لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

مسائل مربوط به ایران «در صدر مذاکرات بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ»


بنیامین نتانیاهو (راست) نخست‌وزیر اسرائیل همراه با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا
بنیامین نتانیاهو (راست) نخست‌وزیر اسرائیل همراه با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا

نخست‌وزیر اسرائیل که قرار است روز دوشنبه ۱۴ اسفند با رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کند، گفته که مسائل مربوط به ایران در صدر مذاکرات او در کاخ سفید قرار دارد.

بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه نیز در نشست سالیانه آیپک، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، در واشینگتن با محوریت ایران سخنرانی خواهد کرد.

ملاقات روز دوشنبه میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، با نخست‌وزیر اسرائیل، پنجمین دیدار آنها در یکسال گذشته خواهد بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای نتانیاهو شامگاه شنبه پیش از ترک تل‌آویو گفت، «در این سفر مهم...با پرزیدنت ترامپ، پیش از هر چیز، در مورد ایران، بویژه در آستانه تصمیمات خطیر در ارتباط با توافق هسته‌ای (برجام) گفت‌وگو خواهم کرد».

مهلت ۱۲۰ روزه‌ای که دونالد ترامپ برای تغییر مفاد برجام داده است، روز ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) به پایان می‌رسد و آمریکا باید تصمیم نهایی خود را در این زمینه اعلام کند.

مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا، که به تازگی به اسرائیل سفر کرده بود، در مجلس این کشور گفت که واشینگتن دیگر برجام را تایید نمی‌کند.

در این میان، به نوشته وای.نت، آقای نتانیاهو که همچنان قاطعانه از لغو برجام حمایت می‌کند، روز سه‌شنبه نیز در نشست سالانه آیپک، از پیش‌نویس قانون گسترش تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران حمایت خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، نخست‌وزیر اسرائیل پس از سخنرانی در آیپک نیز با حضور در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، با سران کنگره در خصوص لغو برجام، برقراری تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران و ایجاد ساز و کارهایی جهت مقابله با «تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه و خوی تجاوزگری ایران در منطقه» گفت‌وگو خواهد کرد.

به نوشته وای.نت، اسرائیل از اینکه «آمریکا به حد کافی در تلاش‌های مهار ایران دخالت ندارد و صحنه را تقریبا برای روسیه در منطقه خالی گذشته، بسیار نگران است و معتقد است که این وضع، برای اسرائیل به شدت مشکل‌آفرین است».

بر اساس این گزارش، آقای نتانیاهو «نگرانی اسرائیل از ساخت موشک نقطه‌زن برای گروه حزب‌الله در سوریه و لبنان را نیز مطرح می‌کند».

ایران و سوریه بارها تاکید کرده‌اند که حضور نظامی ایران در سوریه به دعوت دولت قانونی دمشق است؛ لبنان نیز وجود کارخانه ساخت موشک‌های دقیق از سوی ایران برای حزب‌الله در خاک لبنان را رد کرده است.

اما اسرائیل از اقدامات حزب‌الله به شدت نگران است و ماه گذشته نیز به رخنه یک «پهپاد ایرانی» از آسمان سوریه به حریم اسرائیل واکنش شدیدی نشان داد. در حالی که ایران و سوریه گفتند که پهپاد، متعلق به ایران نبود.

اما نخست‌وزیر اسرائیل با نشان دادن یک بال پهپاد در کنفرانس امنیتی ماه گذشته مونیخ گفت کشورش ممکن است مستقیم به خود ایران نیز واکنش نشان دهد. اسرائیل تاکید کرد که پهپاد یاد شده ایران، کپی شده پهپاد پیشرفته‌ای بود که ایران هفت سال پیش از آمریکا ربود.

آقای نتانیاهو پیش از ترک اسرائیل به سوی واشینگتن این را نیز گفت که «به نام ملت اسرائیل نیز از پرزیدنت ترامپ به خاطر تصمیم تاریخی انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم تقدیر خواهم کرد».

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، وی از آقای ترامپ خواهد خواست در آیین گشایش سفارت آمریکا در اورشلیم که ۲۴ اردیبهشت و همزمان با ایام جشن‌های هفتادمین سال تاسیس اسرائیل خواهد بود، شخصا شرکت کند.

برگزاری نشست آیپک

همزمان با حضور نتانیاهو در پایتخت آمریکا، همایش سالانه آیپک از شامگاه یکشنبه به وقت واشینگتن کار خود را آغاز می‌کند. این نشست سه روز طول خواهد کشید.

هر چند دونالد ترامپ شخصا در این نشست سخنرانی نمی‌کند اما معاون او، مایک پنس، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل، چهره‌های برجسته کنگره و نیز شمار دیگری از مقامات ارشد آمریکایی از سخنرانان نشست خواهند بود.

شمار زیادی از وزیران و نمایندگان مجلس اسرائیل نیز برای شرکت در کنفرانس امسال آیپک راهی واشینگتن شده‌اند.

به نوشته روزنامه جروزالم پست، همزمان با نشست آیپک، هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات آمریکا قانون اعطای ۳۸ میلیارد دلار کمک به اسرائیل در یک دوره ده ساله را که در آخرین ماه‌های ریاست‌جمهوری باراک اوباما تصویب شد، مورد حمایت دوباره و موکد کنگره قرار خواهد گرفت.

در این میان، رزمایش بزرگ نظامی آمریکا و اسرائیل، موسوم به «جنیفر کوپرا» نیز که عمدتا برای تمرین دفاع هوایی از اسرائیل است، از روز یکشنبه در جنوب اسرائیل آغاز شده است.

XS
SM
MD
LG