لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

حمایت رئیس آیپک از تشکیل کشور مستقل فلسطینی


رییس آیپک، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، در همایش این نهاد در واشینگتن، از تشکیل کشور مستقل فلسطین حمایت کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل و مانیتورینگ نشست سالیانه آیپک، که از روز یکشنبه ۱۳ اسفند در جریان است، هاوارد کوهر، رییس آیپک گفت با اجرای راهکار دو کشوری برای دو ملت، باید کشور فلسطین با پرچم خود برای ملت فلسطین در کنار اسرائیل برپا شود.

به گفته آقای کوهر، تشکیل کشور فلسطین، آینده دو ملت و صلح اسرائیلی- فلسطینی را تضمین می‌کند و باید این «رویا را که در حال حاضر دور شده است، زنده کرد».

رییس ایپک، نهادی که لابی بانفوذ حامیان اسرائیل در آمریکا محسوب می‌شود، در حالی از تشکیل کشور فلسطین حمایت کرد که مذاکرات سیاسی اسرائیل و فلسطینیان برای صلح میان آنها از سال‌ها پیش راکد مانده است.

هاوارد کوهر در سخنان خود گفت: «فقدان یک روند برای صلح سازنده، چیزی نیست که آن را جشن گرفت».

به گفته رییس آیپک، «امنیت اسرائیل بدون رسیدن به صلح با همه همسایگان و بدون صلح با فلسطینیان، به طور کامل تضمین نمی‌شود».

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، که خود قرار است از سخنرانان کنفرانس سالیانه آیپک در واشینگتن باشد، دو ماه پیش در سفر به منطقه، در دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، گفت تنها اگر اسرائیل و فلسطینیان موافقت کنند، آمریکا نیز حامی راهکار دو کشوری است.

جاش رافل، یک مقام کاخ سفید، دو هفته پیش گفت که جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ، و جیسون گرینبلات، نماینده آمریکا در مذاکرات صلح، در حال «نهایی کردن» ابتکار واشینگتن برای صلح اسرائیل و فلسطینیان هستند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که به آمریکا رفته است روز یکشنبه با جرد کوشنر دیدار کرد. وی قرار است روز سه‌شنبه در کاخ سفید با دونالد ترامپ نیز در مورد ابتکار صلح آمریکا گفت‌وگو کند.

آقای نتانیاهو تاکید دارد که فلسطینیان هنوز حاضر نیستند اسرائیل را به عنوان کشوری برای یهودیان بپذیرند و این عدم تحمل اسرائیل در «هر مرزی»، دلیل رکود در روند صلح است.

آقای نتانیاهو در همین حال گفته است که برای مذاکره با فلسطینیان بدون هیچ گونه پیش شرطی و در هر زمان و مکانی، آمادگی دارد.

اما محمود عباس روز یکشنبه مدعی شد که طرح صلح آمریکا بر اساس خواسته‌های اسرائیل تنظیم شده است. شورای فتح در نشستی که آقای عباس در آن سخنرانی می‌کرد، از دیدگاه‌های او حمایت کرد.

به گزارش رسانه‌های فلسطینی و اسرائیلی، آقای عباس افزود که «زندگی خود را با خیانت به آرمان ملت فلسطین به پایان نمی‌برم»، ولی تاکید کرد که برای صلح، بر اساس تشکیل کشور فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ و پایتختی شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) آمادگی دارد.

وی که دو هفته پیش نیز در نشست شورای امنیت سازمان ملل خواهان به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین از سوی جامعه جهانی شد، در سه ماه گذشته تاکید کرده است که آمریکا را دیگر به عنوان میانجی صلح قبول ندارد.

عزام الاحمد، مقام ارشد جنبش فتح روز یکشنبه به تلویزیون تشکیلات فلسطینی گفت که آقای عباس در سفر اخیر به آمریکا، پیشنهاد مقامات ارشد تیم دونالد ترامپ برای ملاقات با او را رد کرد.

مناسبات آمریکا و فلسطینیان از پانزدهم آذر که دونالد ترامپ، اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، تیره شده است.

فلسطینیان از تصمیم تازه آمریکا نیز که سفارت آن کشور در اسرائیل دو ماه دیگر در اورشلیم گشایش می‌یابد، شدیدا انتقاد کرده‌اند. قرار است این اتفاق روز ۲۴ اردیبهشت و همزمان با هفتادمین سالروز تاسیس اسرائیل رخ دهد.

XS
SM
MD
LG