لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۵

خبرخوان ۱ مرداد

مجموعه‌ای از مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در یکمین روز مردادماه ۹۷

۲۰:۵۴ ۱.۵.۱۳۹۷

ادامه آتش‌سوزی در هورالعظیم؛ توزیع ماسک در اهواز

به گفته مقام‌های استانداری خوزستان، با ادامه آتش‌سوزی در تالاب «هورالعظیم» و افزایش دود ناشی از آن، صبح دوشنبه یکم مرداد در بخش‌هایی از شهر اهواز بین شهروندان ماسک توزیع شد.

همزمان، افزایش غلظت دود حاصل از این آتش‌سوزی، بانک‌ها و اداره‌های دولتی در سه شهر حمیدیه، هویزه و دشت آزادگان را در روز دوشنبه به تعطیلی کشاند.

بخش‌هایی از تالاب «هورالعظیم» در هر دو کشور ایران و عراق بیش از ۲ هفته است که دچار آتش سوزی شده است.

۱۹:۰۷ ۱.۵.۱۳۹۷

بولتون به نقل از ترامپ: هر اقدام منفی ایران بهایی سنگین به دنبال دارد

ساعاتی پس از انتشار توئیت دونالد ترامپ که به حسن روحانی هشدار داده بود هرگز آمریکا را تهدید نکند، مشاور امنیت ملی او، جان بولتون، نیز بر دیدگاه آقای ترامپ تأکید کرد.

جان بولتون در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد نوشته است: «در چند روز گذشته با رئیس‌جمهور [ترامپ] صحبت کردم و او به من گفت که اگر ایران هر گونه اقدام منفی‌ای بکند آن‌چنان بهایی خواهد پرداخت که کشورهای اندکی قبل از این پرداخته‌اند».

هشدار ترامپ به روحانی: ابداً آمریکا را تهدید نکن‎

۱۸:۵۵ ۱.۵.۱۳۹۷

حمله خامنه‌ای به مصوبه پارلمان اسرائیل

رسانه‌های ایران در متنی مشابه گزارش داده‌اند که آیت‌الله علی خامنه‌ای گفته است نقشه آمریکا و اسرائیل برای «یهودی‌سازی فلسطین» و همچنین طرح موسوم به «معامله‌ی قرن» اتفاق نخواهد افتاد و به گفته او، این «خواب آشفته‌ای است که دیده‌اند».

جزئیات بیشتری در این باره منتشر نشده و رسانه‌های ایران تنها گفته‌اند که خامنه‌ای این سخنان را روز یکشنبه ۳۱ تیر «در دیداری» بیان کرده است.

قانون «کشور یهود» هفته گذشته در پارلمان اسرائیل با ۶۲ رأی موافق در برابر ۵۵ رأی مخالف به تصویب رسید.

دولت دونالد ترامپ در حال تدوین طرح صلح بین اسرائیل و فلسطینیان است که آقای ترامپ از آن به عنوان «معامله قرن» نام برده است.

۱۷:۳۶ ۱.۵.۱۳۹۷

اروپا برای ارائه پیشنهادهای عملی خود دو هفته فرصت دارد

عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران می‌گوید که مهلت اتحادیه اروپا برای ارائه پیشنهادهای عملی خود به ایران، ۱۵ مرداد همزمان با اجرایی شدن بخش اول تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی است.

او گفته است که بسته پیشنهادی اروپا شامل مواردی در حوزه‌های مختلف نفت و گاز، بیمه و بانکی و خواسته‌های ایران از برجام است، و تا قبل از شروع تحریم‌های آمریکا «باید به مکانیزم‌های عملی رسیده باشیم تا خواسته‌های ایران تأمین شود». در این مورد ایلنا از آقای عراقچی نقل کرده که «اولین خواسته ایران فروش نفت و بازگشت پول آن است».

پس از خروج آمریکا از برجام، و تصمیم این کشور به بازگرداندن دو مرحله‌ای تحریم‌های ایران، طرف‌های اروپایی دخیل در مذاکرات هسته‌ای پیشنهادهایی را برای حفظ این توافق ارائه کرده‌اند اما در حالی که ایران از زبان وزیر خارجه و دیگر مقام‌هایش این پیشنهادها را ناکافی خوانده، نهادهای بانکی و ملالی اروپا هم نسبت به همراهی با این تمهیدات ابراز بدبینی کرده‌اند.

آمریکا مصمم است تا آبان ماه امسال، زمانی که روند بازگرداندن تحریم‌های ایران نهایی می‌شود، صادرات نفت ایران را به صفر برساند و این موضوع سحرگان دوشنبه در دیدار وزیر خارجه آمریکا به جامعه ایرانیان مقیم آمریکا نیز مورد تأکید قرار گرفت.

۱۷:۲۶ ۱.۵.۱۳۹۷

بازداشت پنج تن در پرونده ثبت سفارش خودرو؛ «چهار نفر هنوز در بازداشتند»

معاون اول دستگاه قضایی ایران می‌گوید که در پرونده ثبت سفارش خودرو، پنج از مدیران و کارکنان وزارت صنعت و معدن دستگیر شد‌ه‌اند و چهار تن از آنها همچنان در بازداشت هستند.

به گزارش ایسنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای گفته است که بازداشت شدگان از مدیران یا همکاران کنونی یا «چند ماه قبل» وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند؛ یک مدیرکل سازمان توسعه تجارت، یکی از معاونان او از بازداشت شدگان هستند. همچنین یک طراح سامانه ثبت سفارش خودرو که به گفته آقای اژه‌ای «اخیراً منفصل شده» و نیز یک زن که همزمان با ثبت سفارش‌ها در این سازمان «همکاری و مسئولیت» داشته بازداشت شده‌اند.

از تاریخ ۲۸ تیر تا ۹ دی ۱۳۹۶ در حالی که وبسایت ثبت سفارش واردات خودرو وابسته به وزارت صنعت مسدود بود، بیش از شش هزار سفارش خودروی گران‌قیمت در این سایت ثبت شده است، و سازمان بازرسی کل کشور، دلیل این «ثبت سفارش غیرقانونی» را هک شدن سایت ثبت سفارش می‌داند.

۱۶:۱۲ ۱.۵.۱۳۹۷

آلمان از رهبران ایران و آمریکا خواست تا خویشتن‌دار باشند

آلمان از رهبران ایران و آمریکا خواست تا در جریان تنشی که میان دو کشور شکل گرفته، خویشتن‌دار باشند.

به گزارش آسوشیتدپرس، کریستوفر برگر معاون سخنگوی وزارت خارجه آلمان، روز دوشنبه در برلین گفت که کشورش از مذاکره و گفت‌وگو حمایت می‌کند و از طرفین می‌خواهد که در اظهارنظرهایشان خودداری بیشتری نشان دهند.

تنش لفظی میان رهبران ایران و آمریکا در ۲۴ ساعت گذشته به شکل قابل‌ توجهی افزایش یافته است. در این مدت ابتدا حسن روحانی، در واکنش به فشارهای تحریمی آمریکا گفت که جنگ با ایران، «مادر همه جنگ‌ها» و صلح با ایران، «مادر همه صلح‌ها» خواهد بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در واکنش به این اظهارنظر خطاب به آقای روحانی در توئیتر نوشت که هرگز کشورش را تهدید نکند، وگرنه با عواقبی روبه‌رو خواهد شد که به گفته او، کمتر کسی در تاریخ تجربه کرده است.

هنوز هیچ یک از مقام‌های دولت ایران به این توئیت دونالد ترامپ واکنشی نشان نداده‌اند.

۱۶:۱۰ ۱.۵.۱۳۹۷

سفر دو مقام روس به اسرائیل برای مذاکره درباره سوریه

سرگئی لاوروف وزیر خارجه، و ولری گراشینوف رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه، روز دوشنبه به اسرائیل می‌روند تا درباره تحولات سوریه با مقام‌های اسرائیلی مذاکره کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست‌وزیر اسرائیل گفته است که این مذاکرات به درخواست ولادیمیر پوتین انجام می‌شود.

رهبران اسرائیل و روسیه در ماه‌های اخیر در چندین نوبت مذاکراتی را درباره سوریه انجام داده‌اند. اسرائیل از مخالفان سرسخت حضور نظامی ایران در سوریه است، اما در مقابل مسکو از متحدان استراتژیک تهران محسوب می‌شود. ایران و روسیه در سوریه از بشار اسد حمایت می‌‌کنند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، اسرائیل به دنبال ضمانت‌هایی است تا گروه‌های ایرانی یا وابسته به ایران مانند حزب‌الله لبنان از مرزهای بلندی‌های جولان دور نگاه داشته شوند. این بلندی‌ها بخشی از خاک سوریه است که در اشغال اسرائیل است.

۱۶:۰۴ ۱.۵.۱۳۹۷

ستایش نخست‌وزیر اسرائیل از مواضع ترامپ و پومپئو در قبال ایران

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه از موضع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و مایک پومپئو، وزیر خارجه این کشور در برابر ایران ستایش کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای نتانیاهو در آغاز جلسه کابینه‌اش، مواضع دولتمردان آمریکایی را سخت‌گیرانه توصیف کرد که به گفته او در برابر «تهاجم رژیم ایران» قابل ستایش است.

آقای نتانتیاهو اخیراً رایزنی گسترده‌ای برای لغو برجام و بازگشت تحریم‌های ایران در واشنگتن انجام داده بود. او همچنین از جمله منتقدان مهم حضور ایران در سوریه است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در بامداد دوشنبه به وقت تهران، در توئیتی حسن روحانی را به شکل مستقیم خطاب قرار داد و او را تهدید کرد. مایک پومپئو نیز در یک سخنرانی در جمع ایرانی-آمریکایی‌های مقیم کالیفرنیا گفت که واشنگتن حامی معترضان در ایران است.

۱۶:۰۲ ۱.۵.۱۳۹۷

ایران سخنان وزیر خارجه آمریکا را محکوم کرد

سخنگوی وزارت خارجه ایران، سخنان اخیر مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا را مصداق دخالت این کشور در امور ایران و ناقض تعهدات بین‌المللی آمریکا خواند و به تندی این سخنان را محکوم کرد.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه در جمعی گروهی از ایرانی-آمریکایی‌های مقیم کالیفرنیا گفت که کشورش از اعتراض‌های مردم ایران حمایت می‌کند. او همچنین افزود که ایالات متحده با اجرای یک کمپین بین‌المللی در تلاش است تا منابع مالی حکومت ایران را قطع کند.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال تأکید کرد که این کشور همچنان حاضر است در صورت تغییر رفتار ایران، با مقام‌های جمهوری اسلامی مذاکره کند.

بهرام قاسمی و دیگر مقام‌های وزارت خارجه ایران هنوز به توئیت هشدارآمیز دونالد ترامپ خطاب به حسن روحانی، واکنشی نشان نداده‌اند.

۱۵:۵۹ ۱.۵.۱۳۹۷

واکنش فرمانده بسیج به تهدید دونالد ترامپ

فرمانده سازمان بسیج مستضعفین در واکنش به توئیت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، این تهدید را «جنگ روانی» توصیف کرد. غلامحسین غیب‌پرور، افزود: «او غلط می‌کند که بخواهد علیه ایران اقدامی انجام بدهد. ما از اصول و باورهای انقلابی کوتاه نمی‌آییم.»

این نخستین واکنش یک مقام ایرانی به تهدید کم‌سابقه دونالد ترامپ است که بامداد دوشنبه در توئیتر منتشر شد. آقای ترامپ در این توئیت، خطاب به حسن روحانی، نوشت که اگر بار دیگر آمریکا را تهدید کند با عواقبی روبه‌رو خواهد شد که به گفته آقای ترامپ، کمتر کسی با آن روبه‌رو شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه نوشت: «ما دیگر کشوری نیستیم که حرف‌های دیوانه‌وار تو در مورد خشونت و مرگ را تحمل کنیم. مراقب باش.»

او این توئیت را در واکنش به سخنرانی آقای روحانی منتشر کرد که جنگ با ایران را «مادر همه جنگ‌ها» و صلح با ایران را «مادر همه صلح‌ها» توصیف کرده بود.

در ماه‌های اخیر و در پی خروج آمریکا از برجام، تنش میان دو کشور به شکل قابل‌توجهی افزایش یافته است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG