لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

آمریکا «در حال برنامه‌ریزی برای خروج کامل و سریع نیروهایش از سوریه است»


ایالات متحده هم‌اکنون حدود دو هزار نیرو در سوریه دارد.
ایالات متحده هم‌اکنون حدود دو هزار نیرو در سوریه دارد.

گزارش‌های منتشره در روز چهارشنبه ۲۸ آذر حاکی است که مقامات ایالات متحده از قصد واشینگتن برای خروج تمام نیروهای آمریکایی از سوریه خبر دادند.

همزمان خبرگزاری رویترز گزارشی نیز منتشر کرده که عنوان می‌کند وزارت خارجه آمریکا ظرف ۲۴ ساعت کارکنان خود را از سوریه خارج خواهد کرد

رویترز می‌نویسد که در صورت تایید این تصمیمات پیش‌بینی‌ها درباره حضور نظامی طولانی‌مدت ایالات متحده در سوریه باطل می‌شود، حضوری که جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا و دیگر مقامات این کشور از آن جانبداری می‌کردند و آن را برای ممانعت از ظهور دوباره داعش لازم می‌دانستند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، پیش از این از تمایل خود برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه خبر داده بود. وی روز چهارشنبه نیز با اعلام پیروزی در برابر گروه داعش، خاطرنشان کرد که دیگر دلیلی برای باقی ماندن در سوریه نمی‌بیند.

آقای ترامپ در حساب توئیتری خود نوشت: «ما داعش را در سوریه شکست داده‌ایم و این تنها دلیل حضور ما در آنجا طی دوره ریاست‌جمهوری ترامپ بوده است».

این امر اما واکنش سناتور جمهوریخواه لیندسی گراهام را به دنبال داشت که خروج آمریکا از سوریه را اشتباه دانست و تاکید کرد که این امر انگیزه داعش برای بازگشت را افزایش خواهد داد.

آقای گراهام در این زمینه چند توئیت منتشر کرده که یکی از آنها می‌گوید: «خروج این تعداد نیروی محدود آمریکا از سوریه اشتباه بزرگی خواهد بود، همانند اشتباهی که اوباما مرتکب شد».

وی در توئیت دیگری بحث مقابله دولت ترامپ با ایران را پیش کشید و گفت که تصمیم به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه می‌تواند به این تلاش‌ها لطمه بزند.

ایران و روسیه از حامیان اصلی رژیم بشار اسد در سوریه هستند و از سال ۲۰۱۵ به این سو ورق را به نفع نیروهای سوری در جنگ با مخالفان دمشق برگردانده‌اند. حضور نیروهای ایرانی در سوریه همواره مورد انتقاد دولت آمریکا بوده و آن را دخالت در امور داخلی این کشور می‌داند.

اما تهران می‌گوید که به خواست دولت سوریه وارد این جنگ شده و کمک‌های مستشاری می‌کند.

رویترز می‌نویسد که زمان‌بندی خروج نیروهای آمریکایی از سوریه هنوز مشخص نیست اما برخی منابع می‌گویند که این امر بین ۶۰ تا ۱۰۰ روز دیگر رخ خواهد داد.

این خبرگزاری اضافه می‌کند که چنین تصمیمی پس از تماس تلفنی دونالد ترامپ با همتای ترکیه‌ای خود، رجب طیب اردوغان، اتخاذ شده است. یک مقام دیگر آمریکایی نیز به گفته که واشینگتن در این باره با متحدان آمریکا خود مشورت کرده است.

ایالات متحده هم‌اکنون حدود دو هزار نیرو در سوریه دارد که بیشتر آنها نیروهای عملیاتی ویژه هستند و با متحدان کرد و شبه‌نظامیان عرب موسوم به نیروهای دمکراتیک سوریه کار می‌کنند.

منبع: خبرگزاری رویترز، شبکه اجتماعی توئیتر/ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG