لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۶

اطلاعات ملی آمریکا: داعش همچنان هزاران نیرو، هشت شاخه و چندین شبکه دارد


تصویری منتشرشده در رسانه‌های گروه موسوم به حکومت اسلامی در دسامبر ۲۰۱۶، نفرات این گروه را در پالمیرا نشان می‌دهد
تصویری منتشرشده در رسانه‌های گروه موسوم به حکومت اسلامی در دسامبر ۲۰۱۶، نفرات این گروه را در پالمیرا نشان می‌دهد

اداره‌ کننده اطلاعات ملی آمریکا می‌گوید، گروه موسوم به حکومت اسلامی «همچنان فرماندهی هزاران نیرو در عراق و سوریه را برعهده دارد، از هشت شاخه و بیش از ده شبکه در سراسر جهان حفاظت می‌کند».

دن کوتس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، روز نهم بهمن ماه، در نشست کمیته اطلاعاتی سنا، در کنار کریستوفر رای، رئیس اف‌بی‌آی و جینا هسپل، رئیس سی‌آی‌ای، حضور داشت. مقام‌های ارشد امور امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده در این جلسه در مورد چالش‌ها و مسائل مختلفی سخن گفته‌اند.

آقای کوتس در بخشی از سخنانش، اظهار کرده‌است که گروه موسوم به حکومت اسلامی علاوه بر فرماندهی هزاران نیرو در عراق و سوریه، حفاظت از چندین شاخه و شبکه، «از حمایت پراکنده هزاران نفر در سراسر جهان برخوردار است». دن کوتس افزوده همه این‌ها در حالی‌ست که طی این چند سال، گروه موسوم به حکومت اسلامی نفوذ و مناطق بسیار گسترده‌ای که در کنترل خود داشته از دست داده‌است.

رهبران نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در سنا گفته‌اند گروه حکومت اسلامی در عراق «از نظر تروریستی و اقدامات آشوب‌گرانه همچنان یک تهدید به شمار می‌رود»، آن‌هم در حالی که ناامیدی از دولت در میان مردم عراق رو به افزایش است.

در گزارش نهادهای اطلاعاتی هشدار داده شده که گروه حکومت اسلامی هنوز از میان نرفته، و می‌تواند خلا ناشی از خروج نیروهای آمریکایی را به‌راحتی پر کند، حملات بین‌المللی خود را از سرگیرد و ماشین تبلیغاتی خود را دوباره راه‌اندازی کند.

در همان روزی که سران نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده گزارش خود را در سنا ارائه کردند، سرپرست وزارت دفاع آن کشور، گفت شبه‌نظامیان متحد ائتلاف به رهبری واشینگتن در سوریه، طی چند هفته آینده، واپسین منطقه تحت کنترل داعش را به کنترل خود در می‌آورند.

پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، گفته است «می‌توانم بگویم، کنترل بیشتر از ۹۹.۵ درصد از خاک سوریه به ملت آن کشور بازگردانده شده و در چند هفته به صد در صد خواهد رسید».

دن کوتس روز سه‌شنبه گفت داعش هنوز تهدیدی برای ایالات متحده به‌شمار می‌رود و «این تهدیدهای تروریستی برای چندی ادامه خواهد داشت».

اما پاتریک شاناهان گفته است «داعش دیگر قادر به حکم‌رانی در سوریه نیست، داعش دیگر آزادی این‌که به‌طور گسترده نیرو جمع‌آوری کند، ندارد، سوریه دیگر یک پایگاه امن [برای این گروه] نیست».

آقای شاناهان پس از کناره‌گیری اعتراض‌آمیز جیمز متیس، از وزارت دفاع، از سوی دونالد ترامپ به سرپرستی این وزارت‌خانه برگزیده شد.

آقای متیس پس از آن از مقام خود کناره گرفت که دونالد ترامپ اعلام کرد تصمیم قطعی خود را در مورد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گرفته‌است. آقای ترامپ گفته در دوره ریاست‌جمهوری او «داعش به‌شکل گسترده‌ای شکست خورده، و کشورهای منطقه، از جمله ترکیه، به راحتی قادر خواهند بود تا به حساب باقی‌مانده آن برسند».

این تصمیم ترامپ با واکنش‌های گسترده و نیز انتقادهایی روبه‌رو شد؛ برخی از قانون‌گذاران ارشد آمریکا که از حامیان نزدیک او به شمار می‌روند، مانند سناتور لیندسی گراهام نیز در مورد پیامدهای خروج آمریکا ابراز نگرانی کردند.

دونالد ترامپ اما با دفاع از تصمیم خود می‌گوید، «پوشش رسانه‌ای» از اظهاراتش «بد» بوده و خروج نیروهای آمریکایی به‌صورت هوشمندانه و در بازه زمانی مشخصی انجام خواهد شد.

آقای ترامپ در دهم دی ماه گفته بود «این (رسانه‌های منتشر کننده) اخبار جعلی و کارشناسان شکست‌خورده هستند که انتقاد می‌کنند».

بنابر گزارش‌ها بیش از دو هزار تن از نیروهای ارتش و پرسنل آمریکا در سوریه حضور دارند؛ آن‌ها علاوه بر کمک و آموزش شبه‌نظامیان متحد ائتلاف، در حملات هوایی به نفرات و ظرفیت‌های داعش نیز نقش دارند.

رویترز، اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه|ت|خ
XS
SM
MD
LG