لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

پس از عقب نشینی بوتفلیقه معترضان در الجزایر خواستار تغییرات سریع شدند


عبدالعزیز بوتفلیقه دوشنبه در برابر چند هفته تظاهرات علیه حکومت ۲۰ ساله‌اش بر کشور عقب نشینی کرد.
عبدالعزیز بوتفلیقه دوشنبه در برابر چند هفته تظاهرات علیه حکومت ۲۰ ساله‌اش بر کشور عقب نشینی کرد.

یک روز پس از انصراف عبدالعزیز بوتفلیقه از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری الجزایر هزاران نفر از مردم در سراسر این کشور خواستار تغییرات سیاسی سریع شدند.

در چندین شهر الجزایر جمعیت وسیعی در اعتراضات شرکت کرده و به گزارش شبکه تلویزیونی النهار کارگران با اعتصاب خود فعالیت بندر بجایه در ساحل دریای مدیترانه را متوقف کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز عبدالعزیز بوتفلیقه، ۸۲ ساله روز دوشنبه در برابر چند هفته تظاهرات علیه حکومت ۲۰ ساله‌اش بر کشور عقب نشینی کرد و وعده داد که قدرت به رهبری جدیدی منتقل خواهد شد. ولی در عین حال انتخابات را که قرار بود در ماه آینده برگزار شود به تعویق انداخت و در نتیجه به احتمال زیاد او برای مدتی در قدرت باقی خواهد ماند.

منابع دولتی و سیاسی روز سه شنبه به رویترز گفتند اخضر ابراهیمی، دیپلمات با سابقه الجزایری و نمایندگان گروههای معترض در کنفرانسی برای تصمیم گیری در مورد آینده الجزایر شرکت خواهند کرد.

به گفته یک منبع دولتی آقای ابراهیمی، وزیر سابق خارجه الجزایر و فرستاده ویژه سازمان ملل متحد قرار است ریاست این کنفرانس را برعهده بگیرد که وظیفه آن نظارت بر دوران انتقال قدرت، تنظیم پیش نویس قانون اساسی جدید و تعیین تاریخ انتخابات است.

مردم الجزایر از رییس جمهور بیمار و کهنسال و سایر افراد در کارد رهبری کشور که اکثر آنها سیاستمداران قدیمی دوران جنگ استقلال از فرانسه ( ۱۹۶۲-۱۹۵۴) هستند خسته شده اند. بیکاری گسترده بخصوص در بین جوانان، وضع بد خدمات عمومی و دولتی و فساد مالی و سیاسی گسترده از سایر عوامل نارضایتی مردم است. بیش از یک چهارم افراد زیر سن ۳۰ سال در حال حاضر بیکارند.

شبکه تلویزیونی النهار از قول معاون نخست وزیر الجزایر گفت تصمیم روز دوشنبه آقای بوتفلیقه مهمترین نقطه عطف در تاریخ این کشور از زمان استقلال از فرانسه در سال ۱۹۶۲ است.

او گفت:«یک دولت کارآمد و مورد اعتماد شرکت کنندگان در کنفرانس ملی تشکیل خواهد شد که بر روند انتقال قدرت و انتخاب رییس جمهور جدید نظارت خواهد کرد.»

منابع سیاسی مطلع از تحولات الجزایر گفتند با تعدادی از سیاستمداران کهنه کار دوران جنگ استقلال که ممکن است در روند تغییرات سیاسی کشور مشارکت کنند از جمله جميله بوحريد ۸۳ ساله و زهره ظريف بيطاط ۸۴ ساله تماس گرفته شده است.

امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه گفت تصمیم آقای بوتفلیقه آغاز گر فصل جدیدی است و خواستار آن شد که دوران انتقالی «مدت زمان معقولی» طول بکشد.

منابع سیاسی می گویند بدون شک نیروهای مسلح الجزایر در این روند انتقالی در پشت صحنه نقش بسیار مهمی ایفا خواهند کرد و از هم اکنون در حال بررسی نامزدی چندین سیاستمدار برای ریاست جمهوری و سایر مقام‌های عالی رتبه هستند.

یکی از این افراد، مصطفی بوچاچی، وکیل و فعال سیاسی و مدنی سرشناسی است که در طول اعتراضات اخیر در شبکه‌های اجتماعی شهرت فراوانی پیدا کرده است.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر؛ خ
XS
SM
MD
LG