لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

ده‌ها هزار نفر در الجزایر بار دیگر علیه بوتفلیقه تظاهرات کردند


تظاهرات اعتراضی روز جمعه در الجزیره
تظاهرات اعتراضی روز جمعه در الجزیره

روز جمعه ۱۷ اسفند دهها هزار نفر از مردم الجزایر با وجود حضور سنگین نیروهای پلیس ضد شورش به تظاهرات علیه عبدالعزیز بوتفلیقه، رییس جمهور آن کشور ادامه دادند. این جدی ترین تهدید علیه حکمرانی ۲۰ ساله اوست.

به گزارش رویترز، در یک اقدام کم سابقه یکی از امامان جمعه در شهر الجزیره بر خلاف جمعه های دیگر برای رییس جمهور دعا نکرد و فقط برای الجزایر و ملت آن کشور آرزوی خوشبختی کرد.

شبکه تلویزیونی خصوصی «الشروق» گزارش داد چند نماینده حزب حاکم (جبهه آزادی بخش میهنی) استعفا داده و به تظاهرات گسترده علیه حکومت پیوسته اند. جزییات بیشتری در مورد این خبر منتشر نشده است.

قبل از جمع شدن مردم و شروع تظاهرات سرویس مترو و قطار در شهر الجزیره به دلیل نامعلومی متوقف شد.

عبدالعزیز بوتفلیقه، ۸۲ ساله که در سال ۲۰۱۳ سکته کرد هم اکنون در بیمارستانی در شهر ژنو بستری است و از سال ۲۰۱۴ تاکنون در مجامع علنی سخنرانی نکرده است. او روز پنجشنبه در اولین هشدار خود خطاب به تظاهرکنندگان گفت این ناآرامی ها که اکنون وارد سومین هفته شده باعث بی ثباتی کشور می شود.

این تظاهرات که بزرگترین مورد از سال ۲۰۱۱ و جنبش موسوم به « بهار عربی» است برای آقای بوتفلیقه که برای پنجمین بار در انتخابات ریاست جمهوری (۱۸ آوریل) نامزد شده یک چالش جدی است.

ده ها هزار نفر از مردم الجزایر که از ادامه حکومت سیاستمداران کهنه کار جنگ استقلال از فرانسه (۱۹۵۴-۱۹۶۲) خسته شده‌اند خواستار کناره گیری بوتفلیقه هستند ولی او با وجود بیماری شدید در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده است.

خبرگزاری رویترز می افزاید، آقای بوتفلیقه پیشنهاد کرده که پس از انتخابات دوره ریاست جمهوری خود را محدود خواهد کرد و حتی «سیستم» اداره امور کشور را تغییرخواهد داد ولی مردم از اقشار مختلف به خصوص دانشجویان و خانواده های جوان هنوز به تظاهرات ادامه می دهند.

اعلام حمایت برخی از متحدان قدیمی آقای بوتفلیقه از جمله اعضای حزب حاکم از تظاهرکنندگان نشان می دهد که در اقلیت حاکم بر کشور که همیشه یک دست تلقی می شد شکاف هایی وجود دارد.

الجزایری های سالمند که هنوز خاطرات تلخ جنگ داخلی دهه 90 میلادی را به یاد دارند در این چند دهه در ازای ثبات کشور سرکوب مخالفان حکومت را تحمل کرده اند. در عین حال حکومت بوتفلیقه با تکیه به ذخیره ارز خارجی و افزایش هزینه های عمومی دولت توانست از وقوع اعتراضاتی شبیه به «بهار عربی» در الجزایر پیشگیری کند.

ولی نسل جوان کار می خواهد و از آنچه که به نظر آنها فساد مالی و سیاسی گسترده است خسته شده اند. بیش از یک چهارم الجزایری های زیر سن 30 سال بیکارند.

یک گروه سیاسی ناشناخته از طریق شبکه های اجتماعی از مردم خواسته روز جمعه «راهپیمایی ۲۰ میلیونی» بر پا کنند و این می تواند به بزرگترین تظاهرات در پایتخت و شهرهای دیگر الجزایر بدل شود.

روی پلاکاردهایی که تظاهرکنندگان حمل می کردند این شعارها به چشم می خورد: «بوتفلیقه برو»، « الجزایر یک جمهوری است و نه یک پادشاهی»، « تا سرنگونی دارو و دسته انتخاباتی در کار نیست.»

واحدهای پلیس ضد شورش مثل روزهای دیگر در خیابانها مستقرند ولی تاکنون نیروهای ارتش به خیابانها اعزام نشده اند.

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG