لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

ترکیه از عملیات مشترک با ایران علیه پ‌کاکا خبر داد؛ ایران تکذیب کرد


ساعاتی پس از انتشار گزارش‌ رسانه‌های ترکیه درباره عملیات مشترک ترکیه و ایران علیه پ‌کاکا، خبرگزاری فارس به نقل از «یک مقام آگاه» در ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که ایران «در این عملیات دخالتی ندارد».

به گزارش شبکه خبری «تی‌آرتی» ترکیه، سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، روز دوشنبه گفت: «امروز صبح از ساعت ۸ بامداد در مرز شرقی کشور با ایران، شروع به انجام عملیات مشترک علیه پ‌کاکا کرده‌ایم و نتیجه آن را توضیح خواهیم داد».

وزیر کشور ترکیه در ادامه گفته‌است که هدف ترکیه این است که با همکاری جمهوری اسلامی ایران پ‌کاکا را «ریشه‌کن» کند.

با این حال ساعاتی بعد خبرگزاری فارس به نقل از «یک مقام آگاه» در ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که «ارتش ترکیه صبح امروز عملیاتی را در مرزهای شرقی خود بر علیه گروه پ.ک.ک. آغاز» کرده و «نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در این عملیات دخالتی ندارند».

روز یک‌شنبه نیز خبر رسید که درگیری ارتش عراق با گروه پ‌کاکا در شمال عراق منجر به کشته شدن دو سرباز و زخمی شدن پنج تن از شبه‌نظامیان پ‌کاکا شد.

این درگیری‌ها در شهر سنجار واقع در استان نینوا در شمال غرب عراق پس از آن رخ داد که به نیروهای پ‌کاکا اجازه عبور از ایست‌بازرسی ارتش داده نشد.

یک روز پیش از آن، وزارت دفاع ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ارتش این کشور مواضع پ‌کاکا را در منطقه خاکورک در شمال عراق، شناسایی و منهدم کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی وزارت دفاع ترکیه خبر داده بود که در این عملیات چند مخفیگاه و انبار مهمات پ‌کاکا منهدم شده و عملیات علیه این گروه «در مناطق مرزی این کشور و شمال عراق ادامه دارد.»

ایران و ترکیه در ششم مارس اعلام کردند که قرار است برای رویارویی با حزب کارگران کردستان ترکیه همکاری نزدیکی داشته باشند.

تیرماه جاری وزیر خارجه ترکیه گفته بود که این کشور باید با ایران در مبارزه علیه حزب غیرقانونی کارگران کردستان (پ‌کاکا) همکاری مستمر داشته باشد.

به گزارش روزنامه ترکیه‌ای حریت، مولود چاووش اوغلو اول تیر در مصاحبه‌ای تلویزیونی عنوان کرده بود: «پ‌کاکا و ایران الان در مرحله کاهش درگیری هستند. تهران می‌داند که این گروه اکنون در خاک ایران به‌طور مخفیانه حضور دارد. اما این گروه هر لحظه ممکن است که دوباره ایران را هدف قرار بدهد.»

ارتش ترکیه از زمستان گذشته عملیاتی را در عراق علیه پ‌کاکا آغاز کرده‌است. ترکیه در این منطفه ۱۱ پایگاه دایر کرده و نیروهای این کشور گاه تا ۳۰ کیلومتر در منطقه کرکوک که در شمال شرق کوهستان قندیل قرار دارد، پیشروی کرده‌اند.

طبق گزارش‌ها، نیروهای پ‌کاکا در کوهپایه قندیل، امتداد مرز عراق با ایران، مخفی‌گاه‌های بسیاری دارند. ایران تاکنون حمایتی از عملیات ترکیه نکرده بود و حاضر نشده بود در عملیات مشترک احتمالی با ترکیه علیه پ‌کاکا در عراق شرکت کند.

ترکیه همچنین در حال افزایش فشار بر دولت سوریه برای رعایت توافق ۱۹۹۸ آدانا است؛ توافقی که بر اساس آن سوریه مجبور خواهد شد افراد گروه پ‌کاکا را از خاک خود بیرون براند.

از سوی دیگر، ایران و عراق نیز در حال گفت‌وگو هستند تا توافق ۱۹۷۵ مبنی بر قطع هرگونه کمک به گروه‌های مسلح کرد در خاک طرفین را اجرایی کنند.

پ‌کاکا که از سوی ترکیه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد از سال ۱۹۸۴، مبارزه مسلحانه علیه ارتش ترکیه را آغاز کرد.

در درگیری‌های این گروه با دولت ترکیه تاکنون بیش از ۴۰ هزار غیرنظامی که بیشتر آنها کرد بودند کشته شده‌اند.

پس از نقض آتش‌بس سه ساله میان دولت ترکیه و گروه پ‌کاکا در ژوئیه ۲۰۱۵، جنوب شرقی ترکیه شاهد شدیدترین خشونت‌ها بوده است.

با استفاده از ت‌رت، آناتولی و خبرگزاری فرانسه؛ پ.پ
XS
SM
MD
LG