لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

مرگ چندین عضو حزب کارگران کردستان در حمله هوایی ارتش ترکیه


پلیس لباس‌شخصی ترکیه در شهر دیاربکر
پلیس لباس‌شخصی ترکیه در شهر دیاربکر

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، ضمن مخالفت با برگزاری همه‌پرسی در عراق تاکید کرد که حزب کارگران کردستان «پ‌کاکا» باید نابود شود. همزمان در پی حملات هوایی ترکیه به جنوب شرقی این کشور، ۱۱ عضو این گروه کشته شدند.

رئیس جمهور ترکیه شامگاه دوشنبه، ۱۹ تیرماه، گفت: «اهمیت تمامیت ارضی عراق روز به روز بیشتر می‌شود. آنها (کردستان عراق) باید از چنین اقداماتی مانند برگزاری همه‌پرسی استقلال اجتناب کنند.»

رئیس دولت اقلیم کردستان عراق روز چهارشنبه، ۱۷ خرداد، اعلام کرد که همه‌پرسی استقلال کردستان در سوم مهرماه امسال برگزار خواهد شد.

دولت مرکزی عراق و همچنین ایران، ترکیه و سوریه که اقلیت‌های بزرگ کرد دارند با استقلال کردستان عراق مخالفند.

در این میان روابط ایران و اقلیم خودمختار کردستان عراق نیز بر سر بمباران مناطق کردنشین عراق توسط ایران تیره شده است.

بمباران مقر نیروهای حزب کارگران کردستان

ارتش ترکیه روز سه‌شنبه، ۲۰ تیرماه، اعلام کرد که جنگنده‌هایش دو مقر نیروهای حزب کارگران کردستان در جنوب شرقی این کشور را بمباران کرده‌اند.

یکی از حملات در استان ماردین در نزدیکی مرز سوریه صورت گرفته که به گفته ارتش ترکیه در این حمله، دو موضع پ‌کاکا هدف قرار گرفته است. در این حمله هشت تن از شبه‌نظامیان این گروه کشته شده‌اند.

بر اساس این گزارش، عملیات دوم در حومه استان حکاری، در نزدیکی مرز ایران و عراق انجام شده است. دراین حمله سه تن از شبه نظامیان کشته شدند.

در همین زمینه روزنامه حریت روز سه‌شنبه به نقل از وزارت کشور ترکیه نوشت که در هفته گذشته ۶۹ تن از اعضای گروه پ‌ک‌ک «نابود شده‌اند».

پ‌کاکا از سال ۱۹۸۴، مبارزه مسلحانه علیه ارتش ترکیه را آغاز کرد. در درگیری‌های این گروه با دولت ترکیه تاکنون بیش از ۴۰ هزار غیرنظامی که بیشتر آنها کرد بودند کشته شده‌اند.

پس از نقض آتش‌بس سه ساله میان دولت ترکیه و گروه پ‌کاکا در ژوئیه ۲۰۱۵، جنوب شرقی ترکیه شاهد شدیدترین خشونت‌ها بوده است.

XS
SM
MD
LG