لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۲

اعتراض دبیر کل اتحادیه عرب به «دخالت‌های» ایران و ترکیه در کشورهای عربی


«احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب (سمت چپ)
«احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب (سمت چپ)

به گزارش شبکه العربیه،احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب، در نشست روز یک‌شنبه کشورهای این اتحادیه گفت که «دخالت‌های ترکیه و ایران» در منطقه باعث «طولانی‌تر و پیچیده شدن بحران‌ها» در کشورهای عربی شده است.

سخنان دبیر کل اتحادیه عرب در حالی بیان شده که این اتحادیه در سال‌های اخیر معمولا از دخالت های ایران در منطقه ابراز نگرانی می‌کرد و این بار نام ترکیه را نیز در کنار نام ایران مطرح کرده است.

در همین حال براساس گزارش‌ها، امیر قطر نشست اتحادیه عرب را در اعتراض به سخنان دبیر کل اتحادیه عرب درباره ترکیه ترک کرده و به کشورش بازگشته است.

زمانی که شماری از کشورهای عربی، در صدر آن‌ها عربستان سعودی، روابط خود را با قطر قطع کردند، آنکارا فورا حمایت خود را از دوحه اعلام کرد؛ تهران نیز، که زمانی منتقد سیاست‌های آنکارا و دوحه در غرب آسیا، به‌ویژه در جریان جنگ سوریه بود، از قطر حمایت کرد.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، نیز «دخالت‌های ایران» را باعث بی‌ثباتی در منطقه دانست و خواستار مقابله با «سیاست‌های تهاجمی رژیم ایران» شد؛ اتهام‌هایی که ایران آنها را رد می‌کند.

در همین حال ابراهیم العساف، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز جمعه ۹ فروردین، «مداخله» جمهوری اسلامی ایران در کشورهای عرب را مهم‌ترین «تهدید» برای دنیای عرب خواند و خواستار اقدام هماهنگ در این زمینه شده بود.

نشست سالیانه سران اتحادیه عرب روز یکشنبه در تونس برگزار شد.

در این نشست، نمایندگانی از ۲۲ کشور عضو اتحادیه عرب به جز سوریه شرکت کردند. عبدالعزیر بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری الجزایر، و عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان، از غایبان نشست روز یکشنبه بودند. روسای جمهوری الجزایر و سودان با تظاهرات گسترده مخالفان مواجه هستند.

خبرگزاری آسوشتیدپرس می‌گوید انتظار می‌رود در پایان نشست سران اتحادیه عرب، قطعنامه‌ای در محکومیت تصمیم اخیر آمریکا دربارهٔ بلندی‌های جولان صادر شود.

در همین حال ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، در آغاز نشست سران اتحادیه عرب گفت: «ریاض هر اقدامی را که به نقض حاکمیت سوریه بر بلندی‌های جولان اثر بگذارد کاملاً رد می‌کند.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در نشست روز یک‌شنبه اتحادیه عرب بر مالکیت سوریه بر این منطقه تاکید کردند.

کشورهای عربی بلندی های جولان را که در جنگ سال ۱۹۶۷ به تصرف اسرائیل درآمد اراضی اشغالی سوریه می‌دانند و تصمیم دونالد ترامپ برای به رسمیت شناختن این منطقه به‌عنوان بخشی از قلمرو اسرائیل را محکوم کرده‌اند.

دولت دونالد ترامپ سال گذشته نیز با انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس (اورشلیم) خشم کشورهای عربی را برانگیخت.

با استفاده از آسوشیتدپرس، العربیه، و العالم؛ ا.م / پ.پ
XS
SM
MD
LG