لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

اظهارات محسن رضایی در مورد واکنش ایران به اقدام احتمالی آمریکا


اظهارات تازه محسن رضایی بخشی از سخنان هشدارآمیز مقام‌های جمهوری اسلامی و ایالات متحده در هفته‌های گذشته است.
اظهارات تازه محسن رضایی بخشی از سخنان هشدارآمیز مقام‌های جمهوری اسلامی و ایالات متحده در هفته‌های گذشته است.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی، در یک برنامه تلویزیونی، هشدار داده اگر ایالات متحده «کوچک‌ترین اقدامی انجام دهد، همه منطقه آتش می‌گیرد».

اظهارات تازه آقای رضایی بخشی از سخنان هشدارآمیز مقام‌های جمهوری اسلامی و ایالات متحده، در روند افزایش تنش‌ها بین تهران و واشینگتن در هفته‌های گذشته، به شمار می‌رود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه «نگاه یک» تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی، در توضیح واکنش تهران به اقدامات احتمالی آمریکا گفته برای اسرائیل، «دوستان و منافع آمریکا چیزی در منطقه باقی نخواهد ماند».

محسن رضایی در بخشی دیگر از سخنان خود گفته «موضوع آوردن ناو هواپیمابر آمریکایی‌ها به منطقه و جنگ، فقط ژست و مانور بود و در عمل، قصد درگیری واقعی نداشتند و اکنون هم از ما بسیار فاصله گرفته‌اند تا از درگیری ناخواسته هم جلوگیری کنند».

اشاره این مقام جمهوری اسلامی به حضور ناوگروه ایالات متحده در غرب آسیا است که به گفته مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، برای مقابله با «تهدیدهای تازه» تهران راهی منطقه شده‌است. این ناو در حال حاضر در بیرون خلیج فارس مستقر شده‌است.

برخلاف گفته‌های محسن رضایی، ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده ارشد نیروهای ایالات متحده در خاورمیانه، گفته به نظر می‌رسد ایران تصمیم گرفته در واکنش به تقویت نظامی آمریکا در منطقه، از موضع خود «عقب‌نشینی کرده و در محاسباتش بازنگری کند».

این فرمانده آمریکایی در عین حال گفته درخواست برای اعزام بیشتر نیرو به منظور تقویت توان دفاعی ایالات متحده در منطقه را از دستور کار خارج نکرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز که چند بار گفته حاضر به مذاکره بدون پیش‌شرط با تهران است، اما در عین حال تاکید کرده اگر جمهوری اسلامی دست به اقدامی علیه منافع کشورش بزند، «با واکنش بسیار قدرتمند ما روبه‌رو خواهد شد».

رضایی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به آن‌چه «مقاومت انقلابی و فعال» توصیف کرده، می‌گوید «باید به نتیجه برسیم تا آمریکا دیگر به فکر تحریم علیه ما نیفتد».

پیش از این مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفته بود تلاش‌های دولتش «برای معکوس کردن اساسی» روند فعالیت‌های جمهوری اسلامی «به عنوان یک نیروی انقلابی»، و کارزار «فشارهای حداکثری» ادامه خواهد یافت.

محسن رضایی بدون ارائه جزئیاتی افزوده «منابع مقاومت جمهوری اسلامی ایران بسیار بیشتر از منابع فشارهای آمریکا است».

از سوی دیگر اما ترامپ اخیرا گفته ایران «در حال ورشکستگی است»، هرچند اظهار کرده این چیزی نیست که او به آن تمایل داشته باشد.

خارج از دنیای سیاست، پیش‌بینی‌های نهادهای بین‌المللی نیز حاکی از کاهش قابل توجه رشد اقتصادی ایران است. بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود از چشم‌انداز رشد جهانی اقتصاد، در ۱۵ خرداد ماه، ایران را، پس از نیکاراگوئه، از لحاظ رشد تولید ناخالص داخلی، در قعر جدول قرار داده است.

صندوق بین‌المللی پول نیز در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۹ حدود شش درصد کوچک‌تر خواهد شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی، ایالات متحده را متهم کرده‌اند دست به «جنگ اقتصادی» علیه ایران زده‌است.

ایالات متحده در پی پیروزی ترامپ در انتخابات، از توافق اتمی خارج شده و تحریم‌های شدیدی را نیز علیه ایران اجرا کرده‌است.

دولت ترامپ گفته می‌خواهد با ایران به توافقی گسترده‌تر از توافق شکل‌گرفته در دوره باراک اوباما دست یابد که شامل گستره‌ای از مسائل از موشک‌های بالیستیک تا حضور در سوریه، نفوذ در عراق و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت تهران شود.

ایران این خواسته‌ها را رد کرده و تا کنون تمایل مشخصی به گفت‌وگو نشان نداده‌است.

طرف‌های دیگر توافق اتمی، از جمله کشورهای اروپایی، از توافق حمایت کرده‌اند. اروپایی‌ها در تلاش هستند که یک ساز و کار مالی به نام «اینس‌تکس» را برای داد و ستد مشروع با تهران، عملیاتی کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مورد نیز به اروپا هشدار داده است که «ما با اینس‌تکس قانع نخواهیم شد و آنها باید به همه تعهدات خود عمل کنند. اینکه فکر کنند که فرصت بیشتری به آنها خواهیم داد خوش خیالی است».

آقای رضایی مشخص نکرده تهران در پایان مهلت زمان مطرح‌شده دست به چه واکنش‌هایی خواهد زد.

اتحادیه اروپا مهلت تعیین‌شده از سوی ایران را رد کرده‌است. چین و روسیه خواستار خودداری ایران از کاهش بیشتر تعهداتش در برجام شده‌اند.

ایرنا، رادیو فردا/ت
XS
SM
MD
LG