لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

عراق سه ماه دیگر از تحریم‌های آمریکا علیه ایران «معاف شد»


پالایشگاه نفت در عراق
پالایشگاه نفت در عراق

بنا بر گزارش‌ها، عراق سه ماه دیگر از تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران معاف شده‌است.

رویترز این مطلب را روز شنبه به نقل از دو منبع در دولت عراق ذکر کرده است. این خبرگزاری به نقل از یکی از این منابع که به نامش اشاره نکرده می‌گوید که این تمدید معافیت را مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، «اخیراً» در یک مکالمه تلفنی به عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، اعلام کرده‌است.

وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با رادیو فردا گفت که واشینگتن همچنین به عراق اجازه داده‌است برای ۱۲۰ روز دیگر پرداخت‌های مربوط به واردات برق از ایران را ادامه دهد.

این چندمین بار است که عراق از طرف آمریکا از تحریم‌های ایران معاف می‌شود تا بتواند به خرید برق و گاز ادامه دهد.

بنا بر گزارش دولت عراق از پاییز گذشته، این کشور روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب گاز از ایران می‌خرد که بخش اصلی آن برای تولید برق در نیروگاه‌ها استفاده می‌شود.

آمریکا از روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه امسال معافیت خریداران نفت ایران را متوقف کرد و هدف از این اقدام را به صفر رساندن صادرات نفت ایران عنوان کرد.

با تشدید این تحریم‌ها انتظار می‌رود که صادرات نفت تهران تا هفته‌های آینده صدها هزار بشکه در روز کاهش یابد.

آمارهای رسمی وزارت نیرو نشان می‌دهد ایران پارسال کلا ۶٫۳ تراوات ساعت برق صادر کرده بود که نسبت به سال پیش از آن نزدیک ۲۳ درصد افت داشت. عراق مقصد ۸۰ درصد از صادرات برق ایران بوده‌است.

صادرات برق ایران به عراق پارسال بیش از ۲۶ درصد کاهش یافته بود که علت اصلی آن قطع صادرات برق به همسایه غربی در برخی هفته‌های تابستان به‌خاطر کمبود برق در خود ایران بود.

توقف صادرات برق ایران به عراق در همان زمان باعث قطعی برق در بخش‌هایی از عراق شد که اعتراضات گسترده مردمی را به دنبال داشت.

آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد صادرات برق ایران در دو ماه و نیم نخست سال نیز نسبت به دور مشابه پارسال حدود ۲۰ درصد کاهش یافته‌است.

از طرفی آمارهای رسمی شرکت ملی گاز نشان می‌دهد که برخلاف ادعای مقامات عراقی، ایران پارسال به‌طور میانگین روزانه تنها ۱۳٫۱ میلیون متر مکعب گاز به عراق (مسیر بغداد و بصره) صادر کرده بود و در دوماهه ابتدایی سال ۹۸ این رقم به ۱۶ میلیون متر مکعب رسیده‌است. عراق قرارداد واردات روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز با ایران دارد.

شرکت بریتیش‌پترولیوم نیز در تازه‌ترین گزارش سالیانه خود از وضعیت انرژی در جهان، میزان صادرات روزانه گاز ایران به عراق در سال ۲۰۱۸ را زیر ۱۵ میلیون متر مکعب ارزیابی کرده بود.

معلوم نیست چرا مقامات عراقی در آمارهای خود بر واردات ۲۸ میلیون متر مکعبی گاز ایران تأکید می‌کنند و اخیراً وزارت برق عراق گفته بود که در ماه ژوئن این رقم به ۳۵ میلیون متر مکعب خواهد رسید. عراق می‌گوید بدون گاز ایران، بخش قابل توجهی از نیروگاه‌های برقی این کشور بدون سوخت می‌ماند.

به هر تقدیر، وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با رادیو فردا تأکید کرد معافیت‌ها برای واردات برق و گاز ایران برای عراق تمدید شده‌است، اما آمریکا در تلاش است به عراق «کمک کند تا از وابستگی به انرژی ایران رها شود.»

این وزارتخانه افزود که «توسعه ذخایر گاز خود عراق و تنوع‌بخشی به واردات انرژی از منابع غیر ایرانی می‌تواند امنیت اقتصاد و توسعه عراق را تقویت کند در غیاب نفوذ بدخواهانه ایران، مشوق اتحاد، دموکراسی و خوشبختی عراقی‌ها باشد».

جمهوری اسلامی نیز به نوبه خود سیاست‌های آمریکا، اسرائیل و عربستان را عامل بی‌ثباتی منطقه، از جمله عراق معرفی می‌کند.

بر اساس آمارهای رسمی ایران و قیمت‌های منطقه‌ای، ارزش صادرات برق و گاز ایران به عراق در سال گذشته حدود ۱٫۳ میلیارد دلار بوده‌است.

منابع: رویترز، وزارت خارجه آمریکا و رادیو فردا / د.خ / پ.پ
XS
SM
MD
LG