لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

بولتون: ایران مصلحت‌اندیشی ایالات متحده را با ضعف اشتباه نگیرد


جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده
جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، روز یک‌شنبه، دوم تیر، هشدار داد که تهران نباید «ملاحظه‌ای» را که رئیس‌جمهوری آمریکا در لغو حمله تلافی‌جویانه علیه ایران به‌خرج داده «با ضعف اشتباه بگیرد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای بولتون که در آستانه دیدار خود با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در بیت‌المقدس/اورشلیم سخن می‌گفت اظهار داشت: «نه ایران و نه هیچ عامل خصمانه دیگری نباید مصلحت‌اندیشی و ملاحظه‌ای را ایالات متحده به‌خرج داده با ضعف اشتباه بگیرد.»

تنش بین ایران و آمریکا در منطقه خاورمیانه روز پنج‌شنبه و با اقدام سپاه پاسداران در سرنگونی یک پهپاد آمریکایی به اوج رسید.

تهران می‌گوید این هواپیمای بی‌سرنشین در آسمان ایران بوده، اما ایالات متحده می‌گوید در آسمان بین‌المللی در پرواز بوده‌است.

در پاسخ به سرنگونی این پهپاد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا،‌ تا یک قدمی حمله به چند موضع در خاک ایران پیش رفته، اما به گفته خود به دلیل تلفات انسانی احتمالی این حمله فعلاً از آن منصرف شده است.

در پی این تحولات است که مشاور امنیت ملی آمریکا روز یک‌شنبه گفت که این انصراف ترامپ از حمله نباید حمل بر ضعف و سستی شود. جان بولتون با تأکید بر این مطلب هشدار داد که «ارتش ما نوسازی شده و آماده حرکت است.»

او در مورد اقدام سپاه پاسداران در سرنگون کردن پهپاد آمریکایی گفت: «هیچ‌کس برای آنها مجوز شکار در خاورمیانه صادر نکرده‌است.»

جان بولتون که برای یک دیدار سه‌جانبهٔ از پیش برنامه‌ریزی‌شده با همتایان اسرائیلی و روس خود، مئیر بن‌شبت و نیکولای پاتروشف، به اسرائیل آمده گفت که «وضعیت کنونی منطقه» بر اهمیت این دیدار و تبادل نظر افزوده‌است.

شماری از رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند که روزهای پنج‌شنبه و جمعه جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، از حمله به مواضعی در ایران جانبداری می‌کرده اما برخی از ژنرال‌های ارتش مخالف چنین اقدامی بوده‌اند.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ در مورد مشاور امنیت ملی خود گفته است که جان بولتون «قطعاً یک شاهین شکاری [نماد جنگجویی] است» اما او همچنان مورد اعتماد رئیس‌جمهوری آمریکاست و تصمیم‌گیر نهایی در مورد موضوعات اصلی خود دونالد ترامپ است.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت که در طول اقامتش در استراحتگاه کمپ‌دیوید، رایزنی‌هایی دربارهٔ ایران خواهد داشت.

منابع: خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG