لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۶

پومپئو: ایران مسئول حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان است‎‎


مایک پومپئو می‌گوید، هیچ مدرکی در دست نیست که حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان از یمن صورت گرفته باشد.
مایک پومپئو می‌گوید، هیچ مدرکی در دست نیست که حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان از یمن صورت گرفته باشد.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه ۲۳ شهریور جمهوری اسلامی ایران را مسئول حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی دانسته است.

مایک پومپئو در توییتر خود نوشته است: تهران در پشت حدود ۱۰۰ حمله به عربستان سعودی قرار دارد، این در حالی است که روحانی و ظریف وانمود می‌کنند در حال توسل به دیپلماسی هستند. در میانه تمام درخواست‌ها برای کاهش تنش، ایران اکنون حمله بی‌سابقه‌ای به منبع تامین انرژی جهان انجام داده است. هیچ مدرکی و نشانه‌ای در دست نیست که این حملات از یمن صورت گرفته است.

مایک پومپئو اضافه کرده است: ما از همه کشورها می خواهیم با صراحت و به طور علنی حملات ایران را محکوم کنند. ایالات متحده با متحدان و شرکای خود همکاری خواهد کرد تا ضمن تضمین عرضه کافی انرژی، ایران را به دلیل تجاوزهایش پاسخگو کند.

وزارت کشور عربستان روز شنبه از حمله به تاسیسات نفتی تاسیسات نفتی آرامکو در بقیق و میدان نفتی خريص خبر داد. این حملات باعث آتش‌سوزی‌هایی در این تاسیسات شد و وزارت کشور عربستان می‌گوید این آتش سوزی ها مهار شده است.

همزمان شبه‌نظامیان شیعه حوثی یمن هم مسئولیت این حملات به را بر عهده گرفته‌اند.​

شرکت نفتی آرامکو عربستان می‌گوید، تاسیسات نفتی در بقیق، در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی مقر اصلی این شرکت در ظهران «بزرگ‌ترین مرکز پالایش و فرآوری» نفت جهان است.

به گزارش رویترز، خریص دومین میدان نفتی بزرگ عربستان را در خود جای داده است.

گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و ولیعهد عربستان

به دنبال حمله به تاسیسات نفتی در عربستان، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، آمادگی ایالات متحده برای کمک به عربستان را اعلام کرد.

جود دیر، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفته است: دونالد ترامپ در گفت وگو با محمد‌بن سلمان، بر حمایت آمریکا از عربستان برای دفاع از خود تاکید کرد.

سخنگوی کاخ سفید تصریح کرده است: ایالات متحده به شدت حملات امروز به زیرساخت‌های انرژی را محکوم می‌کند.

این بیانیه اضافه کرده است: اقدامات خشونت آمیز علیه مناطق غیرنظامی و زیرساخت‌های اساسی برای اقتصاد جهانی، تنها درگیری و بی اعتمادی را بیشتر می کند. دولت ایالات متحده اوضاع را زیر نظر دارد و همچنان متعهد خواهد بود تا ثبات و عرضه نفت به بازارهای جهانی تضمین شود.

منابع مطلع به خبرگزاری گفته‌اند، این حملات باعث اختلال در تولید پنج میلیون بشکه نفت در روز شده است که نیمی از تولید نفت عربستان و ۵ درصد کل صادرات نفت جهان محسوب می‌شود.

یک منبع مطلع دیگر نیز با اذعان به اختلال در تولید نفت عربستان سعودی گفته است، طی روزهای آینده تولید در این بخش‌های آسیب دیده از سر گرفته می‌شود.

شبه‌نظامیان حوثی می‌گویند که در این حملات ده فروند پهپاد به کار گرفته شده است. این گروه همچنین تهدید کرده که عملیات بعدی شدیدتر از این نیز خواهد بود.

شبه نظامیان حوثی‌ همچنین ماه گذشته میدان گازی «الشیبه» در شرق عربستان سعودی را هدف حملات پهپادی خود قرار داده بودند.

با استفاده از توییتر و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG