لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

سخنان روحانی در مورد «گذشتن از خطاهای همسایگان» و طرح جدید امنیتی


سخنرانی حسن روحانی در مراسم رژه نیروهای مسلح ایران در روز یکشنبه، ۳۱ شهریور
سخنرانی حسن روحانی در مراسم رژه نیروهای مسلح ایران در روز یکشنبه، ۳۱ شهریور

همزمان با سخنان یک مقام ارشد حوثی‌های یمن مبنی بر توقف حملات موشکی و پهپادی به خاک عربستان، رئیس جمهور ایران روز یک‌شنبه در یک مراسم رژه گفت: «اعلام می‌کنیم با همه همسایگان خود دست رفاقت، دوستی و برادری دراز می‌کنیم و حتی آماده هستیم از خطاهای گذشته آنها در این منطقه بگذریم.»

او به عنوان دلیل این امر نیز افزود: «چرا که امروز در شرایطی قرار داریم که دشمنان اسلام و منطقه یعنی آمریکا، استکبار و صهیونیسم می‌خواهند از شکاف، فاصله و اختلاف بین ما سوء استفاده کنند.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی این مطلب را روز یکشنبه، ۳۱ شهریور، در مراسم رژه نیروهای مسلح ایران بیان کرد.

دراز کردن «دست رفاقت» حسن روحانی به سوی همسایگان چندین روز پس از آن است که حملات گسترده به تاسیسات نفتی عربستان با پهپاد تنش‌ها در منطقه را افزایش داده است. حوثی‌های یمن که هم‌پیمان ایران‌اند مسئولیت این حملات را برعهده گرفته‌اند. مقام‌های ایالات متحده آمریکا انگشت اتهام این حمله را به سوی ایران نشانه رفته‌اند اما جمهوری اسلامی دست داشتن در این حملات را رد می‌کند.

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی، روز شنبه گفت اگر نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی این کشور در جریان تحقیقات ثابت شود، ریاض پاسخ درخوری به آن خواهد داد..

در تازه‌ترین تحول، مهدی مشاط، رئیس شورای عالی سیاسی حوثی‌ها، اواخر روز جمعه ۲۹ شهریور ماه اعلام کرده است این گروه شبه‌نظامی «تمامی حملات به خاک عربستان را متوقف می‌کند».

با این حال عبدالوهاب المحبشی، عضو شورای سیاسی انصارالله یمن، بامداد یک‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا به تهدید امارات متحده عربی، از متحدان عربستان، روی آورده و گفت: «امارات در صورت خارج نشدن از یمن باید منتظر حملات کوبنده در خاک خود باشد.»

او همچنین افزود که «تنها راه نجات عربستان و امارات از باتلاق یمن، پایان دادن به تجاوز و جنایت‌ها و دخالت در امور داخلی یمن است».

طرح جدید برای خلیج فارس

رئیس جمهور ایران روز در ادامه سخنرانی روز یک‌شنبه خود گفت: «ما طرحی را در روزهای آینده در سازمان ملل پیش روی جهانیان خواهیم گذاشت که ایران با همکاری کشورهای مختلف می‌تواند و اعلام می‌کند که امنیت خلیج فارس دریای عمان و تنگه هرمز را با کمک کشورهای منطقه ایجاد کند.»

او توضیح بیشتری در مورد این طرح نداد اما گفت که این طرح شامل کشورهای منطقه می‌شود و حضور نیروهای خارجی برای منطقه «خطرناک» است.

این سخن حسن روحانی در حالی بیان می‌شود که رقیب اصلی منطقه‌ای ایران، یعنی عربستان سعودی، پیش از این اعلام کرده که به ائتلاف دریایی به رهبری ایالات متحده در آب‌های جنوب ایران می‌پیوندد.

به دنبال حمله به شش نفتکش و کشتی تجاری در آبهای خلیج فارس و دریای عمان در اردیبهشت و خرداد سال جاری، آمریکا ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی را برای حفاظت از تنگه هرمز و باب‌المندب را به کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو پیشنهاد کرد.

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، نیز روز ۲۹ مرداد اعلام کرد که این کشور به ائتلاف نظامی آمریکا برای حفاظت از کشتی‌های تجاری در خلیج فارس می‌پیوندد.

در همین زمینه، به دنبال توقیف نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو توسط سپاه پاسداران بریتانیا نیز خواستار تشکیل ناوگان اروپایی برای مقابله با چنین اقداماتی است. وزارت دفاع بریتانیا هم اعلام کرد نیروی دریایی این کشور موظف شده است شناورهای با پرچم بریتانیا را در عبور از تنگه هرمز اسکورت کند.

مسئله بروز جنگ

آقای روحانی روز یک‌شنبه همچنین گفت «دشمنان برای تحمیل جنگی دیگر» بر ایران دچار «تردید و پشیمانی» هستند و «جرات تصمیم‌گیری در برابر نیروهای مسلح بزرگ و ملت بزرگ ایران» را ندارند و نخواهند داشت.

پیش از این نیز محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان تهدید کرده بود اگر علیه ایران اقدام نظامی شود، این اقدام به معنای جنگ تمام‌عیار خواهد بود و عربستان باید تا «آخرین سرباز آمریکایی» بجنگد.

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران ایران، نیز روز شنبه نسبت به هر حمله احتمالی به ایران هشدار داده و گفته بود که «حمله محدود، محدود باقی نمی‌ماند».

در همین حال فرمانده نیروی دریایی ارتش، روز یکشنبه گفت: «در صورت اشتباه محاسباتی دشمنان و هر گونه تهاجمی نیروی دریایی ارتش در کنار دیگر نیروهای مسلح در کمترین زمان کوبنده‌ترین عکس العمل ممکن را نشان خواهند داد».

پیش از این امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، نیز گفته بود که دو کشور ایران و آمریکا قصدی برای جنگ ندارند اما ممکن است درگیری ناگهانی نیروهای دو طرف منجر به جنگ شود.

XS
SM
MD
LG