لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

برایان هوک: توان رژیم ایران برای تحمل فشار کمتر و کمتر می‌شود


برایان هوک
برایان هوک

یک روز پس از اعلام تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی توسط آمریکا، مسئول امور ایران در وزارت خارجه این کشور روز پنج‌شنبه تاکید کرد که با ادامه سیاست فشار حداکثری «توان رژیم جمهوری اسلامی برای تحمل این فشار کمتر و کمتر خواهد شد».

برایان هوک، مسئول امور ایران، روز پنج‌شنبه، ۲۱ آذرماه، در شورای روابط خارجی آمریکا سخن می‌گفت.

او گفت که حکومت ایران از نظر اقتصادی «دارد دستش خالی می‌شود و یا باید پول چاپ کند یا باید حقوق و مستمری مردم را به عقب بیندازد».

برایان هوک گفت که همزمان با کوچک شدن بخش نفت ایران، جمهوری اسلامی دیگر قادر نخواهد بود که شرکت‌های زیان‌ده خود را نگه دارد و «دیگر راهی برایش نمانده است.»

تأکید آقای هوک بر ادامه سیاست فشار حداکثری است که در یک سال گذشته در دولت دونالد ترامپ سرسختانه دنبال شده است.

در پیوند با همین سیاست، وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۰ آذرماه تحریم‌های تازه‌ای را بر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

برایان هوک در ادامه فهرست بلندبالایی از آماری ارائه داد که نشان‌دهنده وخامت وضعیت اقتصادی ایران پس از تحریم‌هاست.

او گفت که این تحریم‌ها کاستی‌های ساختاری اقتصاد ایران را نمایان کرده و گفت که «اقتصاد ایران تبدیل به یک دزدسالاری شده است.»

برایان هوک در ادامه سخنانش گفت که نهادهای مذهبی و نظامی زیر بار مالیات بیشتر نمی‌روند و حکومت ایران فشار را بر دوش طبقه متوسط قرار داده است.

آقای هوک اضافه کرد که جمهوری اسلامی اکنون ۱۰۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد ولی به خاطر تحریم‌ها از این مقدار فقط ۱۰ درصد در دسترس مقامات ایران قرار دارد. او بر مسئله تفاوت بین ذخایر ارزی و دسترسی به ذخایر ارزی تأکید کرد.

نماینده ویژه آمریکا میزان درآمدی که در بودجه جدید ایران از محل فروش نفت پیش‌بینی شده را «خواب و خیال و پیش‌بینی غیرواقعی» نامید.

آقای هوک افزود که در ایران «به مسئولان فاسد به جای تنبیه جایزه می‌دهد»‌ و گفت که «حکومت آیت‌الله‌ها یک فاجعه برای ملت بوده است.»

او گفت که «سپاه پاسداران بازوهایش را مانند اختاپوس به تمامی بخش‌های اقتصاد انداخته است»‌ و اظهار کرد که این «دقیقاً برعکس» آنچه است که رهبر جمهوری اسلامی در اول انقلاب گفته بود.

مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا با ذکر این‌که «مردم ایران دیگر خسته شده‌اند» گفت که «ما خیلی امیدواریم که در پایان این فشارها، رژیم شروع به گرفتن تصمیم‌های بهتر کند.»

او گفت که بین دست برداشتن از سیاست «بی‌ثبات‌کننده» منطقه‌ای و فروپاشی اقتصادی، «رهبر ایران فروپاشی اقتصادی را انتخاب کرده است». این مسئول آمریکایی در ادامه گفت که «رژیم ایران تنها زبان فشار اقتصادی را می‌فهمد.»

رهبران جمهوری اسلامی به‌ویژه آیت‌الله علی خامنه‌ای هرگونه مذاکره با آمریکا و بویژه دولت دونالد ترامپ را رد کرده‌اند. برایان هوک هم با ذکر این مطلب گفت که علی خامنه‌ای «مسیر سقوط اقتصادی را انتخاب کرده است.»

آقای هوک باری دیگر تأکید کرد که اگر حکومت ایران سیاست منطقه‌ای خود را تغییر دهد آمریکا تحریم‌ها را برمی‌دارد «و ایران به جامعه جهانی برمی‌گردد.»

برایان هوک گفت «ما به توافقی نیاز داریم که صلح‌آمیزتر باشد و منافع آمریکا را تأمین کند.»

«کسی عکس رئیس جمهور آمریکا را آتش نزد»

مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا در ادامه سخنانش در شورای روابط خارجی آمریکا اظهار داشت: «می‌گفتند که اگر ما فشار اقتصادی را زیاد کنیم مردم ایران پشت رژیم خواهند ایستاد اما دیدیم که برعکس شد.»

برایان هوک اضافه کرد که «در جریان اعتراضات اخیر حتی یک مورد دیده نشد که مردم معترض آمریکا را مقصر بدانند و پرچم آمریکا را آتش بزنند.»

او تأکید کرد که در اعتراض‌ها «کسی عکس دونالد ترامپ را آتش نزد اما دیدیم که تصاویر آیت‌الله خامنه‌ای را سوزاندند.»

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، هم روز ۱۶ آذر اعتراض‌ها در ایران نشان‌دهنده تحت فشار قرار گرفتن فزاینده جمهوری اسلامی دانسته بود.

XS
SM
MD
LG