لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

مسئول ایرانی ادعای زنده بودن کارکنان کشتی سانچی را رد کرد‎


نفتکش سانچی روز ۱۶ دی ۹۶ در دریای شرقی چین با کشتی کریستال تصادف کرد و پس از یک هفته آتش‌سوزی به‌طور کامل غرق شد
نفتکش سانچی روز ۱۶ دی ۹۶ در دریای شرقی چین با کشتی کریستال تصادف کرد و پس از یک هفته آتش‌سوزی به‌طور کامل غرق شد

مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران ادعاها درباره زنده بودن کارکنان کشتی سانچی را رد کرد و گفت که بر اساس اطلاعات جعبه سیاه و همچنین تحقیقات چهار کشور، آنان «در همان لحظات اول بر اثر استنشاق دود ناشی از گازهای سمی جان خود را از دست داده‌اند».

شهرام فرحبد روز ۲۳ آذر در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت که «نهادهای تخصصی» ادعاها درباره تماس برخی خدمه کشتی با برخی خانواده‌ها را رد کرده‌اند.

به گفته آقای فرحبد، نتایج کارگروه تشکیل شده توسط چین، پاناما، هنگ کنگ و ایران دراین باره، از مرگ همه کارکنان کشتی حکایت دارد و این نتایج به سازمان‌های بین المللی نظیر سازمان بین المللی دریانوردی نیز ارائه شده است.

نفتکش سانچی با پرچم پاناما که تحت اجاره ایران بود روز ۱۶ دی ۹۶ در دریای شرقی چین با کشتی کریستال که در هنگ‌کنگ به ثبت رسیده‌است تصادف کرد و پس از یک هفته آتش‌سوزی در نهایت به‌طور کامل غرق شد و به گفته مقامات، تمام خدمه آن شامل ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی کشته شدند.

خانواده ۱۳ نفر از کارکنان این کشتی اما سال گذشته از تماس‌های مشکوک و بی‌پاسخ تلفنی با اعضای خانواده‌ها خبر داده بودند.

با این حال مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران گفت: «علی‌رغم این‌که برخی از این خانواده‌ها می‌گویند بیش از ۱۲۰۰ تماس ناشناس داشته‌اند، چرا حتی یکی از تماس‌ها واقعی نبوده و هیچ کدام از این خانواده‌ها نتوانسته‌اند بعد از گذشت ۲ سال یک تماس تلفنی موفق داشته باشند؟ چرا فقط این چند خانواده تماس تلفنی مشکوک دریافت می‌کنند و مابقی ۲۲ خانواده دیگر این تماس ها را ندارند؟»

به گفته آقای فرحبد، «نهادهای تخصصی مربوطه نیز این ادعاهای مربوط به تماس خدمه کشتی با برخی خانواده‌ها را رد کرده‌اند و آن را بی اساس دانستند».

وی در عین حال گفت: «علی‌رغم این پیگیری‌ها باید گفت که مساله تماس‌ها یک مساله تخصصی است و نهادهای امنیتی مربوطه قطعا در صلاحیت بررسی این موضوع هستند.»

شرکت ملی نفتکش سال گذشته نیز احتمال زنده ماندن تعدادی از کارکنان شرکت سانچی و گروگان گرفته شدن آنان را صفر دانسته بود.

از ٣٢ خدمه کشتی سانچی تنها پیکر سه خدمه پیدا شده است.

XS
SM
MD
LG