لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

ابراز رضایت نتانیاهو و گانتس از «پیشرفت چشم‌گیر» برای تشکیل دولت اضطراری


از راست: گانتس و نتانیاهو
از راست: گانتس و نتانیاهو

نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، و رقیبش در دوران انتخابات، بنی گانتس از «پیشرفت چشم‌گیر» در مذاکرات برای تشکیل یک دولت اضطراری ملی ابراز رضایت کرده‌اند.

آقای گانتس روز پنج‌شنبه به‌عنوان رئیس کنست، پارلمان اسرائیل، برگزیده شد. حزب آبی-سفید به رهبری آقای گانتس نیز، به دلیل اختلاف نظر رهبران آن بر سر ائتلاف برای برپایی دولت به نخست وزیری آقای نتانیاهو، دچار انشعاب شده است.

بنا بر بیانیه مشترک حزب لیکود و حزب آبی-سفید، نتانیاهو و گانتس شب شنبه «با هدف تشکیل یک دولت اضطراری ملی، برای مقابله با بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا و چالش‌های دیگر» گفت‌وگو کردند.

در این بیانیه آمده است «در جریان دیدار پیشرفت چشم‌گیری حاصل شد» و «دیدارهای دیگری برای دستیابی به یک توافق نهایی صورت خواهد گرفت».

هر دو سیاستمدار اسرائیلی البته پیشتر نیز از ایده تشکیل یک دولت وحدت ملی برای مقابله با پیامدهای ناشی از کووید-۱۹ حمایت کرده بودند.

انتخاب بنی گانتس به‌عنوان رئیس دوره جدید پارلمان با حمایت غیرمنتظره حزب لیکود صورت گرفت.

با این وجود ۱۸ تن از نمایندگان دوره جدید حزب، با انشعاب از آبی-سفید، انتقادهای شدیدی از آقای گانتس بیان کرده‌اند. ۱۴ تن از منتخبان جدید این حزب نیز از عملکرد بنی گانتس برای تشکیل دولت با لیکود حمایت کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو به او به خاطر تشکیل دولت «تبریک» گفته است.

منابع: خبرگزاری فرانسه، تایمز اسرائیل
XS
SM
MD
LG