لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۲

آتش‌سوزی گسترده در کهگیلویه و بوشهر؛ مقامات محلی درخواست امداد کردند


آتش‌سوزی در دشتستان و خائیز تنگستان تا امروز باعث سوختن ۶۲۰ هکتار از مراتع شده است
آتش‌سوزی در دشتستان و خائیز تنگستان تا امروز باعث سوختن ۶۲۰ هکتار از مراتع شده است

یک روز پس از شروع آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شده خائیز در کهگیلویه و بویراحمد، معاون فرماندار این شهرستان روز جمعه، ۹ خرداد، از وضعیت «فوق‌العاده بحران» در این منطقه خبر داد و خواستار وارد عمل شدن «مدیریت بحران کشور» برای مهار آتش شد.

همزمان مقامات محلی بوشهر نیز از نقص فنی بالگرد سپاه برای مهار آتش در کوه سیاه دشتستان در این استان و گسترده‌تر شدن آتش‌سوزی خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدعلی آروس، معاون فرماندار شهرستان کهگیلویه، با بیان این‌ که تاکنون بیش از ۲۰۰ هکتار از این منطقه در آتش سوخته تأکید کرد با شرایط موجود امکان مهار تا ۴۸ ساعت دیگر وجود ندارد و با شروع وزش باد، دیگر امکان مهار آن وجود نخواهد داشت.

این مقام محلی ظهر روز جمعه همچنین گفت گستردگی آتش‌سوزی به اندازه‌ای است که «از مدیریت شهرستانی خارج شده و مدیریت بحران کشور باید وارد عمل شود».

آقای آروس از محاصره شدن برخی نیروهای محلی در آتش نیز خبر داد و گفت: «با توجه به زبانه کشیدن آتش و نداشتن آب برای نیروها، امکان تلف شدن آنها نیز وجود دارد.»

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز خواستار کمک‌های مردمی منطقه برای مهار آتش شد و گفت به‌ دلیل کمبود نیروی انسانی و امکانات، دامنه حریق در حال گسترش است.

منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار از سال ۱۳۷۷ در ردیف مناطق حفاظت‌شده رسمی ایران قرار گرفته است.

به‌ گفته اسدالله هاشمی، مدیرکل خفاظت محیط زیست این استان، وزش باد شدید و سخت‌گذر بودن و وسعت زیاد منطقه، در کنار کمبود نیروی انسانی و تجهیزات پشتیبانی مهار آتش‌سوزی را با مشکل روبه‌رو کرده است.

روح‌الله عزیزی، رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه، نیز با اعلام درخواست کمک برای مهار آتش گفت: آتش‌سوزی از سمت بهبهان در خوزستان شروع شده و به علت این‌ که به‌موقع مهار نشد به محدوده شهرستان کهگیلویه سرایت کرده و هم اکنون به ارتفاعات رسیده و همچنان در حال گسترش است.

ادامه آتش‌سوزی در کوه سیاه

همزمان یک مقام استانی بوشهر نیز از ادامه‌دار شدن آتش‌سوزی در منطقه سخت‌گذر کوه سیاه دشتستان در این استان خبر داد و گفت بالگردی که روز گذشته هوانیروز سپاه برای مهار آتش به منطقه فرستاده بود، به علت نقص فنی امکان پرواز پیدا نکرد.

غلامرضا منتظری، مدیرکل منابع طبیعی بوشهر، امروز اعلام کرد که آتش‌سوزی در کوه سیاه دشتستان وارد سومین روز شده و حضور بالگرد آبپاش برای خاموش کردن آتش بسیار ضروری است.

بعد از آتش‌سوزی منطقه دهرود دشتستان و کوه‌های بیرمی منطقه خائیز تنگستان در هفته جاری این سومین حادثه آتش‌سوزی است که در استان بوشهر به وقوع پیوسته است.

XS
SM
MD
LG