لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

اعتراض گزارشگر ویژه سازمان ملل و ترکیه به احکام عربستان در پرونده خاشقجی


اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل در قتل‌های فراقانونی
اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل در قتل‌های فراقانونی

اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل در قتل‌های فراقانونی، اعلام کرد که احکام صادره از سوی دستگاه قضایی عربستان در مورد پرونده جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی از لحاظ قانونی و اخلاقی مشروعیت ندارد.

اگنس کالامار در توئیتی نوشت: «پنج قاتل مزدور به ۲۰ سال زندان محکوم شدند در حالی که مقامات بلندپایه‌ای که اعدام خاشقجی را سازماندهی و از وی استقبال کردند هنوز آزادند و به مسئولیت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان هم اشاره‌ای نشده است.»

به نوشته این مقام سازمان ملل متحد نباید اجازه داده شود این احکام، فشارهای بین‌المللی درباره پرونده خاشقجی را کاهش دهد.

«فخرالدین آلتون»، مدیر ارتباطات دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه نیز در توئیتی ضمن اعتراض به حکم صادره درباره پرونده خاشقجی نوشت وقتی کماکان نمی‌دانیم «جسد خاشقجی کجاست» و «چه کسی خواستار قتل او بوده»،‌ اعتبار روند رسیدگی به این پرونده مخدوش است.

او با تاکید بر اینکه احکام صادره انتظار ترکیه و جامعه جهانی را برآورده نکرده است،‌ نوشت که همکاری عربستان سعودی در این زمینه یک «تعهد قانونی» است که به پیشگیری از وقوع چنین قساوت‌هایی در آینده کمک می‌کند.

مدیر روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهوری ترکیه در توئیتی نوشت: «ما هنوز نمی‌دانیم پیکر خاشقجی کجاست، چه کسی خواستار قتل او بوده یا اینکه آیا عوامل ترکیه‌ای نیز در این اقدام همکاری کرده‌اند. این نکات اعتبار روند دادرسی حقوقی در عربستان سعودی را شبهه‌دار می‌کند.»

حدود دو سال پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، در کنسولگری عربستان در استانبول، دادستان کل عربستان روز دوشنبه با صدور احکام حبس علیه هشت متهم، پرونده این قتل را «مختومه» اعلام کرد.

دادگاه بدوی سعودی حدود ده ماه پیش پنج تن از متهمان را به اعدام محکوم کرده بود اما این مجازات در مرحله تجدیدنظر، به ۲۰ سال حبس کاهش یافت.

عربستان جزئیاتی در خصوص مراحل تجدیدنظر در احکام متهمان منتشر نکرده است. ۹ نشست دادگاه بدوی نیز در پشت درهای بسته برگزار شده بود.

جمال خاشقجی روز دهم مهر سال ۱۳۹۷ زمانی که برای دریافت مدارکی به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد تا بتواند با نامزد ترکیه‌ای خود ازدواج کند، دیگر از آن ساختمان بیرون نیامد.

صلاح خاشقجی، فرزند جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مقتول عربستانی روز دوم خرداد امسال اعلام کرد که به مناسبت عید فطر قاتلان پدرش را می‌بخشد ولی این اقدام با مخالفت خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقجی مواجه شد. او در توییتی نوشت قتل خاشقجی «خیانت و فریب بود» و ما قاتل و «کسی که دستور قتل داد» را نمی‌بخشیم.

فروردین امسال دادگاهی در ترکیه کیفرخواست دادستانی را که در آن برای ۲۰ شهروند عربستان سعودی به اتهام قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، حکم حبس ابد تقاضا شده پذیرفت. این دادگاه هنوز حکم نهایی خود در این پرونده را صادر نکرده است.

XS
SM
MD
LG