لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

آمریکا نام سودان را از فهرست کشورهای «حامی تروریسم» حذف کرد


آمریکا دو ماه پس از اعلام عادی‌سازی روابط سودان با اسرائیل، رسما نام این کشور را از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف کرد.

سفارت آمریکا در خارطوم، پایتخت سودان، روز دوشنبه ۲۴ آذر خبر داد که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، ابلاغیه حذف نام سودان را از لیست حکومت‌های حامی تروریسم امضا کرده است.

وزارت خارجه آمریکا ۴۵ روز پیش قصد خود را برای خارج کردن نام سودان از فهرست تروریستی، به کنگره اطلاع داده و کنگره این موضوع را بررسی کرده بود.

عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر حکومت انتقالی خارطوم، روز دوشنبه در توییتی نوشت کشورش «بعد از سه دهه انزوای بین‌المللی، رسما به جامعه جهانی باز می‌گردد».

آقای حمدوک افزود: «این دستاورد برای ملت ما فرصت‌های زیادی جهت توسعه سودان به همراه خواهد آورد، و ما از همه عواملی که این امر را امکان‌پذیر کردند، سپاسگزاریم».

سران دولت انتقالی سودان ماه گذشته هشدار داده بودند که اگر نام این کشور تا آخرین روز سال جاری میلادی، ۲۰۲۰، از سیاهه تروریستی حذف نشود، آن‌ها در تصمیم خود در خصوص عادی‌سازی رابطه با اسرائیل تجدیدنظر خواهند کرد.

رسانه‌های اسرائیل نیز گزارش داده بودند که دولت دونالد ترامپ به کنگره گفته بود که عدم موافقت با این تصمیم کاخ سفید، نه تنها «اثرات منفی» بر عادی‌سازی رابطه سودان و اسرائیل خواهد داشت بلکه ممکن است کشورهای عربی و اسلامی دیگر را از گام نهادن در مسیر شناسایی اسرائیل و برقراری رابطه با آن، پشیمان کند.

سودان سومین کشور پس از امارات متحده عربی و بحرین بود که ۵۲ روز پیش اعلام کرد آماده عادی‌سازی رابطه با اسرائیل است اما از آن زمان، بر خلاف امارات و بحرین، هیچ گام عملی در راستای این تصمیم برنداشت.

نام سودان ۲۷ سال پیش و در پی حمایت عمر البشیر، رهبر وقت سودان، از القاعده و پناه دادن به اسامه بن‌لادن، رهبر این گروه، در فهرست تروریستی آمریکا قرار گرفت.

در آن سال، ۱۹۹۳، برای نخستین بار ساختمان تجارت جهانی آمریکا در نیویورک هدف حمله تروریستی عوامل القاعده قرار گرفته بود.

پس از آن نیز سودان حامی اصلی القاعده و سران آن در ارتباط با انفجارهای سال ۱۹۸۸ در سفارتخانه‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا شناخته شد. در آن انفجارها بیش از ۲۲۰ تن کشته و صدها تن زخمی شدند.

دولت کنونی سودان به دلیل حمایت حکومت وقت خارطوم از القاعده در ارتباط با آن دو انفجار تروریستی، حدود دو ماه پیش مبلغ ۳۳۵ میلیون دلار غرامت به بازماندگان قربانیان آمریکایی پرداخت کرد.

سودان که بعد از برافتادن حکومت عمرالبشیر، کماکان با بحران اقتصادی بزرگی روبروست، امیدوار است با حذف نامش از فهرست تروریستی، موجب جلب سرمایه‌گذاران خارجی شود.

اسرائیل اعلام آمادگی کرده که از جمله در زمینه کشاورزی مدرنیزه به سودان کمک کند.

یک هیئت دولتی اسرائیل به تازگی برای پیشبرد توافق برقراری روابط عادی دو کشور، به خارطوم سفر کرده است. با وجود این، دونالد ترامپ چهار هفته پیش «وضعیت اضطراری» در قبال سودان را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

XS
SM
MD
LG