لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

پاپ در سفر به عراق با آیت الله سیستانی دیدار می‌کند


لوئیس ساکو، رهبر کلیسای کاتولیک کلدانی عراق روز پنجشنبه ۹ بهمن به خبرگزاری فرانسه گفت که پاپ فرانسیس در سفر ماه مارس به عراق با آیت الله سیستانی، یکی از مراجع مهم شیعیان دیدار خواهد کرد. این اولین سفر یک رهبر کلیسای کاتولیک به عراق خواهد بود.

به گفته کاردینال ساکو، این دیدار خصوصی در اقامتگاه آیت الله سیستانی در شهر نجف و بدون تشریفات صورت می‌گیرد.

کاردینال ساکو ابراز امیدواری کرد که پاپ فرانسیس و آیت الله سیستانی در این ملاقات سند موسوم به «برادری بشريت برای صلح جهانی» را که پیمانی نمادین بین ادیان گوناگون در محکومیت افراط‌گرایی است امضا کنند.

آيت الله علی سيستانی که ۹۰ سال دارد در سال‌های اخير هيچ‌گاه در مجامع علنی ظاهر نشده و موضع‌گيری‌های او از طريق سخنگويانش بيان می‌شود.

پاپ فرانسیس در فوریه ۲۰۱۹ هنگام دیدار از مصر این سند را با شیخ احمد الطیب، امام عظمی الازهر که عاليرتبه‌ترين روحانی سنی جهان تلقی می‌شود امضا کرد. کاردینال ساکو گفت پاپ فرانسیس تمایل دارد که یک مرجع مهم شیعیان نیز این سند را امضا کند.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان قرار است در روزهای ۵ تا ۸ مارس به نقاط مختلف عراق سفر کند. او در یک مراسم نیایش در کلیسای «بانوی رستگاری ما» در شهر بغداد شرکت خواهد کرد.

پاپ علاوه بر بغداد به مناطق شمالی عراق از جمله موصل و استان نینوا که در سال ۲۰۱۴ به تصرف پیکارجویان «خلافت اسلامی» درآمد و همینطور شهر اربیل، مرکز اقلیم کردستان سفر می‌کند.

او پس از دیدار با آیت الله سیستانی در شهر نجف قرار است به شهر اور سفر کند که در احادیث مذهبی از آن به عنوان محل تولد ابراهیم خليل ياد شده است. به گفته کاردینال ساکو، پاپ فرانسیس در این شهر یک مراسم نیایش با شرکت نمایندگان مذاهب گوناگون از جمله شیعیان، اهل سنت، ایزدی‌ها و مسیحیان برگزار خواهد کرد.

سفر پاپ برای مسیحیان عراق و منطقه رویداد بسیار مهمی است. جمعیت مسیحیان عراق زمانی بالغ بر ۱.۵ میلیون نفر بود ولی تحت تاثیر خشونت‌های سیاسی و فرقه‌ای پس از اشغال عراق توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳ جمعیت مسیحیان به شدت کاهش یافته و اکنون حدود ۴۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

مسیحیان عراق امیدوارند که سفر پاپ بتواند به حل مشکلات آنها از جمله تبعیض و خشونت مذهبی و عدم مشارکت در قدرت سیاسی کمک کند.

کاردینال لوئیس ساکو افزود که مسیحیان از ضعف حکومت مرکزی عراق به شدت آسیب دیده و چون برخلاف سایر گروه‌های قومی و مذهبی نیروی مسلح ندارند همواره مورد حمله و آزار قرار می‌گیرند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG