لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۶

گروسی در تهران؛ معترضان تجمع کردند، نمایندگان بیانیه دادند


همزمان با سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران جمعی از معترضان مقابل ساختمان سازمان انرژی اتمی ایران تجمع کردند و خواستار اخراج بازرسان آژانس از ایران شدند.

آقای گروسی که برای مذاکره درباره تداوم فعالیت‌ راستی‌آزمایی اساسی آژانس به ایران سفر کرده است، صبح امروز با علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کرد.

مجلس ایران ۱۱ آذرماه امسال در مصوبه‌ای که به تایید شورای نگهبان نیز رسید، دولت را ملزم کرد که اگر تا سوم اسفند، تحریم‌های مالی، بانکی و نفت حذف نشود، بازرسان آژانس از کشور اخراج شوند و ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

همزمان با پایان یافتن مهلت ایران، ۲۲۶ نماینده مجلس در بیانیه‌ای که امروز در پایان جلسه علنی مجلس خوانده شد، اعلام کردند که دولت موظف است « در صورت عدم رفع تحریم‌ها، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را به صورت کامل از ۵ اسفند ۹۹ متوقف و بازرسی‌های آژانس را صرفا محدود به نظارت های پادمان نمایند».

نمایندگان مجلس ایران مانند معترضانی که امروز در مقابل سازمان انرژی اتمی حضور داشتند، پیش از این بارها بر لزوم اخراج بازرسان آژانس از ایران تاکید کرده بودند ولی در بیانیه‌ امروز اشاره‌ای به این موضوع نشده است.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، روز شنبه، دوم بهمن، با اشاره به توقف اجرای پروتکل الحاقی در پنجم اسفند گفته است:«حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد توان نظارتی آژانس در اثر اجرای مصوبه مجلس کاهش می‌یابد».

او تاکید کرده است که ایران روز ۵ اسفند «اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی» را متوقف می کند، ولی از «برجام خارج» نخواهد شد.

بر اساس پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای، «ان‌پی‌تی»، که ایران در چارچوب برجام اجرای داوطلبانه آن را پذیرفته است، بازرسان آژانس اجازه دارند هر زمان که لازم بدانند، به طور سرزده از تأسیسات هسته‌ای ایران بازرسی کنند.

آمریکا و سه کشور اروپایی روز پنجشنبه به ایران در خصوص «پیامدهای» توقف اجرای پروتکل الحاقی هشدار دادند.

رافائل گروسی قرار است با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز دیدار کند.

آقای ظریف امروز در گفت‌وگو با شبکه «پرس‌ تی‌وی» با اشاره به سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران گفت: «ما چیزی برای پنهان کردن نداریم» و «هرگز به دنبال ساخت تسلیحات نبوده و نیستیم».

با وجود این ادعا، مخالفان توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران در سال ۲۰۱۵ نظیر اسراییل می‌گویند جمهوری اسلامی از مدت‌ها پیش، تخطی از مفاد توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» را آغاز کرده و دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است.

منبع: ایسنا، ایرنا، آرشیو رادیو فردا/ ر.ح
XS
SM
MD
LG