لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

شمار قربانیان ویروس کرونا از مرز ۲.۵ میلیون عبور کرد


خبرگزاری فرانسه عصر پنجشنبه ۷ اسفند گزارش داد، طبق ارقامی که بر اساس آمارهای رسمی جمع آوری کرده تعداد افرادی که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان جان خود را از دست داده‌اند از مرز ۲.۵ میلیون نفر عبور کرده است.

به گزارش این خبرگزاری، تعداد تلفات کرونا به دو میلیون و پانصد هزار و ۱۲۷ نفر رسیده و ۱۱۲ میلیون و ۶۱۸ هزار مورد ابتلا به ویروس نیز تاکنون در سراسر جهان شناسایی و ثبت شده است.

اروپا با بیش از ۸۴۲ هزار نفر بیش از هر بخش دیگری از جهان تلفات داشته است. آمریکای جنوبی و ناحیه کارائیب با حدود ۶۶۸ هزار تلفات در رتبه دوم و آمریکا و کانادا با بیش از ۵۲۸ هزار تلفات در رتبه سوم هستند.

آمارها نشان می دهند که حدود نیمی از این تلفات فقط در پنج کشور آمریکا، برزیل، مکزیک، هند و بریتانیا روی داده است که از نظر تعداد مرگ و میر و موارد ابتلا در صدر جدول جهانی قرار دارند.

در همين حال شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که در حال بررسی قطعنامه‌ای برای بهبود دسترسی مردم کشورهای جنگ زده و فقیر به واکسن کرونا است.

این قطعنامه پیشنهادی که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار گرفته بر ضرورت «همبستگی، اقدامات فوری و موثر» برای دسترسی کشورهای فقیر به واکسن کرونا تاکید می‌کند.

این قطعنامه از سوی بریتانیا پیشنهاد شده و با توجه به محدودیت‌های ناشی از کنترل شیوع ویروس جلسه بحث و رای گیری در مورد آن تا روز جمعه ادامه خواهد یافت.

بحث در مورد این قطعنامه حدود یک هفته طول کشیده و یکی از دلایل این تاخیر دیدگاه‌های نمایندگان چین و روسیه بوده که مناسبات آنها با بریتانیا متشنج است.

دولت بریتانیا امیدوار است با تصویب این قطعنامه بتواند همبستگی جهانی در مقابله با ویروس را تقویت کند.

در بخش دیگری از متن قطعنامه پیشنهادی از کشورهای ثروتمند درخواست شده تا بخشی از واکسن‌های خود را در اختیار کشورهای فقیر قرار دهند.

طبق آمارهای سازمان ملل حدود ۱۶۰ میلیون نفر در کشورهایی زندگی می‌کنند که جنگ‌زده و بحرانی تلقی می‌شوند.

در صورت تصویب این دومین قطعنامه‌ای خواهد بود که در شورای امنیت در مورد مقابله با بحران کرونا به تصویب می‌رسد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هفته گذشته برای جلوگیری از عقب ماندن کشورهای فقیر از روند واکسیناسیون خواستار تنظیم یک برنامه مشترک و بین المللی شد.

او گفت بیش از ۷۵ درصد از کل واکسن‌هایی که تاکنون تزریق شده فقط مربوط به ۱۰ کشور ثروتمند است در حالی که ۱۳۰ کشور ديگر جهان تاکنون حتی یک دوز واکسن دریافت نکرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG