لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۵

یک «مقام ارشد امنیتی» با پیشنهاد روحانی برای بازگشت گام‌به‌گام به برجام مخالفت کرد


حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران
حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران

پس از آن‌که رئیس‌‌جمهوری ایران برای بازگشت «جزء در برابر جزء» به تعهدات برجامی از سوی تهران اعلام آمادگی کرد، دو خبرگزاری مرتبط با سپاه پاسداران اظهارات برخی مقامات از جمله یک «مقام ارشد امنیتی» را در مخالفت با این نظر دولت منتشر کردند.

دولت جو بایدن در آمریکا اعلام کرده است در صورت پایبندی ایران به تعهدات برجامی خود، واشینگتن آماده بازگشت به توافق هسته‌ای است، اما مقام‌های جمهوری اسلامی بر «رفع کامل» تحریم‌ها از سوی ایالات متحده به عنوان گام نخست پافشاری می‌کنند.

در تحولی جدید، حسن روحانی روز چهارشنبه ۲۰ اسفند در جلسه هیات دولت گفت: «همه شرایط برای این که همه هفت کشور به تعهدات قبل برگردند آماده است، به جز این که آمریکا باید در راهی که خودش آن را شکسته است پیشقدم باشد. برای بازگشت به تعهدات کل در برابر کل یا جزء در برابر جزء هم آماده‌ایم».

این سخنان آقای روحانی یک روز پس از آن بیان شد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در یک نشست رسانه‌ای در دوبی با همتای اماراتی خود گفت: «مسکو خواستار برداشتن گام‌های همزمان برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است و از همه می‌خواهد که از چانه‌زنی دست بردارند».

ساعاتی پس از انتشار خبر اظهارات تازه حسن روحانی، خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران با انتشار خبری تحت عنوان «مخالفت ایران با پیشنهاد بازگشت گام‌به‌گام به برجام» سخنانی را در مخالفت با پیشنهاد رئیس‌جمهوری ایران از زبان «یک مقام ارشد امنیتی که نخواست نامش فاش شود»، منتشر کرد.

به نوشته تسنیم، این «مقام امنیتی» گفته است که «ایران» با پیشنهاد بازگشت گام‌به‌گام به توافق هسته‌ای مخالف است و «تهران تنها در صورتی به تعهدات برجامی خود کامل باز خواهد گشت که تحریم‌ها به‌صورت مؤثری برداشته شوند».

او که در این‌ زمینه با شبکه تلویزیونی «پرس تی‌وی» مصاحبه داشته، تأکید کرده است که «تنها راه بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود این است که واشینگتن تمامی تحریم‌ها را بردارد و اگر تحریم‌ها برداشته نشوند، ایران اقدامات بیشتری را در آینده نزدیک اتخاذ خواهد کرد که فراتر از تعهدات تهران ذیل توافق هسته‌ای است».

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران نیز روز چهارشنبه نظرات دو نماینده مجلس در مخالفت با گفته‌های حسن روحانی را بازتاب داده است.

نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، گفته که «هدف رئیس‌جمهوری از طرح ایده برداشته شدن گام به گام تحریم‌ها ایجاد دوگانگی در کشور است و این حرف‌ها را با انگیزه‌های انتخاباتی مطرح می‌کند».

این نماینده مجلس اضافه کرد که «انتخابات ۱۴۰۰ نزدیک است و رئیس‌جمهور با طرح این مسائل می‌خواهد خود را حامی برداشته شدن تحریم‌ها نشان دهد و با این حرف‌ها کاری کند که جریان حامی وی بار دیگر پیروز انتخابات باشد».

احمدحسین فلاحی، نماینده همدان در مجلس، هم گفته است: «روحانی می‌خواهد از طرح موضوع رفع گام به گام تحریم‌ها استفاده سیاسی ـ انتخاباتی کند؛ این صحبت‌ها مصرف داخلی دارد چرا که در بیرون با این حرف‌ها هیچ اتفاقی نمی‌افتد».

او اظهار داشت: «من امیدوارم که منظور آقای روحانی از این اظهارات مذاکره مجدد، وادادگی و عقب‌نشینی نباشد چون مذاکره تمام شده و ما هیچ مذاکره‌ای با آمریکا یا اروپا بر سر تحریم‌ها نداریم».

حسن روحانی بارها تکرار کرده است که وضع وخیم معیشتی مردم در ایران «نتیجه» تحریم‌های آمریکا است و تلاش‌های دولت خود برای برداشته شدن این تحریم‌ها را تشریح کرده است. این درحالی است که منتقدان دولت او، «ناکارآمدی مدیریتی» او را مشکل اصلی اقتصاد نابسامان کشور می‌دانند.

مخالفان آقای روحانی از جناح اصولگرا، از جمله محمد باقر قالیباف، رئيس مجلس شورای اسلامی هم دولت روحانی را متهم می‌کنند که «تمرکز بر نگاه به بیرون» دارد و «الگوی مدیریت جهادی» را باور ندارد.

آن‌ها «الگوی مدیریت جهادی» و «اقتصاد مقاومتی» را راه بهبود اوضاع کشور معرفی می‌کنند اما در مورد جزئیات این «الگوها» توضیح زیادی ارائه نکرده‌اند.

بر اساس گزارش‌های تسنیم، فارس و رادیو فردا/پ.پ/ک.ر

XS
SM
MD
LG