لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

وزارت دادگستری آمریکا ده ایرانی را به نقض تحریم‌ها متهم کرد


نمایی از ساختمان وزارت دادگستری آمریکا
نمایی از ساختمان وزارت دادگستری آمریکا

وزارت دادگستری آمریکا با متهم کردن هشت مرد و دو زن ایرانی به نقض تحریم‌های ایالات متحده، از شروع بررسی اتهامات این افراد خبر داده است.

بر اساس بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، این ده نفر در طول ۲۰ سال گذشته، در قالب ۷۰ شرکت فعال در آمریکا،‌ امارات، کانادا و هنگ‌کنگ، معاملاتی به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون دلار انجام داده که برخی از این معاملات به نمایندگی از دولت ایران بوده است.

نام این افراد اعلام نشده ولی گفته شده است که برخی آنها در دوبی و کانادا ساکن بوده و معاملات و جابجایی پول را از طریق صرافی‌ها،‌ شرکت‌های انتقال‌دهنده پول و شرکت‌های صوری پنهان کرده‌اند.

خرید دو نفتکش ۲۵ میلیون دلاری برای دولت ایران از جمله معاملاتی بوده که این افراد از طریق شبکه‌ای از شرکت‌های صوری خود انجام داده‌اند.

علاوه بر اتهام نقض تحریم‌ها که می‌تواند در صورت محکومیت‌ این افراد در دادگاه، به صدور حکم ۲۰ سال زندان برای آنها منجر شود، یک پرونده دیگر هم برای مطالبه خسارت و جریمه این ده نفر به مبلغ ۱۵۷ میلیون دلار تشکیل شده است.

وزارت دادگستری آمریکا تاکید کرده است کماکان از «تمام ابزارهای لازم» برای این دولت ایران از سیستم مالی آمریکا در راستای «حمایت از اقدامات مخرب خود» بهره نگیرد، استفاده خواهد کرد.

در طول سال‌های گذشته دولت آمریکا برای برخی از شهروندان ایرانی با اتهام مشابه پرونده قضایی تشکیل داده است.

از جمله این پرونده‌ها می‌توان به پرونده بهروز بهروزیان، ساکن کلمبوس اوهایو، اشاره کرد که آبان سال ۹۸ به جرم نقض تحریم‌های آمریکا و صدور تجهیزات مورد استفاده در میادین نفتی به ایران به ۲۰ ماه زندان محکوم شد.

در یک پرونده دیگر که از سال ۲۰۱۶ به جریان افتاد، نگار قدس‌کنی و علیرضا جلالی به جرم نقض تحریم‌های آمریکا به ۲۷ ماه و ۱۵ ماه زندان محکوم شدند.

XS
SM
MD
LG