لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۷

عراقچی با رد مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم: اول آمریکا به برجام برگردد


دو روز مانده به برگزاری مذاکرات احیای برجام که قرار است در وین برگزار شود، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران، دوباره تاکید کرده است که «هیچ گونه مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا نداریم».

او گفته است ایران در وین با کشورهای باقیمانده در برجام مذاکره می‌کند و شروط «بازگشت به برجام را به آن‌ها اعلام» نمی‌کند.

آقای عراقچی با تکرار شرط قبلی ایران گفته است: «اول آمریکا همه تعهدات برجامی‌اش را انجام دهد و همه تحریم‌ها را بردارد و بعد از آن ما راستی‌آزمایی می‌کنیم و ما برمی‌گردیم».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز ۱۳ فروردین، علی اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته بود به نظر می‌رسد که مذاکرات هسته‌ای از «بن‌بست عبور کرده» و طرفین بحث اینکه «چه کسی باید قدم اول را بردارد» را پشت سر گذاشته و مذاکرات مربوط به احیای برجام وارد «مراحل فنی» شده است.

بنابر اعلام سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، مذاکرات پیرامون برجام با محوریت لغو تحریم‌ها علیه ایران و بازگشت جمهوری اسلامی به اجرای تعهدات برجامی‌اش، سه‌شنبه ۱۷ فروردین در وین برگزار می‌شود.

گزارش‌ها حاکی است که مقام‌های آمریکایی نیز در نشست آتی برجام در وین «بدون دیدار مستقیم با مقام‌های ایران» مشارکت خواهند داشت.

عباس عراقچی همچنین تاکید کرده است که «هیچ طرح یا پیشنهاد گام به گام را نه داریم و نه قبول می‌کنیم» و از نظر ایران «یک گام بیشتر وجود ندارد و آن گامی هست که تمامی تحریم‌هایی را که در دوران ترامپ مجددا اعمال شد یا جدیدا اعمال شد یا برچسب آن‌ها عوض شد، باید توسط آمریکا برداشته شود».

خبرگزاری فارس نیز امروز متن بیانیه نمایندگان مجلس را منتشر کرده که در آن تاکید شده است «انجام هرگونه مذاکره برای تعریف گام‌های متوازن با طرف‌های متعاهد ۱+۴ و آمریکا»، خلاف قانون مجلس است و باید ابتدا تحریم‌ها به طور کامل لغو شود تا آمریکا بتواند به برجام برگردد.

دولت آمریکا از این نشست و مشارکت در نشست روز ۱۷ فروردین در وین استقبال کرده است.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که قرار است در مذاکرات وین شرکت کند، ضمن اعلام آمادگی کشورش برای لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام می‌گوید مذاکرات سختی برای بازگشت تهران و واشینگتن به تعهدات اتمی در پیش است، اما این مذاکرات در «مسیر درستی» است.

او گفت آمریکا می‌داند که برای بازگرداندن ایران به تعهدات اتمی‌اش باید تحریم‌هایی که در تضاد با برجام است، لغو شود.

آقای مالی تاکید کرد که ایران و آمریکا مدت‌هاست مذاکرات غیرمستقیمی نداشته‌اند و لذا همسو شدن در این رابطه زمان خواهد برد.

XS
SM
MD
LG