لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۵

بازار موبایل ایران در سال ۹۹


در سال ۱۳۹۹ وضعیت بازار موبایل ایران چگونه بود و چه برندها یا چه محصولاتی در این سال در بازار ایران توانستند موفق باشند؟

بر اساس آمار ارائه‌شده، در سال ۹۹ حدود ۱۶ میلیون دستگاه تلفن‌ همراه وارد ایران شده است که بیشتر آن‌ها موبایل‌های پایین‌رده یا میان‌رده سامسونگ، شیائومی و نوکیا بوده‌اند. سهم اپل هم در بازار ایران در این سال حدود چهار درصد بوده که ارزش آن از نظر فروش ۱۸ درصد است.

بر اساس گزارش سایت زومیت، آمارهای جدید نشان‌دهنده‌ استقبال فزاینده از برند شیائومی در بازار در مقایسه ‌با برندهای نوکیا، هواوی و آنر و بهبود نسبی وضعیت فروش گوشی‌های اپل در ایران است.

یکی از دلایل رشد فروش برندهای چینی بهای ارزان‌تر آن‌ها نسبت به رقبا و رشد آن‌ها از نظر سخت‌افزاری به نظر می‌رسد. با این حال و علی‌رغم این‌که شرکت سامسونگ رسماً بازار ایران را به دلیل تحریم‌های آمریکا ترک کرده است، همچنان بیشترین سهم را در بازار موبایل ایران دارد.

سال ۱۳۹۹، هفت میلیون و ۱۴۳ هزار دستگاه موبایل با برند سامسونگ در ایران فروخته شده است که این عدد نشان‌دهنده سهم ۴۵ درصدی محصولات سامسونگ در بازار ایران است.

آمار انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی نشان می‌دهد که پس از سامسونگ، به‌ترتیب شیائومی با ۲۴ درصد (معادل ۳ میلیون و ۷۴۶ هزار دستگاه) و نوکیا با ۱۴ درصد (معادل ۲ میلیون و ۱۵۸ هزار دستگاه) گوشی قرار دارند. در مقام چهارم، هواوی با ۷ درصد و اپل با ۴ درصد و آنر با ۲ درصد جای گرفته‌اند.

برند شیائومی در بازار ایران با رشد فروش روبه‌رو بوده است. این برند برخلاف برند هواوی چین شامل تحریم‌های آمریکا نشده و کاربران آن می‌توانند از خدمات گوگل استفاده کنند. این عامل به همراه قیمت سبب شده است این برند فروشش در بازار ایران افزایش پیدا کند.

بر اساس آمارهای ارائه‌شده در سال گذشته، معادل ۵۹۴ میلیون دلار گوشی اپل به ایران وارد شده است. این سهم برای سامسونگ یک میلیارد و ۲۵۵ میلیون دلار، شیائومی ۷۰۶ میلیون دلار ، هواوی ۱۸۰ میلیون دلار و نوکیا ۴۹ میلیون دلار بوده است.

در سال گذشته بازار موبایل ایران چندین بار دستخوش چالش شد که یکی از این چالش‌ها به احتمال ممنوعیت واردات گوشی‌های گران‌قیمت بازمی‌گشت. این بازار همچنین چندین بار در نتیجهٔ انبار محصولات توسط واردکنندگان موبایل دچار نوسان شدید شد.

براساس آمار انجمن واردکنندگان موبایل ایران در سال ۱۳۹۹ مدل‌های گلکسی A11، گلکسی A10S و نوکیا ۱۰۵ بیشترین مقدار واردات به کشور را داشته‌اند. ارزش واردات گلکسی ای ۱۱ به ۱۱۵ میلیون دلار، گلکسی ای ۱۰ اس به ۱۲۰ میلیون دلار و نوکیا ۱۰۵ به ۱۲میلیون دلار می‌رسد.

البته افزایش قیمت تلفن همراه در کنار نابسامان‌تر شدن وضعیت اقتصادی مردم در سال گذشته سبب شد فروش گوشی‌های غیرهوشمند هم در ایران افزایش پیدا کند. بر اساس گزارش ایسنا سال گذشته ۲.۵ میلیون گوشی غیرهوشمند در بازار ایران به فروش رفته است.

در سال‌های گذشته، سبد خرید خانوار در روزهای منجر به سال تحصیلی، یعنی اواخر شهریور و مهر، به مایحتاج آموزشی دانش‌آموزان و در صدر آن‌ها لوازم تحریر اختصاص می‌یافت، اما شرایط برای سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع کرونا به شیوه‌ای رقم خورد که آموزش آنلاین دانش‌آموزان و دانش‌جویان نیاز به گوشی را برایشان اجباری کرد و تقاضا برای این کالا را افزایش داد.

در این مدت و با آموزش آنلاین، بسیاری از خانواده‌ها که توانایی خرید گوشی برای فرزندان دانش‌آموز خود را نداشتند،‌ با دشواری‌هایی روبه‌رو بودند. برخی از دانش‌آموزان از گوشی والدین خود برای اتصال به آموزش آنلاین استفاده کردند، خانواده‌ها با بیش از یک فرزند هم برای فراهم کردن ابزار الکترونیک از تبلت و گوشی با مشکل مواجه بودند.

این عامل سبب شد بسیاری از مردم به سمت خرید گوشی‌های غیرهوشمند برای گوشی‌های دوم و سوم بروند.

در سال گذشته همچنین برخی اخبار از ارائه گوشی‌های ایرانی با نسخه اندروید داخلی هم منتشر شد؛ گوشی‌هایی که بعداً مشخص شد نسخه‌های نه چندان با کیفیت محصولات درجه چندم چینی هستند.

XS
SM
MD
LG