لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

افزایش ۹۰ درصدی واردات گوشی همراه در ایران در سال ۹۸


واردات گوشی تلفن همراه در فروردین ماه ۹۹ ده برابر کاهش یافته است
واردات گوشی تلفن همراه در فروردین ماه ۹۹ ده برابر کاهش یافته است

انجمن واردکنندگان تلفن موبایل، تبلت و لوازم جانبی ایران روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت، در تازه‌ترین گزارش خود از افزایش ۹۰ درصدی واردات گوشی تلفن همراه در سال ۹۸ خبر داد.

بر اساس این گزارش، در سال گذشته ۱۵ میلیون و ۳۸۰ هزار گوشی تلفن همراه وارد کشور شد که از این تعداد بیش از ۱۴ میلیون آن در شبکه تلفن همراه فعال شده است.

امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، نیز خبر داد که واردات گوشی تلفن همراه در فروردین ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ برابر کاهش یافته است.

او آمار کل واردات گوشی تلفن همراه از ابتدای فروردین تا ۲۰ اردیبهشت را ۷۰۰ هزار دستگاه اعلام کرد. این افت شدید می‌تواند به خاطر شیوع کرونا در کشور یا اختلال در واردات به دلیل همه‌گیری کرونا در جهان یا مشکلات ارزی باشد.

اسفند پارسال اختصاص ارز به شرکت‌ها برای واردات موبایل لغو شد.

سامسونگ با ۵۶ درصد بیشترین سهم از واردات گوشی تلفن همراه در کشور را دارد. سهم محصولات نوکیا ۱۷ درصد، هواوی ۹ درصد، شیائومی ۷ درصد، اپل ۵ درصد و آنر ۳ درصد بوده است.

آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت بدون اشاره به میزان دقیق واردات گوشی تلفن همراه از ثبت بیش از ۲.۵ میلیون گوشی همراه وارداتی در سامانه «همتا» در سال گذشته خبر داده که این رقم نسبت به سال ۹۷ حدود ۲۹۰ درصد رشد داشته است.

آمارهای این وزارتخانه همچنین حاکی از ثبت ۲.۷۶ میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه مسافری و ۳۵۵ هزار گوشی ساخت داخل در سامانه همتا طی سال گذشته خورشیدی است.

در این گزارش اشاره نشده که چه تعداد از گوشی‌های ثبت شده، طی سال گذشته وارد کشور شده است.

بر اساس آمارهای انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، واردات گوشی تلفن همراه از طریق ورود مسافران بعد از اصلاح قوانین و حذف معافیت ۸۰ دلاری واردات مسافری در پاییز سال گذشته، کاهش یافته است.

با این‌حال به گفته دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، واردات اپل از طریق مسافران نسبت به واردات از طریق شرکت‌ها بیشتر است و از ۶۵ هزار دستگاه گوشی موبایل اپل وارداتی به کشور در اسفند ۹۸ ، فقط ۱۱ هزار و ۲۰۰ دستگاه از طریق تجاری وارد کشور شده است.

آقای اسحاقی گفت که از حدود ۱.۳۶ میلیون دستگاه موبایل وارد شده به کشور در اسفندماه، ۱۴۰ هزار دستگاه قیمتی بالاتر از ۳۰۰ دلار داشته‌ و بقیه ارزان‌تر از این رقم بوده‌اند.

صدور حکم یکی از اعضای «مافیای» واردات گوشی تلفن همراه

در همین حال، روزنامه سازندگی گزارشی را درباره عباس کوتول (تقی‏‌زاده) منتشر کرده و از او به عنوان یکی از اعضای «مافیای» واردات گوشی تلفن همراه نام برده است.

پیش از این وب‌سایت «الف» خبر داده بود که او به سه سال زندان، سه سال اقامت اجباری در طبس و سه سال محرومیت از هرگونه واردات و صادرات و مراجعه به گمرکات کشور محکوم شده است.

بر اساس این حکم، وی همچنین به ضبط کلیه اموال و وجوه حاصل از ارتشا و پرداخت چند ده میلیارد تومان در حق گمرک و صندوق دولت محکوم ‏شده است.

به نوشته روزنامه سازندگی، عباس کوتول (تقی‏‌زاده) «هر هفته دو هواپیمای آنتونف حامل گوشی‏‌های موبایل را در فرودگاه پیام تحویل می‏‌گرفت».

بر اساس این گزارش، «تعدادی از مدیران فرودگاه پیام هم در دهه هفتاد و هم در دهه هشتاد و تا ابتدای دهه نود همواره با او همکاری داشتند و یکی پس از دیگری از خدمت منفصل و زندانی می‏‌شدند، ولی فعالیت‏‌های عباس کوتول همچنان ادامه می‏‌یافت».

روزنامه سازندگی در گزارش خود همچنین نوشت که با وجود ثبت گوشی های همراه وارداتی، بازار این گوشی‌ها «به طور مطلق» وابسته به کالاهای قاچاق است.

منابع: انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، وزارت صمت و روزنامه کارگزاران سازندگی/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG