لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

اهل سنت ایران از حسن روحانی به خاطر «عدم تامین حقوق دینی و قومیتی» شکایت رسمی کردند


مبنای شکایت اهل سنت از حسن روحانی بیانیه ۱۰ ماده‌ای او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ است
مبنای شکایت اهل سنت از حسن روحانی بیانیه ۱۰ ماده‌ای او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ است

شماری از جمعیت اهل سنت ایران از حسن روحانی به خاطر عدم اجرای وعده‌های انتخاباتی او مبنی بر تامین حقوق مربوط به ادیان، اقوام و مذاهب به دیوان عالی کشور شکایت بردند.

روزنامه اعتماد روز دوشنبه ۳۰ فروردین در گزارشی به نقل از عبدالله سهرابی، نماینده مریوان در مجلس ششم شورای اسلامی نوشت که این شکایت در دیوان عالی کشور ثبت شده، اما هنوز شعبه‌ای برای رسیدگی به آن تعیین نشده است.

آقای سهرابی که خود در دو انتخابات ریاست جمهوری قبلی ایران از حامیان آقای روحانی بود جزو امضاکنندگان این شکایتامه است و می‌گوید که شکایت آنها با استناد به اصل ۳۴ قانون اساسی صورت گرفته است.

اصل ۳۴ قانون اساسی دادخواهی را حق مسلم همه افراد می‌داند و تصریح می‌کند که هر کسی می‌تواند به این منظور به دادگاه‌های صالح رجوع کند.

حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ با انتشار بیانیه‌ای ۱۰ ماده‌ای وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات اصول معطل مانده قانون اساسی کشور در راستای تامین تحت عنوان حقوق اقوام، ادیان و مذاهب را به طور کامل اجرا خواهد کرد. عبدالله سرابی اما می‌گوید که دولت حسن روحانی گامی در راستای اجرای مفاد این بیانیه برنداشته است.

به گفته وی، تمام این هشت سال «پيگيری‌‌های بسياری» برای اجرای این بیانیه صورت گرفت و حتی در جریان انتخابات سال ۹۶ نیز محمد شريعتمداری، رئیس ستاد انتخاباتی آقای روحانی «تضمین‌نامه‌ای داد» که در دولت دوم او این بیانیه اجرا شود، اما «نه تنها اين اتفاق رخ نداد بلكه پس از انتخابات ۹۶ به پيگيری‌‌ها و نامه‌های آنها هم ديگر جواب ندادند».

اعتماد می‌نویسد که از مبناهای شکایت اهل سنت از حسن روحانی بندهای ۲، ۳ و ۸ بیانیه او بوده که اجرا نشده است.

این بندها بر مشارکت عمومی فارغ از زبان و مذهب در مدیریت کلان کشور، انتصاب نیروهای شایسته محلی در پست‌های مدیریتی مناطق مختلف کشور، و رفع تبعیضات ناروا در همه ابعاد و اشکال آن تاکید دارد.

از دیگر بندهای مهم این بیانیه «تدریس زبان مادری ایرانیان (کردی، آذری، عربی و...) به‌طور رسمی در سطوح مدارس و دانشگاه‌ها» و « تغییر نگاه امنیتی نسبت به اقوام و فرهنگ‌های ایرانی» بوده است.

با استفاده از گزارش‌ روزنامه اعتماد؛ س.ن
XS
SM
MD
LG