لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

چشم‌انداز کمتر شدن قیمت خودروهای برقی از بنزینی


دو خودرو برقی تسلا در حال شارژ در برلین آلمان
دو خودرو برقی تسلا در حال شارژ در برلین آلمان

مجلهٔ خودرو: بر اساس برخی پیش‌بینی‌ها، قیمت برخی خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۷ ارزان‌تر از خودروهای بنزینی می‌شود. هم‌اکنون یکی از موانع فراگیر شدن خودروهای برقی قیمت گران آن‌هاست.

ارزان شدن خودروهای برقی

آن‌گونه که گاردین گزارش داده است، قیمت اتومبیل‌های الکتریکی که مخصوص خانواده ساخته شوند، در سال ۲۰۲۷ ارزان‌تر از خودروهای مشابه بنزینی و دیزلی خواهد بود. روند ساخت این خودروها ساده‌تر از خودروهای بنزینی و دیزلی است و با افزایش تولید باتری، هزینهٔ ساخت ارزان‌تر هم خواهد شد.

در حال حاضر قیمت بالای باتری یکی از چالش‌ها بر سر راه قیمت‌گذاری خودروهای برقی است. تولید خودرو برقی به نیروی کار کمتری نیاز دارد و همین موضوع هزینهٔ ساخت را در صورت تیراژ انبوه کاهش می‌دهد.

خودروهای شاسی‌بلند برقی از اولین خودروهایی هستند که قیمت آن‌ها نسبت به خودروهای بنزینی و دیزلی مشابه کاهش خواهد یافت. این اتفاق در سال ۲۰۲۶ رخ خواهد داد، ولی در سال ۲۰۲۷ مدل‌های دیگر هم مانند هاچ‌بک‌های شهری قیمت خود را نزدیک به خودروهای بنزینی خواهند کرد و در نهایت قیمت خودروهای برقی نسبت به خودروهایی که از موتورهای احتراق داخلی استفاده می‌کنند، در سال ۲۰۳۰ ارزان‌تر خواهد شد.

البته مشکل سرعت شارژ و میزان پیمایش هم باید تا آن سال حل شده باشد تا مردم روی خوش به خودروهای برقی نشان دهند. شاید در آن سال همچنان خودروهای هیبریدی به دلیل مشکلات کمتر در بورس بمانند.

تارای اتوماتیک تابستان می‌آید

فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، با بیان این‌که به‌زودی خودرو تارا با مشخصات و امکانات جدید به بازار عرضه خواهد شد، تیرماه امسال را زمان آغاز تولید تارا با گیربکس اتوماتیک اعلام کرد.

نمونه‌ای از خودرو تارا
نمونه‌ای از خودرو تارا

ایران‌خودرو با تغییر در بخش موتور، گیربکس و طراحی ظاهری، خودرو پژو ۳۰۱ را تبدیل به خودرو تارا با نشان ایران‌خودرو کرده است. این خودرو قرار است به دو موتور با قدرت ۱۱۰ و ۱۵۰ اسب بخار مجهز شود و در آن از گیربکس شش‌سرعته دستی و گیربکس اتوماتیک استفاده شود.

مدیرعامل ایران خودرو از تولید گیربکس نیمه‌اتوماتیک از شهریور ماه امسال خبر داده و گفته است «داخلی‌سازی گیربکس اتوماتیک نیز تا آذر ماه به پایان خواهد رسید و به این ترتیب از ابتدای سال ۱۴۰۱ گیربکس اتوماتیک را در داخل کشور تولید خواهیم کرد».

به‌گفتهٔ او، «رانا پلاس با سقف شیشه‌ای و مجهز به گیربکس شش‌سرعته از خودروهای جدید ایران‌خودرو است که به‌زودی به بازار عرضه خواهد شد.خودرو کراس اوور محصول جدید ایران‌خودرو نیز در نیمهٔ نخست سال ۱۴۰۱ به بازار عرضه خواهد شد».

ایران‌خودرو همچنین قصد دارد تولید موتورهای سه‌سیلندر را توسعه دهد.

مهدی رجبعلی، مدیرعامل شرکت طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو (ایپکو)، گفته است:«کوچک‌سازی موتور می‌تواند ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش مصرف سوخت را سبب شود و این روند به‌ همراه استفاده از برخی فناوری‌ها مانند پرخوران [توربوشارژر] و تزریق مستقیم بنزین می‌تواند این اثر را افزایش دهد. طراحی موتور متناسب با جغرافیای ایران، استفاده از فناوری پرخوران، تزریق مستقیم سوخت، سرسیلندر یکپارچه با چندراههٔ دود و برقی‌سازی از جمله مزایای موتور کم‌مصرف سه سیلندر است.»

مرسدس مِیباخ S680 با موتور ۱۲سیلندر Vشکل

اگر فکر می کنید خودروسازان بزرگ دست از سر موتورهای پرحجم احتراق داخلی برداشته‌اند، اشتباه می‌کنید. جدیدترین محصول مِیباخ (Maybach) که لوکس‌ترین محصول شرکت دایملر آلمان محسوب می‌شود، با موتور ۱۲سیلندر Vشکل عرضه شده است.

این خودرو لوکس‌ترین محصول آلمانی است که بیش از ۲۰۰ هزار دلار قیمت دارد با یک موتور شش لیتری که ۶۲۱ اسب بخار قدرت و هزار نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

Maybach S680
Maybach S680

نیروی این موتور به‌صورت هوشمند به هر چهار چرخ خودرو منتقل می‌شود.

فورد برانکو و لوازم جانبی آفرود

فورد برانکو یکی از خودروهای جذاب سال آفرود جهان است. حالا فورد برای این خودرو لوازم جانبی آفرود را معرفی کرده است.

برای نجات از پنچری در مسیرهای سخت، فورد سامانهٔ کمپرسور هوا را به عنوان آپشن قرار داده است. این سامانهٔ کمپرسور هوا ۳۶۹ دلار قیمت دارد.

افردای هستند که در زمان خواب علاقه دارند روی سقف خودرو بخوابند. برای این افراد چادرهای گوناگونی را فورد عرضه کرده است. چادر دو نفره در این آپشن فورد بیش از هزار و پانصد دلار قیمت دارد. این چادر به وسیله یک ریل خاص بر سقف خودرو سوار می‌شود و زیر آن را یک زیرانداز نرم فرامی‌گیرد.

XS
SM
MD
LG