لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۰

افزایش اعتراض‌ها به قطع مکرر برق در ایران؛ «خاموشی‌ها بیشتر می‌شود»


Power outages in iran
Power outages in iran

همزمان با گسترش اعتراض مردم به قطعی‌های مکرر برق، مقام‌های محلی دولت ایران نسبت به قطعی بیشتر و خاموشی‌های گسترده تر در مناطق مختلف ایران هشدار داده اند.

خبرگزاری ایسنا از تجمع گروهی از مردم شهر کردکوی در استان گلستان در شمال ایران خبر داده که به قطعی‌های مکرر و طولانی برق در روزهای گذشته اعتراض کرده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از معترضان گزارش داده است که برق آنها در سه یا چهار نوبت در شبانه روز و هر بار دستکم دو ساعت قطع می‌شود و قطعی مکرر برق مشکلات زیادی از جمله قطعی آب آپارتمان‌ها، خراب شدن گوشت و مرغ و دیگر وسایل داخل یخچال و سوختن وسایل خانگی را به همراه داشته است.

در شهرهای بندرگز، بندرترکمن و آق‌قلا نیز مردم به نشانه اعتراض در مقابل ادارات شرکت توزیع برق این شهرها تجمع کرده اند.

یک روز پیشتر هم یک ویدئوی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از شعار علیه آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پس از قطع برق حکایت داشت.

در صحنه‌ای از این ویدئو در حالی که تاریکی همه جا حکمفرما شده، ساکنان منطقه‌ای در تهران به قطعی برق شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند.

تهران در هفته‌های اخیر شاهد قطعی برق و خاموشی بوده است ولی در روزهای اخیر همزمان با بالا رفتن دمای هوا این وضعیت تشدید شده و در برخی مناطق برق چند بار در روز قطع می‌شود.

در خراسان شمالی نیز علیرضا صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق این استان گفته است با تداوم روند کنونی، «خاموشی‌های گسترده در این خطه اعمال می‌شود».

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان البرز از قطعی بیشتر برق در این استان خبر داده و به خبرگزاری ایرنا گفته است در روزهای آینده ممکن است در ۲ نوبت ۲ ساعته برای تمام مشترکان کل کشور قطعی برق ادامه دار شود.

قطعی مکرر برق از خرداد ماه امسال در استان البرز آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

قطع برق باعث اختلال در وضعیت ترافیکی، کار بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و ادارات دولتی شده است و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از خسارت‌های وارده در این زمینه شکایت کرده‌اند.

دکتر محمدرضا هاشمیان،فوق تخصص بیماری های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری، ویدئویی را در اینستاگرام خود منتشر کرده که از قطع برق در بخش مراقبت های ویژه یک بیمارستان حکایت دارد.

او نوشته است که «اسم مرکز نامشخص است؛ چون مسایلی در سیستم‌های ونتیلاتور درکشور وجود دارد که باید بررسی میدانی شود و به وزارت بهداشت بعدی جهت گزارش ارائه شود.»

به گفته او «خرید ونتیلاتورها در وزارت بهداشت ایران بدون تایید بورد و انجمن آیسیو کشور بوده»

مقامات وزارت نیرو می‌گویند که میزان برق تولیدی ایران ۵۵ هزار مگاوات است، در حالی که مصرف برق ۶۵ هزار مگاوات است.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در توییتر خود از بی برنامه گی قطع مکرر برق در سراسر ایران انتقاد کرده و خواستار پایبندی به برنامه اعلام شده خاموشی ها شده است.

همزمان فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس به خبرگزاری ایسنا گفته است با وجود بحران کنونی، « استخراج غیرقانونی رمز ارزها که به صورت «غیرقانونی بخشی از برق تولیدی کشور را مصرف می‌کنند» ادامه دارد.

دی‌ماه سال گذشته پس از قطعی گسترده برق در چندین شهر اعلام شد که استخراج رمزارز بیت‌کوین و فشار زیاد آن به شبکه برق کشور، عامل اصلی این اتفاق بوده است.

از ماه گذشته، قطع برق زندگی روزمره بسیاری از شهروندان را در ایران با مشکلات مواجه کرده است.

اختلال در کار ادارات و کارگاه‌های کوچک، گرفتاری صدها نفر در آسانسور، اختلال در ترافیک، خراب شدن لوازم خانگی شهروندان، شکست قهرمانان شطرنج کشور در رقابت‌های جهانی آنلاین و احتمال از بین رفتن واکسن‌های کرونا در مراکز سلامت از جمله این مشکلات بوده است.

مسئولان، شدت گرفتن خشکسالی و وارد مدار شدن سریع‌تر چاه‌های کشاورزی را از دیگر دلایل کمبود برق در روزهای اخیر در ایران ذکر می‌کنند.

XS
SM
MD
LG