لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

اعلام وضعیت فوق‌العاده به‌دلیل کرونا؛ المپیک توکیو بدون تماشاگر برگزار می‌شود


یادبود مسابقات المپیک در توکیو
یادبود مسابقات المپیک در توکیو

در پی اعلام وضعیت فوق‌العاده به دلیل کرونا در شهر توکیو که در تمام دوره برگزاری المپیک ادامه خواهد داشت، روز پنجشنبه ۱۷ تیر دولت ژاپن، کمیته برگزار کننده مسابقات و نمایندگان کمیته بین‌المللی المپیک و پارالمپیک به توافق رسیدند که مسابقات بدون حضور تماشاگران برگزار شود.

سیکو هاشیموتو، ر‌ئیس کمیته برگزار کننده المپیک توکیو، در یک نشست خبری ابراز تاسف کرد که این مسابقات در شکل محدودتری برگزار خواهند شد و از افرادی که بلیط خریده‌اند عذرخواهی کرد.

این تصمیم آخرین امید برگزارکنندگان المپیک توکیو برای حضور تماشاگران را بر باد داد. مسابقات المپیک توکیو بین روز‌های ۲۳ ژوئیه تا هشتم اوت برگزار می‌شود.

کارشناسان بهداشت عمومی از هفته‌ها پیش هشدار داده بودند که با توجه به شیوع سریع گونه دلتا از ویروس کرونا تجمع تماشاگران در توکیو می‌تواند خطرناک باشد.

دو هفته باقی مانده به شروع مسابقات، ضریب شیوع ویروس بار دیگر در توکیو افزایش یافته و به همین دلیل دولت در سراسر این شهر و حومه آن وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است.

البته مقررات وضعیت فوق‌العاده در ژاپن بسیار سهل‌تر از قرنطینه‌هایی است که در کشورهای دیگر اجرا می‌شود و فقط ساعات کار رستوران‌ها و کافه‌ها را محدود و برگزاری اجتماعات بیش از پنج هزار نفر را ممنوع می‌کند.

برگزارکنندگان المپیک توکیو امیدوار بودند که حداکثر ۱۰ هزار نفر بتوانند به تماشای مسابقات بروند. البته سفر تماشاگران خارجی از قبل ممنوع شده بود.

یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن، نیز گفت برای جلوگیری از تبدیل شدن توکیو به کانون شیوع ویروس و موج دیگری از ابتلای گسترده در سطح کشور باید تمامی اقدامات لازم انجام شود که یکی از آن‌ها عدم حضور تماشاگران است.

المپیک توکیو که قرار بود نمایشی از جایگاه بین‌المللی ژاپن به‌خصوص پس از زلزله ویرانگر ده سال پیش باشد تابستان گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا به امسال موکول شد. کارشناسان و رسانه‌های ژاپنی می‌گویند برای این مناسبات ورزشی که در نهایت بدون تماشاگر برگزار خواهد شد بودجه کلانی هزینه شده است.

رییس کمیته بین‌المللی المپیک که برای مذاکره با مقامات ژاپنی روز پنجشنبه وارد توکیو شد به خبرنگاران گفت این کمیته از هر تصمیمی برای تضمین ایمنی و سلامت ورزشکاران حمایت خواهد کرد.

همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۴ هزار و ۹۰۰ قربانی در ژاپن برجای گذاشته که در مقایسه با بسیاری از کشورها کمتر است ولی روند واکسیناسیون در این کشور در مقایسه با آمریکا و اروپا کندتر است.

تاکنون حدود ۱۵ درصد از جمعیت کاملا واکسینه شده‌اند و با توجه به سرعت بالای شیوع گونه دلتا نگرانی از موج دیگر ابتلای گسترده در میان ساکنان توکیو افزایش یافته است.

رئیس کمیته بین‌المللی المپیک گفت حدود ۸۵ درصد از ورزشکاران و ۱۰۰ درصد کارمندان کمیته بین‌المللی المپیک هنگام ورود به ژاپن واکسینه خواهند شد.

نظرسنجی‌های اخیرنشان می‌دهند که اکثریت مردم ژاپن موافق به تعویق انداختن و یا لغو کامل المپیک توکیو هستند هر چند درصد مخالفان برگزاری مسابقات در هفته‌های اخیر تا حدی کاهش یافته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG