لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

گروسی: آمریکا و ایران وارد دوره سرنوشت‌ساز برای مذاکرات احیای برجام می‌شوند


رافائل گروسی
رافائل گروسی

رافائل گروسی٬ مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفته است، چند هفته آینده در تعیین این که آیا ایران و آمریکا می‌توانند به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام بازگردند یا خیر، سرنوشت‌ساز خواهد بود.

رافائل گروسی در مصاحبه با روزنامه واشینگتن پست در چهارشنبه ۲۸ مهرماه اظهار داشت که به دنبال درخواست‌های فوری او، ایران از وی برای سفر به تهران در روزهای آینده دعوت به عمل آورده است.

واشینگتن پست می‌گوید، قرار است مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سفر خود به تهران در خصوص مشکلات ایجاد شده برای این نهاد بین المللی برای نظارت بر برنامه هسته ای ایران و سوالات باقیمانده در خصوص سایت‌های اعلام نشده، که حل آنها برای احیای برجام حیاتی است، با مقامات ایران مذاکره کند.

رافائل گروسی تصریح کرده است٬ همه کشورهای حاضر در برجام یعنی بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، چین، همراه با اتحادیه اروپا، که به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام است، و همچنین آمریکا تایید کرده‌اند، که اگر نظام نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران به طور کامل اجرا و احیا نشود، دستیابی به یک توافق بسیار دشوار خواهد بود.

هنوز ایران زمانی برای بازگشت به مذاکرات احیای برجام در وین پایتخت اتریش تعیین نکرده است در همین حال قرار است در اواسط ماه نوامبر نشست شورای حکام برگزار شود.

واشینگتن پست می‌گوید، به نظر می‌رسد زمان برگزاری نشست آتی شورای حکام به نوعی مهلتی برای از سرگیری مذاکرات برجام باشد.

کشورهای اروپایی تهدید کرده‌اند که در صورتی ایران که تعهدات خود برای راستی آزمایی از برنامه هسته ایش بازنگردد ، ایران در شورای حکام محکوم خواهد شد و مجدداً تحریم‌های علیه این کشور اعمال خواهند کرد.

توسعه برنامه هسته ایران و تاخیر بازگشت این کشور به مذاکرات وین، باعث شده است که لحن مقام‌های دولت جو بایدن در قبال این موضوع تغییر کند. در حالی این مقام های آمریکایی پیشتر هشدار می دادند زمان برای بازگشت به مذاکرات احیای برجام نامحدود نیست، اکنون آنها می گویند گزینه های دیگر را مد نظر خواهند داشت.

مذاکرات احیای برجام برای بازگشت متقابل ایران و آمریکا به این توافق با حضور ایران، روسیه، چین، بریتانیایی، فرانسه و آلمان و مشارکت غیر مستقیم آمریکا، به دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری از خردادماه به درخواست تهران متوقف شده و تلاش‌ها برای ترغیب ایران برای حضور در این مذاکرات نتیجه‌ای نداشته است.

در همین زمینه، رویترز روز گذشته به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز جمعه در پاریس با دیپلمات‌های بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی ملاقات خواهد کرد تا در مورد مذاکرات احیای برجام گفت‌وگو کنند.

طبق این گزارش، در این نشست در مورد چگونگی رویکرد قدرت‌های جهانی در هفته‌های آینده در صورتی که ایران به اقدامات خود برای «خرید زمان» و تاخیر در بازگشت به وین ادامه دهد، مذاکره خواهد شد.

با استفاده از واشینگتن پست و رادیو فردا

XS
SM
MD
LG