لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۷

گفت‌وگوی اختصاصی با طراح ارشد مرسدس بنز


مصاحبه اختصاصی با طراح ارشد مرسدس بنز
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:28 0:00

مصاحبه اختصاصی با طراح ارشد مرسدس بنز

شرکت مرسدس بنز سرمایه‌گذاری بزرگی را برای برقی کردن خودروهای مختلف در تمام کلاس‌های این خودرو برنامه‌ریزی کرده است. دربارۀ خودروهای جدید برقی مرسدس بنز با روبرت لسنیک، از مدیران ارشد طراحی این شرکت، مصاحبه کردیم.

آقای لسنیک در مصاحبۀ اختصاصی با رادیو فردا با اشاره به خودرو گران‌قیمت برقی مرسدس بنز EQS، که کنار آن ایستاد بود، گفت: «ما در کنار آخرین پلت‌فرم برقی مرسدس بنز ایستاده‌ایم. پلت‌فرم به‌معنی یک خودرو نیست بلکه چندین خودرو روی این پلت‌فرم برقی توسعه خواهند یافت.

EQS اولین خودرویی است که روی این پلت‌فرم توسعه پیدا کرده. خودرو دیگری که روی این پلت‌فرم توسعه داده شده، خودرو EQE است که خودرو پریمیوم برقی مرسدس بنز محسوب می‌شود. از طرفی روی این پلت‌فرم یک می باخ شاسی‌بلند برقی هم ساخته خواهد شد که لوکس‌ترین خودرو برقی در آلمان است.

این بدان معناست که ما پلت‌فرم جدید برقی بنز را با تغییراتی در اندازه در محصولات مختلف استفاده خواهیم کرد.»

مدیر طراحی بیرونی مرسدس بنز در پاسخ به این سؤال که مرسدس بنز با کنار گذاشتن موتورهای احتراق داخلی و استفاده از موتورهای برقی چه تغییری در طراحی خودرو داده است، می‌گوید: «با استفاده کردن از موتورهای برقی جلوی خودرو دیگر نیاز به کشیدگی زیاد ندارد چرا که نیازی به فضای زیاد برای موتور احتراق داخلی نیست و این باعث می‌شود خودرو اسپرت‌تر به نظر برسد.»

لسنیک در پاسخ به این سؤال هم که چرا باید خریداران خودرو به جای خودروهای بنزینی این خودروها را بخرند، می‌گوید: «ما از کوچک‌ترین خودرو تا بزرگ‌ترین خودرو خود را برقی خواهیم کرد و البته نسخه‌های بنزینی آن هم در دسترس است و مشتریان می‌توانند انتخاب کنند کدام خودرو را بخرند.

خودروهای برقی برای محیط زیست بهتر هستند. از طرفی خودروها به دلیل بی‌صدا بودن فضای آرام‌تری داخل‌شان دارند. فضای داخلی خودرو هم با برقی شدن تغییر می‌کند و فضای داخلی افزایش پیدا می‌کند.»

مدیر طراحی بیرونی مرسدس بنز دربارۀ امضای طراحی مرسدس بنز در خودروهای برقی چنین توضیح می‌دهد: «این قسمت عقب خودرو EQS است. چیزی که مهم است، تمام خودروهای برقی آیندۀ مرسدس بنز در بخش عقب خودرو این امضای طراحی را خواهند داشت و آن چراغ‌های کشیده پیوسته در عقب است.

ما در طراحی خودروهای مرسدس بنز به دو عامل توجه می‌کنیم؛ زیبا به نظر برسند و در ضمن کاربردی هم باشند. اما خودروهای الکتریکی فلسفۀ طراحی متفاوتی دارند، چون خصوصیت‌های آن‌ها فرق می‌کند. باید شکل طراحی خودروهای برقی متفاوت باشد. موتورهای برقی سبب می‌شود که ما فضای کمی برای بیرون خودرو و فضای زیادی برای داخل خودرو در اختیار داشته باشیم. پس هدف طراحی متفاوت می‌شود و شکل طراحی هم تغییر می‌کند.»

پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ سال آینده نیمی از خودروهای مرسدس بنز برقی شوند و نیم دیگر هم بیشتر از نوع هیبریدی باشند که ترکیبی از موتور درون‌سوز با موتور الکتریکی است.

تا سال ۲۰۵۰ تمامی خودروهای این شرکت برقی خواهد شد. البته برقی شدن منتقدانی هم دارد؛ آن‌ها معتقدند که اگر تولید الکتریسیته از منابع غیرفسیلی نباشد، میزان آلایندگی خودروها تغییر چندانی نخواهد کرد.

XS
SM
MD
LG