لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

بازداشت ۱۴ «مقصر حادثه» متروپل آبادان؛ در خوزستان بلندمرتبه‌سازی «معقول نیست»


نمایی از برج متروپل پس از فروریختن
نمایی از برج متروپل پس از فروریختن

یک روز پس از آن که یک مقام نظام مهندسی تاکید کرد که بلندمرتبه‌سازی در خوزستان به دلیل جلگه‌ای بودن نامعقول است، سخنگوی قوه قضاییه تایید کرد که ۱۴ نفر به عنوان «مقصر حادثه» بازداشت شده‌اند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان روز دوشنبه، ۱۶ خرداد، برج متروپل آبادان را «کلاف سردرگمی از قصورها، تقصیرها و تخلفات» توصیف و در عین حال تأکید کرد با وضعیت جلگه‌ای خوزستان اساساً ساخت بنای ۱۲ طبقه در این منطقه معقول نیست.

به‌گزارش خبرگزاری ایسنا، کورش خواجوی، رئیس سازمان نظام مهندسی خوزستان، در جلسه شورای شهر اهواز با بیان این‌که ژئوتکنیک یکی از مشکلات مهم جلگه خوزستان است، گفت با توجه به مجموع شرایط «معقول نیست یک ساختمان ۱۳ سقف یعنی ۱۲ طبقه‌ای در آبادان طراحی کنیم.»

به‌گفته آقای خواجوی، اگر در پروژه متروپل یک متخصص ژئوتکنیک اظهارنظر می‌کرد، «به هیچ وجه اجازه نمی‌داد میان لایه‌های ضعیف جلگه‌ای خوزستان ساختمانی با ۱۳ سقف اجرا شود».

برج نیمه‌کاره متروپل آبادان روز دوم خرداد به‌طور ناگهانی فرو ریخت و پس از ۱۵ روز آواربرداری، روز دوشنبه، ۱۶ خرداد، اعلام شد جسد ۴۱ قربانی از زیر آوارها خارج شده است.

سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه تعداد مصدومان این حادثه را نیز ۴۷ نفر اعلام کرد که دو نفر از آنها هنوز در بیمارستان بستری‌اند.

برخی از مقامات رسمی از کشته شدن حسین عبدالباقی، صاحب اصلی این برج که متهم به زدوبند گسترده با شهرداری و برخی مقامات استانی در ساخت و افزایش طبقات آن بود، خبر داده‌اند.

به‌گفته رئیس سازمان مهندسی ساختمان خوزستان، متروپل «سال‌هاست که کلاف سردرگمی از قصورها، تقصیرها و تخلفات بوده است»، با این حال وی بر اساس مشاهدات خود افزود: «از جوشکار گرفته تا بقیه مقصر بوده‌اند. هیچ چیزی اشک من را درنیاورد به‌جز جوشکاری... البته قطعاً جوشکار آخرین مقصر این حادثه است.»

روز ۱۱ خرداد در میان گزارش‌ها از آواربرداری متروپل، تصاویری از یکی از ستون‌های فولادی این برج نیز منتشر شد که نشان می‌داد قبل از فرو ریختن ساختمان دچار انحنا و گسیختگی و خم شده است.

همان روز ویدئوهایی هم از یک ستون تاخوردۀ فولادی هنگام آواربرداری منتشر شد که ضعیف بودن آن به این میزان شدید «تعجب» برخی متخصصان را در پی داشت.

ازجمله رئیس کانون مهندسان جوش ایران گفت: «حتی کارگران متروپل متوجه ضعف‌های اساسی در این ساختمان شده بودند، اما این حجم از بی‌توجهی به هشدارها عجیب است.»

رئیس سازمان نظام مهندسی خوزستان در سخنان دیروز خود افزایش طبقه ساختمان‌ها در خوزستان را «مسئله‌ای جدی» عنوان کرد، اما توضیح نداد که «مشکلات جلگه‌ای خوزستان برای بلندمرتبه‌سازی» از چه طریقی باید جدی گرفته می‌شد.

در این زمینه، مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب ایران، نیز در قیاس این منطقه برای بلندمرتبه‌سازی با برخی مناطق استان فارس گفت برخلاف شیراز، «جلگه باتلاقی در آبادان وجود دارد و در یک متری زیر زمین می‌توان به آب رسید.»

محمود دهقانی، پژوهشگر و استاد معماری، نیز در یادداشتی در روزنامه آسیا در این باره تأکید کرد که «معماری و بالا بردن ساختمان‌های بلند در جلگه آبرفتی آبادان نیاز به دانش ژرف و گسترده دارد».

به‌گفته دکتر دهقانی، این ساختمان که در نزدیکی اروندرود فرو ریخته، «بی‌گمان دارای یک بینش و طرح گسترده معماری علمی نبوده است».

در حال حاضر، علاوه بر خبرهای غیررسمی از زدوبند صاحب اصلی متروپل با «برخی مقامات استانی»، انگشت اتهامات بیشتر به‌سوی شهرداری آبادان است و تاکنون ۱۴ نفر به‌اتهام مشارکت در تخلفات این پروژه بازداشت شده‌اند که در میان آن‌ها سه شهردار، شهردار منطقه یک آبادان، ناظران ساختمان و کسانی از نظام مهندسی دیده می‌شود.

با این حال فرو ریختن برج متروپل منجر به بروز اعتراضات مردمی در استان خوزستان و دیگر استان‌ها به «بی‌کفایتی و فساد» مدیران شهری و استانی و کشوری شد و معترضان در برخی تجمعات شعارهایی علیه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، و شعارهای «مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر خامنه‌ای» هم سر دادند.

برخورد نیروهای امنیتی و پلیس با معترضان همچون دیگر اعتراض‌ها سرکوب و خشونت بود.

با استفاده از خبرگزاری ایسنا، روزنامه آسیا و وب‌سایت رادیوفردا/ ر. ش./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG