لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۰

شک و تردیدهای عمومی درباره ادعای «دست داشتن داعش» در حمله به شاهچراغ


شاهچراغ، شب حادثه
شاهچراغ، شب حادثه

یک روز پس از حمله مرگبار به حرم شاهچراغ در شیراز، شک و تردیدها به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی درباره این که این حمله به دست گروه داعش انجام شده، افزایش یافته است.

خبرگزاری‌های بین‌المللی بر اساس ادعای داعش گزارش داده‌اند که مسئولیت حمله روز چهارشنبه، چهارم آبان‌ماه، به حرم شاهچراغ در شیراز که دست‌کم ۱۳ کشته بر جای گذاشت، از سوی این گروه بر عهده گرفته شده است.

اما با وجود این که داعش با بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود مسئولیت این حمله را برعهده گرفته، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با بررسی ادعای داعش، این احتمال را مطرح کرده‌اند که ممکن است این اقدام کار این گروه نباشد.

محمدجواد اکبرین، روزنامه‌نگار و دین‌پژوه در پاریس، در توئیتی گفته است که اساساً مسئولیت پذیرفتن‌های داعش در مورد «حملات تروریستی» بر اساس اعلام بیعت خود عوامل این حملات با داعش است.

به گفته آقای اکبرین، این گروه به نوشته خود بر اساس اعلام «منابع امنیتی» مسئولیت حمله شیراز را پذیرفته و در این مورد، مشخص نیست که کدام «منابع امنیتی» به داعش اعلام کرده‌اند که این حمله کار این گروه بوده است.

همچنین سعید شریعتی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در تهران در توئیتی مدعی یک «سوتی» در اطلاعیه داعش شد و نوشت روز چهارشنبه در کشورهای عربی اول ربیع‌الثانی و در ایران ۲۹ ربیع‌الاول بوده، در صورتی که تاریخ درج شده در اطلاعیه داعش که به زبان عربی است ۳۰ ربیع‌الاول است.

ابراز تردید درباره دست داشتن داعش در حمله به حرم شاهچراغ را باید بر این بستر سنجید که پیشتر هم گزارش‌هایی از دروغین بودن ادعاهای این گروه تروریستی درباره حملات صورت گرفته در سال‌های اخیر منتشر شده است.

برای نمونه، پنج سال پیش، پلیس فیلیپین ادعای داعش در پذیرفتن مسئولیت حمله به یک کازینو در مانیل، پایتخت این کشور را رد کرد و گفت این حمله «تروریستی نبوده» و به انگیزه سرقت مسلحانه انجام گرفته است.

کارشناسان امنیتی معتقدند که دلیل تمایل داعش به پذیرفتن مسئولیت حملات تروریستی به‌ویژه در سال‌های اخیر، اهداف تبلیغاتی برای قدرت‌نمایی و همچنین جبران شکست‌هایی است که در سال‌های اخیر به‌ویژه در عراق و سوریه متحمل شده است.

همچنین یکی دیگر از دلایلی که موجب شده تردیدها درباره ادعای داعش در پذیرفتن مسئولیت حمله شیراز افزایش یابد، زمان وقوع این حمله است.

این حمله در روز چهلم جان باختن مهسا امینی روی داد و برخی مخالفان جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی مدعی‌اند این حمله برای منحرف کردن افکار عمومی و در جهت سرکوب اعتراضات انجام شده است.

مخالفان جمهوری اسلامی به یک بمب‌گذاری در حرم امام هشتم شیعیان در مشهد اشاره کرده‌اند که در ۳۰ خرداد ۱۳۷۳ روی داد.

در آن زمان جمهوری اسلامی مدعی شد که این حمله کار سازمان مجاهدین خلق ایران بوده، اما شاهین قبادی سخنگوی این سازمان اعلام کرد این حمله «هیچ ربطی» به سازمان مجاهدین و شورای ملی مقاومت ایران ندارد و کار خود حکومت ایران است.

علی مطهری نماینده پیشین مجلس نیز از «ابهام‌ها» در این بمب‌گذاری سخن گفته است.

تاکید مخالفان جمهوری اسلامی بر مشکوک بودن همزمانی حمله به حرم شاهچراغ در شیراز با چهلم مهسا امینی در حالی است که در این روز اعتراضات بار دیگر اوج گرفت و رسانه‌های حکومتی تلاش کرده‌اند معترضان را در این حمله مسئول بدانند.

روزنامه کیهان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی در تازه‌ترین شماره خود در مطلبی با عنوان «چه کسانی تروریست‌ها را به قتل عام زائران تشویق کردند» تلاش کرد مسئولیت این حمله را متوجه معترضان کند.

این روزنامه با «اغتشاش» خواندن اعتراضات نوشت: «آن چه دیروز در حرم شاهچراغ‌ رخ داد گویای غایت و هدف دشمن از ایجاد اغتشاش است.»

کیهان با همین استدلال از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست «مماشات و مدارا با اغتشاش‌خواهان و خط‌دهندگان به آنها» را متوقف کند.

به دلیل فضای بسته خبری و سانسور گسترده در کشور، رادیوفردا قادر به تایید مستقل هیچ یک از طرفین این گزارش‌ها نیست.

XS
SM
MD
LG