لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۹

سازمان جهانی بهداشت پکن را به «کوچک‌نمایی» مسئله کرونا متهم کرد


سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه، ۱۴ دی، هشدار داد که چین شیوع ویروس کرونا را کوچک‌نمایی می‌کند و با ارائه تعریف سخت‌گیرانه از مرگ ناشی از ابتلا به کرونا عملا تلفات بیماران کرونایی را به‌شدت کاهش می‌دهد.

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت، در یک نشست خبری از چین خواست اطلاعات سریع‌تر، منظم‌تر و قابل اعتمادتری را در مورد میزان بستری‌ها و مرگ مبتلایان ارائه کرده و توالی‌بندی ویروسی جامع‌تری را در زمان واقعی منتشر کند.

به گزارش سی‌ان‌ان و رویترز، مایک رایان، مدیر اجرایی فوریت‌های بهداشتی در سازمان جهانی بهداشت، نیز در این جلسه مطبوعاتی گفت هرچند همه کشورها در ارائه آمار بیمارستانی مرتبط با شیوع سویه‌های جدید کرونا تاخیر دارند اما چین تنها بیمارانی را که به دلیل نارسایی تنفسی جان داده‌اند، به عنوان مرگ ناشی از کرونا ثبت می‌کند.

ماریا ون کرخوف، سرپرست امور فنی در سازمان جهانی بهداشت نیز در نشست این سازمان گفت همه‌گیری کرونا وارد چهارمین سال خود شده و باید اطلاعات از چین و سایر کشورهای جهان به اشتراک گذاشته شود تا بتوان ویروس را ردیابی کرد.

سازمان جهانی بهداشت بر این امر تاکید کرده که سویه‌های جدیدی از کرونا در برخی کشورها در گردش است اما کمیته ملی بهداشت چین وجود این نوع سویه‌ها را در این کشور پهناور با جمعیت یک میلیارد و چهار صد میلیون نفری گزارش نکرده است.

این سازمان نشست‌هایی با مقامات بهداشتی چین داشته که آن را روز پنج‌شنبه، ۱۵ دی نیز ادامه می‌دهد.

بر اساس ملاک‌های جدیدی که چین برای مرگ ناشی از کرونا تعیین کرده، ظاهرا در دو هفته اخیر تنها ۲۰ تن بر اثر ابتلا به کرونا در این کشور جان داده‌اند. این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت و نهادهای بهداشتی اروپایی نگران هستند که شمار واقعی تلفات در چین هزاران تن یا حتی ده‌ها هزار نفر در روز باشد.

مقامات ارشد چین خود دو هفته پیش در نشست‌های داخلی گفته بودند که صدها میلیون تن از جمعیت کشورشان به سویه‌های جدید کرونا مبتلا شده و این رقم به سرعت در حال افزایش است.

سازمان جهانی بهداشت چین را به واکسیناسیون مناسب با سویه‌های جدید فرا خوانده است. اما معلوم نیست که چین غیر از واکسن اولیه‌ای که ظاهرا تنها کارآیی محدودی در مقابله با انواع اولیه کرونا داشت، واکسن‌های تازه ساخته باشد.

دولت پکن روز ۱۴ دی اعلام کرد که توزیع دارو برای بیماران کرونایی را افزایش خواهد داد و نیازهای مراکز بهداشتی را برطرف خواهد کرد.

اما به گزارش گاردین، نه تنها بیمارستان‌های چین مملو از بیماران بدحال است بلکه اماکنی که جسد مرده‌ها در آن سوزانده می‌شود، به‌شدت پرکار شده‌اند.

پس از آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، اسرائیل و شمار دیگری از کشورهای جهان، اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که همه مسافرانی که از چین وارد خاک کشورهای اتحادیه شوند، موظف به ارائه آزمایش منفی کرونا هستند. اتحادیه اروپا هفته قبل درخواست ایتالیا را برای مقررات مشابه از مسافران چینی نادیده گرفته بود.

اما سوئد، که ریاست نوبتی اتحادیه اروپا را به دست گرفته است، کشورهای عضو را برای اتخاذ اقدام هماهنگ تشویق کرد.

درخواست سوئد در حالی بود که این کشور خود در سه سال دوران کرونا یکی از آسان‌ترین مقررات در قبال کووید را اجرا کرد و با انتقادهای زیادی در جامعه جهانی روبه‌رو بود.

پکن که کماکان مدعی است «با شفافیت» عمل کرده، از محدودیت‌هایی که شمار زیادی از دولت‌ها در مورد مسافران این کشور برقرار کرده‌اند، انتقاد کرده و آن را سیاسی‌کاری نامیده است.

اما رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت اعمال محدودیت‌ها از سوی کشورها در قبال مسافران چینی قابل درک است.

اتباع چین پس از سه سال حصر در کشورشان این روزها راهی بسیاری از کشورهای دنیا شده‌اند زیرا از روز ۱۸ دی در بازگشت به کشور خود، نیازی به قرنطینه ندارند و آزمایش کرونا یا ارائه گواهی منفی ابتلا در ورود به چین نیز لغو شده است.

XS
SM
MD
LG