لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۷

خوش‌بینی اوکراین به موافقت آلمان با ارسال تانک در عین ناکامی در نشست رامشتاین


حمایت آلمانی‌ها از ارسال تانک سنگین به اوکراین در برلین
حمایت آلمانی‌ها از ارسال تانک سنگین به اوکراین در برلین

با وجود ناکامی کشورهای متحد کی‌یف در رامشتاین آلمان در روز جمعه، ۳۰ دی، در اتخاذ تصمیم مشترک برای تجهیز ارتش اوکراین به تانک‌های پیشرفته، وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد که شماری از نیروهای کشورش برای آموزش با تانک‌های نوع لئوپارد ۲ راهی لهستان می‌شوند.

اولسکی رِزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، که همراه با لوید آستین، همتای آمریکایی و وزیران دفاع ۵۰ کشور حامی اوکراین در پایگاه نیروهای آمریکایی در آلمان گرد آمده بود، به بخش اوکراینی صدای آمریکا گفت اوکراین هنوز خوش‌بین است که آلمان با تجهیز اوکراین به این نوع تانک‌ها موافقت کند.

به گفته او، کشورش کار را با اعزام نیروها به آلمان برای آموزش با تانک‌ها آغاز می‌کند و سپس گام بعدی را برمی‌دارد.

آقای رزنیکوف همچنین در حساب کاربری توییتر خود ضمن انتشار عکسی در کنار بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان، نوشت با او مذاکراتی «صریح» درباره تانک‌های لئوپارد ۲ داشته که ادامه خواهد یافت.

لهستان که به عنوان عضو ناتو خود به این نوع تانک سنگین آلمانی مجهز است، اعلام کرده آماده است چند تانک از این نوع را به اوکراین بفرستد اما چون آلمان سازنده و دارای مجوز اصلی است، آلمان باید با این تصمیم دولت ورشو موافقت کند.

نشست رامشتاین هشتمین جلسه گروه تماس دفاعی اوکراین از آغاز یورش روسیه به این کشور بود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، یک مقام آلمانی پیش از نشست گفته بود اگر آمریکا اقدام مشابهی انجام دهد و تانک‌های ایبرامز به اوکراین بدهد، دولت برلین هم گام مشابه برخواهد داشت.

آلمان با خودداری از پذیرش فشار آمریکا و کشورهای دیگر که از برلین خواستند در همین مقطع تانک‌های مورد نظر را به اوکراین بفرستد، اعلام کرد که تصمیم در این باره را وتو نکرده و هنوز رایزنی در میان مقامات این کشور پیش از اتخاذ تصمیم نهایی ادامه دارد.

وزیر دفاع آلمان که تنها دو روز قبل از نشست رامشتاین به این پست منصوب شد، گفت که کشورش «از هیچ چیزی هراس ندارد» و «با نشان دادن مسئولیت در قبال مردم آلمان و اروپا، در حال سنجش دلایل موافق و مخالف پیش از تصمیم در این باره است».

اما برخی تحلیلگران گفته‌اند، آلمان که از بعد از جنگ جهانی دوم در کشوری دیگر حضور نظامی نداشته، نگران است که با تجهیز اوکراین به این نوع تانک‌ها، موجب تداعی ذهنی عملیات جنگی میان آلمانِ قرن گذشته با روسیه شده و به نیروهای روس برای ادامه جنگ کنونی روسیه در اوکراین انگیزه جدیدی بدهد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در این باره گفته است با وجود حمایت کشورش از اوکراین، غرب باید مراقب باشد که این جنگ را به جنگ بین روسیه با کشورهای ناتو تبدیل نکند.

شماری از اعضای ائتلاف دولت آقای شولتس از این تردید ابراز ناخشنودی کرده‌اند. نظرسنجی صورت گرفته در آلمان یک روز پیش از نشست رامشتاین نیز حاکی بود که ۴۶ درصد آلمانی‌ها حامی اعطای تانک‌ها هستند و ۴۳ درصد با آن مخالف. یک درصد نیز نظری ندارند.

به گزارش شبکه اسکای‌نیوز، وزیر دفاع بریتانیا در نشست رامشتاین تعهد ریشی سوناک، نخست ‌وزیر، به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، برای ارسال ۱۴ فروند تانک پیشرفته چَلنجر ۲ را مورد تاکید قرار داد.

آقای زلنسکی از ماه‌ها پیش تاکید کرده که تجهیز کشورش به تانک‌های جدید، توان نیروهایش را برای انجام حملات موثرتر علیه روسیه افزایش خواهد داد.

اوکراین که عضو ناتو نیست، ۱۱ ماه جنگ در برابر روسیه را با تانک‌های به جای مانده از زمان شوروی پیشین سپری کرده است.

آقای زلنسکی که به صورت مجازی در نشست رامشتاین حضور داشت، گفت: «کرملین باید بازنده جنگ شود، شما نمایندگان قدرتمند کشورهای قوی هستید، ما باید روسیه را متوقف کنیم». او در هر حال، تصمیم کشورها برای کمک‌های تسلیحاتی دیگر به کشورش را مهم نامید و اظهار داشت که این یاری‌ها «مدافعان اوکراین را تقویت می‌کند».

مقامات آمریکا تلاش کردند تا نشست را یک موفقیت دیگر در حمایت از اوکراین نشان دهند. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت که عزم و اتحاد کشورها برای کمک به اوکراین مشهود است. او افزود اکنون زمان کاهش سرعت در کمک به اوکراین نیست بلکه «چشم مردم اوکراین و تاریخ به ما دوخته شده است».

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا نیز در پایان نشست گفت که «در ۴۳ سالی که اونیفورم نظامی به تن داشته، این یکی از متحدترین جلسات ناتو بود»، ولی افزود که بیرون کردن نظامیان روس از خاک اوکراین در سال ۲۰۲۳ بسیار دشوار خواهد بود.

آمریکا پیشاپیش نشست رامشتاین جزئیات بسته جدید ۲.۵ میلیارد دلاری به اوکراین را اعلام کرد که شامل ۹۰ دستگاه خودروی جنگی از نوع برادلی است.

XS
SM
MD
LG