لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

زهرا رهنورد حملات به دختران دانش‌آموز و دانشجو را «انتقام‌جویی» حاکمان خواند


زهرا رهنورد، فعال سیاسی که همراه با همسرش میرحسین موسوی تحت حصر خانگی قرار دارد، در پیامی حملات گسترده با گاز سمی به مدارس را «انتقام‌جویی» حاکمان جمهوری اسلامی و جریان‌های مرتجع از دختران دانش‌آموز و «زشت‌ترین سناریوی ضد زن» خواند.

او گفت: «حاکمان زن‌ستیز می‌دانند که زنان و دختران معترض و آگاه نه تنها رهبری جنبش زن، زندگی، آزادی را با افتخار بر عهده گرفته‌اند، بلکه در رویدادهای حماسی پس از این نیز رهبر بلامنازع خواهند بود.»

خانم رهنورد در این پیام که وبسایت کلمه آن را شامگاه دوشنبه پانزدهم اسفند منتشر کرد، نوشت: «دریغ و صد افسوس به این ایام در ایران؛ جایی که در آن "دخترکشی" به عنوان زشت‌ترین و مصیبت‌بارترین سناریوی ضد زن به دست جریان‌های مرتجع و با حمایت حاکمان، یا با سکوت آنان و تظاهرشان به بی‌اطلاعی به صحنه آمده است.»

او همچنین حمله به مدارس را «انتقام‌جویی از دخترکان معصوم دبستانی و دبیرستانی و ‌دختران دانشجو» خواند و افزود که این انتقام‌جویی بدان خاطر است که «حاکمان» جمهوری اسلامی، دختران دانش‌آموز و دانشجو را «بخشی از جنبش اعتراضی زن، زندگی، آزادی» می‌دانند، جنبشی «نه فقط در اعتراض به حجاب اجباری، بلکه به هر نوع استبداد و اقتدارگرایی علیه زندگی شخصی و خصوصی».

این فعال سیاسی تحت حصر با تاکید بر اینکه «نیروهای مرتجع از فرط ترس و واهمه از زنان متفکر، آگاه و معترض، دست به چنین جنایات هولناکی می‌زنند»، گفت که «آگاهی و اعتراض» همزاد یکدیگرند.

خانم رهنورد همچنین با رد ضمنی اظهارات متناقض مقام‌های جمهوری اسلامی درباره حملات با گاز سمی به دانش‌آموزان دختر، تاکید کرد که «حاکمیت اگر همدست این قاتلان و جنایات‌شان نیست باید این افراد را مجازات و تشکیلات و لجستیک‌شان را منهدم کند.»

در بخشی از این پیام نیز زهرا رهنورد با اشاره به «فرارسیدن ایام آزادی و برابری ۸ مارس»، از اینکه اکنون دختران و زنان ایران «در بیان خواسته‌های به‌حق‌شان و مخالفت با حجاب اجباری بدون‌لکنت‌تر از هر زمان دیگر» هستند، ابراز خرسندی کرد.

هزاران دانش‌آموز دختر طی سه ماه اخیر گزارش داده‌اند که بر اثر حملات با گاز سمی دچار مسائلی مانند تنگی نفس، حالت تهوع و سرگیجه شده‌اند. این میان سکوت طولانی مدت مقامات ایران اخیر خشم و نارضایتی عمومی را به دنبال داشته است تا جایی که برخی مخالفان جمهوری اسلامی، این حملات را به حکومت ایران یا بخش‌هایی از آن نسبت داده‌اند.

در این حال علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه در نخستین واکنش علنی خود به حملات با گاز سمی به مدارس پس از سه ماه، این رویداد را «یک جنایت بزرگ و غیرقابل اغماض» نامید و تاکید کرد که «اگر کسانی در این ماجرا دست داشته باشند، باید به اشد مجازات برسند».

XS
SM
MD
LG