لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

آمریکا ادعای ایران مبنی بر توافق برای تبادل زندانیان را «دروغی ظالمانه» خواند


ند پرایس می‌گوید اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر توافق بر سر مبادله زندانیان، فقط بر رنج خانواده‌های آنان می‌افزاید
ند پرایس می‌گوید اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر توافق بر سر مبادله زندانیان، فقط بر رنج خانواده‌های آنان می‌افزاید

ایالات متحده آمریکا ادعای وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره توافق با واشینگتن برای تبادل زندانی‌ها را «دروغی ظالمانه» نامید.

حسین امیرعبداللهیان روز یکشنبه ۲۱ اسفند مدعی شد که «تبادل پیام‌ها همچنان در گفت‌وگوهای لغو تحریم‌ها در جریان است و در موضوع تبادل زندانیان به یک توافق در روزهای اخیر دست یافتیم و اگر همه چیز از طرف آمریکا خوب پیش برود در روزهای آینده انجام خواهد شد».

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز یکشنبه در واکنش به این اظهارات و موکول کردن آزادی زندانیان آمریکایی به رویکرد واشینگتن گفت: «اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر توافق بر سر مبادله زندانیان، یکی دیگر از دروغ‌های ظالمانه‌ای است که فقط بر رنج خانواده‌های آنان می‌افزاید».

او افزود: ما بی‌وقفه برای آزادی سه آمریکایی که به ناحق در ایران بازداشت شده‌اند تلاش می‌کنیم و تا زمانی که آن‌ها به خانواده‌هایشان نپیوندند، دست از تلاش بر نخواهیم داشت.

شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز در بیانیه‌ جداگانه‌ای، اظهارات امیر عبداللهیان را «دروغ» خواند و گفت متأسفانه مسئولان ایرانی از ایجاد شایعات دست نمی‌کشند و و ادعای ظالمانه اخیر آن‌ها فقط باعث درد بیشتر خانواده‌های سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز خواهد شد.

این سه شهروند ایرانی-آمریکایی هم اکنون با اتهام‌های سیاسی در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند.

سیامک نمازی در روزهای اخیر در گفت‌وگو با کریستین امانپور از شبکه سی‌ان‌ان خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، از او خواست به این «کابوس» پایان دهد.

این زندانی ایرانی-آمریکایی که بیش از هفت سال است به اتهام «همکاری با دول متخاصم» در زندان جمهوری اسلامی زندانی است، از بند چهار زندان اوین با اشاره به این‌که او و مراد طاهباز و عماد شرقی روی هم ۱۸ سال را در زندان گذرانده‌اند گفت که خطر این مصاحبه را به جان خریده است تا مستقیم به رئیس‌جمهور آمریکا بگوید که تنها او می‌تواند در این زمینه اقدام کند.

پایگاه خبری نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، اواخر بهمن‌ماه امسال انجام مذاکرات برای تبادل زندانی میان واشینگتن و تهران را تأیید کرد. با این حال، نورنیوز آن چه را «صداقت و عدم سیاسی‌کاری» آمریکا خوانده بود برای «نهایی شدن توافقات در حال مذاکره» ضروری دانسته بود.

در هفته‌های اخیر، شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی نیز به نقل از «چهار منبع مطلع» گزارش داده بود که مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا برای آزادی زندانیان دوتابعیتی در ایران، با میانجی‌گری بریتانیا و قطر در جریان است، که با «پیشرفت» روبه‌رو بوده است.

بر اساس این گزارش، آمریکا قرار است موافقت کند که سئول هفت میلیارد دلار از پول‌های مسدود شده ایران در بانک‌های کره جنوبی را به تهران مسترد کند و در مقابل، جمهوری اسلامی زندانیان آمریکایی- ایرانی را تحویل دهد.

از سویی دیگر وزارت خارجه آمریکا روز یک‌شنبه ۲۱ اسفند خبر داد که راجر کارستنز، فرستاده ویژه ریاست جمهوری در امور گروگان‌ها از ۱۳ تا ۱۶ مارس (۲۲ تا ۲۵ اسفند) به دوحه قطر سفر خواهد کرد.

به نوشته این گزارش، راجر کارستنز قرار است در مجمع جهانی امنیت سخنانی کرده و با نمایندگان دولت‌ها و شرکای آمریکا در مورد مسائل مربوط به حل و فصل پرونده‌های بازداشت غیرقانونی و گروگان‌گیری در سراسر جهان تعامل نماید.

جمهوری اسلامی متهم است که از طریق بازداشت خودسرانه شهروندان دوتابعیتی یا اتباع خارجی در پی اعمال فشار بر دولت‌های غربی در زمینه برآورده کردن خواسته‌های خود است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رویترز و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG