لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

تکرار مسمومیت‌های مشکوک دانش‌آموزان؛ دانش‌آموزان نقده‌ای به بیمارستان منتقل شدند


تصویری آرشیوی از دانش‌آموزان دختری که به دلیل مسمومیت گازی در بیمارستان بستری شدند
تصویری آرشیوی از دانش‌آموزان دختری که به دلیل مسمومیت گازی در بیمارستان بستری شدند

درحالی که مسمومیت‌های مشکوک دانش‌آموزان دختر طی روزهای منتهی به سال جدید متوقف شده بود، رئیس آموزش و پرورش نقده وقوع اولین رخداد مشابه در سال جدید را تایید کرد.

مختار نعمتی گفت که دانش‌آموزان مدرسه دخترانه ۲۲ بهمن شهر نقده که در پی مسمومیت به بیمارستان منتقل شده بودند شامگاه دوشنبه از بیمارستان ترخیص شدند اما دستگاه‌های نظامی، انتظامی و امنیتی به دنبال شناسایی عوامل این مسمومیت‌ها هستند.

پیشتر منابع محلی و از جمله کانال «پایگاه خبری نقده» گزارش داده بودند که روز دوشنبه چهاردهم فروردین ماه در نخستین روز بازگشایی مدارس در سال جدید، دانش‌آموزان مدرسه دخترانه ۲۲ بهمن در منطقه محمدیار شهر نقده دچار مسمومیت دسته‌جمعی شده و تعدادی از آن‌ها به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

رئیس آموزش و پرورش نقده، با تایید این گزارش‌ها در توضیح حادثه گفت که «طی روز دوشنبه تعدادی از دانش‌آموزان یک مدرسه دخترانه» در منطقه محمدیار نقده «بر اثر بوی نامطبوعی که در مدرسه ایجاد شد»، دچار مسمومیت شدند.

آقای نعمتی افزود که ابتدا «بوی نامطبوعی مانند سوختن لاستیک در این مدرسه دخترانه ایجاد شد» و دانش‌آموزان بعد از استشمام این بو «دچار حالت تهوع و سر درد و شکم درد» شدند.

به گفته او، مسئولان این مدرسه دخترانه پس از مشاهده علائم مسمومیت در دانش‌آموزان «با مراکز درمانی تماس گرفتند» که در ادامه آمبولانس به این مدرسه اعزام شد و نیروهای اورژانس تعدادی از دانش‌آموزان را به بیمارستان «امام خمینی نقده» منتقل کردند.

این مقام آموزش و پرورش بدون اعلام تعداد دانش‌آموزان مسموم شده، گفت: «در پی اعزام دانش‌آموزان به بیمارستان، تمهیدات و مراقبت‌های لازم از دانش آموزان انجام و آنها بعد از مساعد شدن حالشان، از بیمارستان مرخص شدند.»

در همین حال روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان نقده در ساعت‌های پایانی دوشنبه شب با انتشار اطلاعیه‌ای تاکید کرد که «همه مدارس شهرستان نقده در تمامی مقاطع روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین دایر است و فعالیت مدارس با قوت برقرار» خواهد بود.

در اطلاعیه آموزش و پرورش نقده خطاب به والدین دانش‌آموزان آمده است: «انتظار داریم والدین ضمن همکاری با آموزش و پرورش اجازه ندهند اختلالی در روند آموزش دانش‌آموزان ایجاد شود.»

مسمومیت‌های مشکوک دانش‌آموزان دختر از ۹ آذر ۱۴۰۱ در هنرستان نور یزدانشهر در شهر قم آغاز شد و پس از آن در ده‌ها مدرسه در شهرهای مختلف تکرار شد.

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، در بیست و سوم اسفند ماه اعلام کرد که دست‌کم ۱۳ هزار دانش‌آموز دختر در جریان حملات به مدارس، دچار مسمومیت شده و به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش دولت رئیسی که روز چهاردهم فروردین از این سمت کنار رفت، در طول چهار ماه پایانی سال گذشته با وجود گسترش مداوم ابعاد مسمومیت‌های دانش‌آموزان دختر، آن را ناشی از استرس و شرایط روحی دانش‌آموزان عنوان می‌کرد.

با این حال علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، طی سخنانی که به مناسبت روز درخت‌کاری از او منتشر شد، «مسمومیت دانش‌آموزان» را «یک جنایت بزرگ و غیر قابل اغماض» خواند.

محمدحسن آصفری، نماینده مجلس شورای اسلامی، پس از این سخنان خامنه‌ای گفت که تعداد حملات به مدارس و مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر در روزهای پایانی اسفند ماه بسیار کم شده است.

XS
SM
MD
LG