لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

روند آزادی محقق روس-اسرائیلی «ربوده شده» در عراق احتمالا «طولانی باشد»


 الیزابت تسورکوف
الیزابت تسورکوف

در حالی که رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند که دولت این کشور عراق را مسئول سرنوشت و حفظ جان یک زن اسرائیلی روسی‌الاصل در عراق می‌داند که «ربوده شده»، یک مقام ارشد پیشین شورای امنیت اسرائیل ارزیابی کرد که روند آزادی احتمالی این فرد «طولانی باشد».

سرهنگ ذخیره تالیا لنکری، معاون سابق شورای امنیت اسرائیل، روز پنج‌شنبه، ۱۵ تیر، به شبکه اسرائیلی «کان» گفت تلاش‌ها برای آزادی الیزابت تسورکوف ممکن است «هفته‌ها» یا حتی «ماه‌ها» به طول بکشد.

به گفته خانم لنکری، اسرائیل نمی‌تواند در روند کوشش برای آزادی این «پژوهشگر دانشگاهی» مداخله نکند.

سرهنگ لنکری این گفته را در پاسخ به شبکه «کان» بیان کرد که از او پرسیده بود آیا بهتر نیست که نظر به مناسبات بسیار نزدیک میان روسیه با جمهوری اسلامی ایران، دولت اسرائیل کوشش برای آزادی خانم تسورکوف را به روسیه، که شهروند آن کشور نیز هست، واگذار کند؟

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل روز ۱۴ تیر اعلام کرد که الیزابت تسورکوف «زنده» و در دست «کتائب حزب‌الله عراق»، یک گروه شیعی نزدیک به جمهوری اسلامی ایران است.

دولت اسرائیل در بیانیه خود تأکید کرده بود که این فرد با گذرنامه روسیه وارد عراق شده تا کارهای مطالعاتی دکترای خود را در خاک عراق برای دانشگاه آمریکایی پرینستون دنبال کند.

خانواده خانم تسورکوف روز ۱۴ تیر به رسانه‌های اسرائیل گفتند آخرین تماس آن‌ها با الیزابت در عراق حدود سه ماه و نیم پیش بود. به گفته خواهرش، الیزابت درعراق بیمار شد و مورد عمل جراحی قرار گرفت.

از روی مجموعه‌ای از گزارش‌ها چنین برمی‌آید که او تا پیش از ناپدیدشدن ردپایش در هفته نخست فروردین امسال، چهار ماه و نیم در عراق اقامت داشت.

دولت عراق یا نهادهای امنیتی بغداد در خصوص سرنوشت خانم تسورکوف بیانیه‌ای صادر نکرده‌اند و معلوم نیست که روسیه نیز برای آزاد کردن این شهروند خود اقدامی انجام داده است یا نه.

یک گروه افراطی شیعی در عراق مدعی شده که خانم تسورکوف «جاسوس صهیونیستی» بوده و در ارتش اسرائیل خدمت کرده است.

اسرائیل و عراق رابطه سیاسی ندارند و هنوز به طور رسمی دشمن محسوب می‌شوند. پارلمان عراق سال گذشته رشته قوانین سخت‌گیرانه‌ و مجازات سنگین برای شهروندان عراقی که با اسرائیل در ارتباط باشند، تعیین کرد.

در این میان، کاخ سفید روز چهارشنبه با محکوم کردن ربایش خانم تسورکوف اعلام کرد که وزارت خارجه در واشینگتن از این رویداد آگاه بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحرونوت گفت آمریکا همواره آزار و ربودن اتباع بیگانه در عراق را نکوهش کرده است. با این حال، دولت آمریکا به کوشش احتمالی خود در ارتباط با دولت عراق، برای آزادی این فرد اشاره نکرد.

از سوی دیگر، رسانه‌های اسرائیل از وجود «تلاش‌های پشت پرده در چند کانال مختلف، چه از طریق دولت‌های روسیه و آمریکا و چه از راه افراد خصوصی» برای آزادی خانم تسورکوف خبر دادند.

اندیشکده نیولاینز در واشینگتن روز ۱۴ تیر در بیانیه‌ای اعلام کرد خانم تسورکوف برای کارهای تحقیقاتی مربوط به دکترای خود به عراق رفته بود اما این مؤسسه آگاهی ندارد که آیا دانشگاه آمریکایی پرینستون که در آن تحصیل می‌کرد، در جریان سفر او بود یا نه.

نیولاینز همچنین افزود که از احتمال برخورداری الیزابت تسورکوف از محافظت امنیتی اطلاعی ندارد.

این اندیشکده آمریکایی اعلام کرد که از هر تلاش در خصوص احتمال پیشرفت در تماس برای آزادی این محقق خود بی‌خبر است.

نیولاینز تأکید کرده بود که خانم تسورکوف کنشگر حقوق بشر و از منتقدین سیاست‌های اسرائیل نیز بوده است.

به نوشته روزنامه «اسرائیل‌هیوم»، الیزابت تسورکوف «جهت کارهای دانشگاهی خود به طور پیوسته با منابع سوری و غیر از آن در سطح منطقه در تماس بود».

خانم تسورکوف، ۳۷ ساله و مجرد، که در نوجوانی از روسیه به اسرائیل مهاجرت کرد، کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه‌های «عبری اورشلیم» و تل‌آویو گذرانده و با تسلط به زبان‌های عربی، عبری، روسی و انگلیسی، از سوی رسانه‌های اسرائیل به عنوان یک کارشناس در امور عراق و منطقه مرتبا مورد مصاحبه قرار می‌گرفت.

روزنامه «اسرائیل‌هیوم» نوشت که بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی از دو ماه پیش در جریان «ربایش» خانم تسورکوف قرار داشتند اما «به درخواست اسرائیل و از روی انگیزه‌های انسانی موافقت کردند که این خبر را پوشش ندهند».

با استفاده از: رسانه‌های اسرائیل و رادیو فردا؛ ف.ر

XS
SM
MD
LG