لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

کیومرث هاشمی، از تعلیق فوتبال تا وزارت ورزش


در ادامه تغییرات مکرر کابینه، ابراهیم رئیسی ضمن موافقت با استعفای حمید سجادی، کیومرث هاشمی را به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان معرفی کرد.

سجادی به عنوان چهارمین وزیر ورزش جمهوری اسلامی، از شهریور ۱۴۰۰ این مسئولیت را به عهده داشت.

با این که مصدومیت اسفند ۱۴۰۱ در سانحه سقوط بالگرد در ورزشگاه بافت کرمان دلیل موافقت رئیسی با استعفا عنوان شده اما سجادی از ماه‌های نخست وزارتش با انتقادات مستمر نمایندگان مجلس و رسانه‌های دولتی مواجه بود.

او به رغم سوابق دوران قهرمانی، در جلب رضایت خانواده ورزش نیز به موفقیت نرسید. رکورددار دوهای استقامت ایران در روزهای اخیر تاکید می‌کرد که شرایط خود را به رئیس جمهور توضیح داده و گفته است که نیاز به درمان دارد.

کیومرث هاشمی که در انتخابات ۱۳۹۶ نیز مسئول ستاد ورزش رئیسی بود، موقعیتی مشابه سجادی دارد و از اقبال رسانه‌های حامی دولت برخوردار نبوده است.

هاشمی وقتی برای انتخابات ۱۴۰۰ در حمایت از رئیسی از ۱۷۰ چهره ورزشی امضا گرفت، روزنامه کیهان در یادداشتی شدیداللحن، به بانی نامه و برخی امضاکنندگان تاخت.

در بخشی از این مطلب که ۲۱ اردیبهشت با تیتر «موج‌سواری عناصر فرصت‌طلب» منتشر شد، آمده است: «در تمام این سال‌ها به چیزی جز منافع‌شان فکر نکرده‌اند. هر زمان اقتضا کند راستی می‌شوند و هر جا به نفع‌شان باشد چپی. وقتی سودای مجلس داشت لباس اصولگرایی بر تن می‌کرد اما زمانی که چشمش به ریاست فوتبال بود، نماینده دولت تدبیر و امید.»

کنایه‌ای به عدم صراحت سیاسی کیومرث هاشمی که سال ۸۲ در دولت خاتمی، توسط مهرعلیزاده رئیس وقت سازمان تربیت بدنی به عنوان مدیر دفتر مشترک فدراسیون‌ها معرفی شد. در دولت احمدی‌نژاد هم معاونت محمد علی‌آبادی را به عهده داشت.

کیهان نوشت: «افراد مورد نظر شاید با یک نامه و امضا بتوانند نقش بازی کنند ولی اهل فن از اهداف شوم آنها آگاه است و می‌داند دندان طمع خود را برای پست‌های ورزشی تیز کرده‌اند.»

هاشمی در حالی سرپرستی وزارت ورزش را به عهده گرفته که در آخرین تلاش خود برای احراز پست ورزشی، ناکام مانده بود.

اسفند ۹۹ در انتخابات فوتبال که مصطفی آجورلو و علی کریمی هم بودند، هاشمی با شهاب‌الدین عزیزی خادم راهی دور دوم شد.

هاشمی با وجود حمایت‌های دوست صمیمی‌اش مهدی محمدنبی که اینک نایب رئیسی فدراسیون را برعهده دارد، با ۳۸ رای در برابر ۴۹ رای عزیزی خادم متوقف شد.

او سال ۸۵ از سرشاخه‌های تعلیق فدراسیون فوتبال بود، هنگامی که علی‌آبادی، محمد دادکان رییس قانونی را برکنار کرد و هاشمی به عنوان سرپرست موقت جای او نشست. فیفا با تعلیق فدراسیون و تشکیل کمیته انتقالی، صفایی فراهانی را به این سمت برگزید.

آخرین پست مهم هاشمی، ریاست کمیته المپیک بود که از سال ۹۲ برای چهار سال، به عهده داشت. برای تجدید ریاستش هم با برخی روسای فدراسیون‌ها ائتلاف کرد. سه ماه قبل از انتخابات، در مسابقات جهانی کشتی ۲۰۱۷ پاریس، تیم ملی را همراهی کرد و مدال طلای حسن یزدانی را به گردنش آویخت.

به دلیل عدم تمایل دولت، تغییر عقیده داد و در آستانه انتخابات، در نشست خبری گفت: «مصلحت این است در این دوره در هیچ پستی نامزد نشوم.»

او با صالحی امیری از حلقه یاران حسن روحانی به تفاهم رسید و در انتخاباتی که خود برگزار کننده‌اش بود، صالحی امیری بدون رقیب و با قیام اعضای مجمع، جای کیومرث هاشمی را گرفت.

آغاز دوران مدیریت ورزشی او از ۲۹ سالگی است که معاون تربیت بدنی زادگاهش ملایر شد. سپس مدیر کلی تربیت بدنی استان‌های همدان، در ادامه نیز معاونت آمار و اطلاعات سازمان تربیت‌بدنی و ریاست تربیت بدنی یزد.

کیومرث هاشمی در صفحه اینستاگرام خود تصاویری از دوران حضورش در جنگ هشت ساله، راهپیمایی ۲۲ بهمن و سخنرانی روح‌الله خمینی منتشر کرده است.

XS
SM
MD
LG