لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۷

تفاوت چشمگیر بین آمار جدید اوپک از تولید نفت در ایران و رقم ادعایی معاون وزیر نفت


آمارهای جدید اوپک که روز پنج‌شنبه، ۱۹ مردادماه، منتشر شد نشان می‌دهد که تولید نفت ایران بسیار کمتر از رقمی است که معاون وزیر نفت جمهوری اسلامی اخیرا از آن سخن گفت.

محسن خجسته‌مهر یک روز پیشتر مدعی شده بود که تولید نفت در کشور با افزایشی ۲۵۰ هزار بشکه‌ای تا پایان شهریور سال جاری به ۳.۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

بدین ترتیب، طبق ادعای مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، تولید کنونی نفت کشور ۳.۲۵ میلیون بشکه در روز است.

اما آمارهای جدید اوپک نشان می‌دهد این رقم تنها دو میلیون و ۸۲۸ هزار بشکه است که اختلافی ۴۲۲ هزار بشکه‌ای با اظهارات معاون وزیر نفت کشور دارد.

همچنین آمارهای جدید اوپک نشان می‌دهد در هفت ماه ابتدایی امسال تولید نفت ایران ۱۱ درصد رشد داشته، اما قیمت نفت ایران بیش از ۲۴ درصد سقوط کرده است.

بر اساس گزارش ماهانه اوپک که روز پنج‌شنبه منتشر شد، تولید روزانه نفت ایران طی هفت ماه ابتدایی سال جاری میلادی ۲۷۴ هزار بشکه افزایش داشته و هنوز یک میلیون بشکه کمتر از سطح تولید ۳.۸ میلیون بشکه‌ای ایران در دوران قبل از تحریم‌های آمریکا است.

چین و سوریه تنها مشتریان نفتی ایران هستند.

در همین حال طبق آمارهای جدید شرکت اطلاعات داده، کپلر، که ردیابی نفتکش‌ها را نیز انجام می‌دهد، متوسط صادرات روزانه نفت و میعانات گازی ایران به چین در هفت ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ حدود ۱.۱ میلیون بشکه در روز بوده است.

آمارهای کپلر که در اختیار رادیوفردا قرار گرفته، نشان می‌دهد متوسط صادرات روزانه نفت ایران به سوریه نیز حدود ۸۵ هزار بشکه است.

ایران قبل از تحریم‌های آمریکا روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت و میعانات گازی داشت.

آمارهای جدید اوپک همچنین نشان می‌دهد عربستان در راستای تقویت قیمت نفت، تولید روزانه نفت خود در ماه ژوئیه را ۹۶۸ هزار بشکه کاهش داده و قیمت نفت طی این ماه نسبت به ماه ژوئن نزدیک به شش دلار رشد داشته است.

قیمت نفت ایران نیز در ماه گذشته بدون احتساب هزینه دور زدن تحریم‌ها و تخفیف‌ها، در هر بشکه ۸۱ دلار و ۴۸ سنت بوده است.

آمارهای اوپک نشان می‌دهد در مجموع، تولید نفت ایران در هفت ماه ابتدایی امسال ۱۱ درصد رشد داشته، اما متوسط قیمت نفت ایران در این دوره نسبت به هفت ماه ابتدایی پارسال بیش از ۲۴ درصد سقوط کرده و به زیر ۸۰ دلار رسیده است.

این رقم هزینه دور زدن تحریم‌ها و تخفیف‌های ایران به پالایشگاه‌های چینی و دلال‌های نفتی را شامل نمی‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، ایران حدود ۱۲ دلار برای هر بشکه نفت صادراتی تخفیف می‌دهد. برخی گزارش‌های دیگر رقم بالاتری برای تخفیف‌های نفتی ایران اعلام کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های اوپک، شرکت ملی نفت ایران، کپلر، رادیوفردا/ د. خ./ف.دو/م.ا.
XS
SM
MD
LG