لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۷

جزئیات جدیدی از حمله به جایگاه‌های سوخت؛ انتقاد از پدافند غیرعامل و «بی‌تدبیری» مسئولان


چند روز پس از یک حمله هکری به جایگاه‌های سوخت در ایران، دو نماینده مجلس با انتقاد از سیستم پدافند غیرعامل در کشور، جزئیات تازه‌ای از این اختلال گسترده را مطرح کردند.

در پی اختلال در خدمات‌رسانی در جایگاه‌های سوخت سراسر ایران از صبح روز دوشنبه، ۲۷ آذر، وزیر نفت از یک حمله سایبری خبر داد و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی آن را به عوامل خارجی نسبت داد.

در همین حال، گروه هکری موسوم به «گنجشک درنده» که جمهوری اسلامی آن را «مرتبط با اسرائیل» معرفی می‌کند روز دوشنبه در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس و کانال تلگرامی‌اش مسئولیت این اختلال را برعهده گرفت.

چند روز پس از این اتفاق و در شرایطی که هنوز همه جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور دست‌کم در زمینه اتصال به سامانه هوشمند فعال نشده است، یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: «به نظرما این اتفاقی که افتاد دخالت فیزیکی افراد در آن دخیل بوده و تحت عنوان یک فلش یا یک برنامه وارد سیستم شدند و به صورت درونی بود.»

پرویز محمدنژاد قاضی‌محله بدون بیان جزئیات بیشتر به وب‌سایت جماران گفت که «نگاه ما بر این است که به صورت فیزیکی دخل و تصرف شده است.»

او با بیان این موضوع که «پسندیده نیست از یک سوراخ دو بار گزیده شویم»، اضافه کرد که سازمان پدافند غیرعامل و وزارت نفت باید درباره تکرار اختلال در سامانه سوخت ایران پاسخگو باشند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس به صراحت از «بی‌مبالاتی و بی‌تدبیری» در این ماجرا نام برده و اضافه کرد: «این یک سهل‌انگاری است و حال امکانات کافی بوده و یا نبوده است و بسیاری از چیزها نیازی به امکانات ندارد بلکه نیاز به تدبر، فکر، اندیشه، حساب و کتاب و برنامه دارد و حتما برنامه‌ای نبوده است.»

مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز گفته که «آنچه که اتفاق افتاد به لحاظ شکلی کاملاً مشابه اتفاق دو سال پیش بود».

او با اشاره به وظایف سازمان پدافند غیرعامل در زمینه ایمن‌سازی شبکه‌ها اضافه کرد: «فکر می‌کنم از دو سال پیش تا امروز خیلی اقدام خاصی برای ایمن‌سازی و بروزرسانی صورت نگرفت. تجهیزات سامانه سوخت قدیمی است که از آن استفاده می‌شود که نیازمند بروزرسانی است و برای ارتقای امنیت آن طبیعتا ملاحظات فنی و امنیتی وجود دارد، در خصوص نحوه و چگونگی دسترسی افراد به اطلاعات، ملاحظاتی است که باید بوجود بیاید.»

این نماینده نیز یکی از «اشکالات بزرگ» در این زمینه را «اهمیت‌ ندادن به متخصصان» عنوان کرده و به موضوع فرار مغزها از ایران اشاره کرده است.

نخعی اضافه کرد: «ما واقعاً نگران این مسائل هستیم و متأسفانه طی سه سال اخیر در پالایش و پخش اتفاقات عجیبی دارد می‌افتد... چند وقت پیش مشکلاتی برای گاز مایع پیش آمد و کشور را با مشکل مواجه کرد و دو سال پیش برای سامانه هوشمند مشکلی پیش آمد.»

او تأکید کرد: «به نظر می‌رسد یک سری مشکلات مدیریتی در این مجموعه است که باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد و رسیدگی بیشتری صورت بگیرد.»

حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت و دیگر زیرساخت‌های ایران پیش از این نیز سابقه دارد.

سال گذشته در تیرماه، تنها یک روز پس از تصویب کلیات طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل در مجلس، خط تولید سه کارخانه بزرگ فولاد ایران به‌دلیل حمله سایبری دچار اختلال شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره مشکلات پیش‌آمده را به «دشمن» نسبت داده و از شفاف‌سازی در این زمینه خودداری کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های جماران، ایسنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG