لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۹

حمله راکتی حزب‌الله به «پایگاه نظامی» اسرائیل در واکنش به مرگ العاروری


حسن نصرالله پس از مرگ العاروری از «انتقام» سخن گفته بود
حسن نصرالله پس از مرگ العاروری از «انتقام» سخن گفته بود

گروه حزب‌الله لبنان بامداد شنبه، ۱۶ دی، در بیانیه‌ای اعلام کرد نخستین «عملیات بزرگ» خود را در واکنش به کشته شدن صالح العاروری، معاون رهبری گروه افراطی حماس، اجرا و ۶۲ راکت به یک «پایگاه مهم نظامی اسرائیل» شلیک کرده است.

صالح العاروری روز سه‌شنبه هفته گذشته در حمله منتسب به اسرائیل به دفتر حماس در ساختمانی در محله شیعه‌نشین ضاحیه در بیروت همراه با شش تن از همراهانش کشته شد.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، روز جمعه، ۱۵ دی، در دومین سخنرانی پس از مرگ العاروری، از «انتقامی که در راه است» خبر داده بود.

حزب‌الله در بیانیه روز شنبه خود مدعی شد که «پایگاه هوایی مرون را که تنها مرکز مدیریت، مراقبت و کنترل هوایی در اسرائیل و بدون جایگزین است» در شمال اسرائیل هدف ۶۲ فروند راکت قرار داده است.

حزب‌الله مدعی است که این اقدام «با تلفات قطعی و مستقیم دشمن» همراه بود.

این گروه لبنانی از یک روز پس از حمله گروه حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر که به اعلان جنگ اسرائیل علیه آن گروه در باریکه غزه منجر شد، در رشته حملات روزانه بخش شمالی اسرائیل را هدف قرار داده که با حملات متقابل اسرائیل پاسخ گرفته است.

حزب‌الله و حماس، دو متحد منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، از سوی آمریکا و اروپا گروه تروریستی شناخته شده‌اند.

ارتش اسرائیل در واکنش اولیه خود به بیانیه حزب‌الله در حمله به پایگاه «مرون»، از «شناسایی حدود ۴۰ پرتابه» در روز شنبه از جنوب لبنان خبر داد اما به آسیب جانی یا مالی وارده اشاره نکرد.

ارتش اسرائیل افزود «باندی از خرابکاران را که در پرتاب‌ راکت‌ها» در جنوب لبنان دخیل بوده، هدف قرار داده است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده بودند آژیر خطر حملات راکتی به صدا درآمده و شماری از جاده‌های شمالی برای ساعاتی به روی تردد بسته شد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز ۱۴ دی گفته بود او راهکار سیاسی را برای حل بحران مرز شمالی کشورش با جنوب لبنان ترجیح می‌دهد اما افزود: «ساعت شنی در حال برعکس شدن است.»

به نوشته یدیعوت آحرونوت، اسرائیل بارها در دوره اخیر اعلام کرده در صورت عدم دستیابی به یک توافق سیاسی که حزب‌الله را از نزدیکی مرزهای اسرائیل دور نگاه دارد، اقدام نظامی خواهد کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل هشدار داده که بیروت ممکن است به سرنوشت غزه و خان یونس که ویران شده، دچار شود.

حسن نصرالله در سخنرانی روز ۱۵ دی در واکنش تلویحی به گفته‌های مقامات اسرائیل اظهار داشت: مذاکره بر سر مرز «تنها پس از پایان جنگ غزه» انجام خواهد شد.

تشدید تنش در این مناطق در حالی است که جوزپ بورل، رئیس کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از روز جمعه با هدف «جلوگیری از گسترش بحران» در بیروت به سر می‌برد.

همزمان، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، سفر منطقه‌ای خود را حول بحران غزه، با ورود به آنکارا، پایتخت ترکیه، آغاز کرده و روز شنبه با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور و هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه دیدار می‌کند.

آقای بلینکن در ادامه این چهارمین سفر خود به منطقه از پس از شروع جنگ جاری، روز دوشنبه از اسرائیل و سپس از کرانه غربی و رهبری تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار خواهد کرد.

پیش از وزیر خارجه آمریکا، آموس هوکشتاین، نماینده ویژه دولت جو بایدن، روز ۱۴ دی در یک کوشش میانجی‌گرانه برای آرامش میان اسرائیل و لبنان به تل‌آویو رفته و با نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل دیدار کرده بود.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، دولت نتانیاهو به آمریکا، فرانسه و سایر میانجی‌گران گفته است که حزب‌الله باید (بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت) از جنوب لبنان دور شده و به بالاتر از خط رودخانه لیتانی عقب‌نشینی کند.

یوآو گالانت عصر جمعه نیز در پی بازدید از فرماندهی شاخه شمال ارتش اسرائیل گفت: «ما یک هدف روشن داریم؛ بازگرداندن ایمن ساکنان شمال به خانه‌های خود.»

اشاره وزیر دفاع اسرائیل به تخلیه ده‌ها هزار اسرائیلی از شهرک‌های محل زندگی آن‌ها در سه ماه اخیر در پی حمله حماس به خاک اسرائیل است.

سازمان ملل هفته گذشته گزارش داد که در طرف لبنانی نیز دست‌کم ۷۶ هزار تن از مردم از بیم گسترش بحران مرزی خانه خود را ترک کرده و در سایر نقاط لبنان آواره شده‌اند.

وضعیت میدانی

در این میان، روز شنبه که با روز نود و دوم از جنگ غزه مصادف است، ارتش اسرائیل از ادامه عملیات خود در «جست‌وجوی تروریست‌ها» در این باریکه خبر داد.

ارتش اسرائیل مدعی شد در تازه‌ترین عملیات خود «تسلیحات و مهمات در میان کیسه‌های غذایی آژانس امدادرسانی سازمان ملل متحد» یافته و همچنین به شبکه «تونل تروریستی» در زیر مجتمع استخرهای المپیکی باریکه غزه رسیده است.

منابع فلسطینی در غزه اعلام کردند در تازه‌ترین حملات هوایی اسرائیلی در روز شنبه در دیرالبلح دست‌کم ده تن کشته و در رویدادی مشابه در یکی از محله‌های شهر خان یونس ۱۸ تن دیگر کشته و شماری زخمی شدند.

نهادهای خبری و درمانی فلسطینی روز جمعه نیز از مرگ ۱۵ تا ۲۰ فلسطینی دیگر در بمباران مرکز غزه خبر دادند.

دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه که از ژنو فعالیت می‌کند، اعلام کرده که در سه ماه جنگ جاری چهار درصد از جمعیت غزه کشته، مفقود یا زخمی شده است.

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه در گزارشی اعلام کرد بیمارستان‌ها و زیرساخت‌های اضطراری درمانی و پزشکی در باریکه غزه از آغاز جنگ ۶۰۰ بار هدف حمله بوده که به مرگ ۶۰۶ نفر در این مراکز منجر شده است.

منابع فلسطینی گفته‌اند در محله‌های التفاح و الدرج که ارتش اسرائیل از پایان عملیات خود در آن در روزهای اخیر خبر داد، ویرانی شدیدی برجای مانده است.

منابع: حزب‌الله، ارتش اسرائیل، یدیعوت آحرونوت، هاآرتص، الجزیره/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG