لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۵

واکنش‌های گسترده به اعدام چهار زندانی سیاسی کُرد در زندان قزل‌حصار


عکس‌های منتشر شده از وفا آذربار، محمد (هژیر) فرامرزی، محسن مظلوم و پژمان فاتحی
عکس‌های منتشر شده از وفا آذربار، محمد (هژیر) فرامرزی، محسن مظلوم و پژمان فاتحی

با وجود درخواست‌های نهادهای مدافع حقوق بشر برای توقف اجرای حکم اعدام چهار زندانی سیاسی کرد، خبرگزاری قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرد که محمد فرامرزی، محسن مظلوم، وفا آذربار و پژمان فاتحی سحرگاه دوشنبه ۹ بهمن اعدام شدند.

خبرگزاری میزان مدعی شده است که این چهار نفر تابستان سال گذشته با همکاری اسرائیل قصد بمب‌گذاری در اصفهان را داشتند، اما نیروهای امنیتی آنها را چند روز قبل از اجرای این عملیات دستگیر کردند.

خانواده‌های این زندانیان اتهامات را رد کرده‌اند و نهادهای مدافع حقوق بشر با اشاره به پنهانی بودن تمامی مراحل قضایی، حکم اعدام آنها را ناعادلانه خوانده‌اند.

خانواده‌های آنان روز یکشنبه در زندان اوین با آنها دیدار کردند و پس از آن وبسایت هه‌نگاو گزارش داد که این زندانیان برای اجرای حکم اعدام به قزلحصار منتقل شدند.

مسعود شمس‌نژاد، وکیل این چهار نفر، ۲۶ دی‌ماه اعلام کرده بود که دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی موکلانش را از جمله به دلیل عدم ارائه دادنامه رد کرد؛ او یادآور شد که در «پرونده‌های امنیتی» دادنامه‌ها در اختیار وکلا قرار نمی‌گیرد.

مسعود شمس‌نژاد، وکیل چهار زندانی کُرد که بامداد امروز در زندان قزلحصار اعدام شدند می‌گوید که در هر دو دادنامه بدوی و فرجامی صادر شده، تصریح شده بود که این چهار زندانی قبل از اجرای عملیات دستگیر شدند.

این وکیل در پیامی تازه، اجرای اعدام موکلینش را «قصاص قبل از جنایت» توصیف کرد.

اعدام این چهار نفر با واکنش گسترده فعالان سیاسی و مدنی و نیز نهادهای حقوق بشری شده است از جمله شاهزاده رضا پهلوی هشدار داده است که «جمهوری اسلامی همزمان علیه مردم ایران و جهان اعلام جنگ کرده است».

هم زمان ۱۰ زندانی سیاسی زندان قزلحصار از یورش نیروهای امنیتی در روز ۸ بهمن به بند زندانیان سیاسی برای جلوگیری از «افشای موج اعدام‌ها» خبر دادند.

خبرگزاری میزان در گزارش صبح دوشنبه خود ادعا کرد که این چهار نفر از طریق سازمان کومله «جذب سرویس موساد شدند و طی چندین مرحله به کشورهای آفریقایی اعزام و در مقرهای نظامی آن کشورها تحت آموزش کامل عملیاتی قرار گرفتند».

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران نیز به طور همزمان ویدئوهای تبلیغاتی مختلفی علیه این چهار زندانی اعدام‌شده منتشر کردند.

واکنش‌ها

در روزهای گذشته کارزارهایی با درخواست توقف اجرای حکم این چهار زندانی برپا شده بود و صبح دوشنبه انتشار خبر اعدام آنها با موجی از واکنش‌ها روبه‌رو شد.

ازجمله ۱۰ زندانی سیاسی در بند در زندان قزلحصار از یورش نیروهای امنیتی در روز ۸ بهمن به بند زندانیان سیاسی برای جلوگیری از «افشای موج اعدام‌ها» خبر دادند.

آنها تأکید کرده‌اند که «در پاسخ به استمرار ندای تظلم‌خواهی این زندانیان و در اعتراض به اجرای حکم اعدام ۴ هموطن کُرد و سایر احکام اعدام» همسو با سایر زندانیان تا توقف «ماشین کشتار» جمهوری اسلامی به اعتصاب غذای هفتگی ادامه خواهند داد.

این زندانیان در نامه‌ای که نسخه‌ای از آن روز دوشنبه ۹ بهمن به دست رادیو فردا رسیده است، گفته‌اند نیروهای امنیتی در یورش خود، علاوه بر «ضرب و شتم و تهدید و توهین، اقدام به تخریب و ضبط وسایل کردند.»

آنها نوشته‌اند «این همه وحشیگری برای ممانعت از افشاگری علیه اعدام‌ها و قتل حکومتی است، بویژه در آستانه اعدام چهار هموطن کُرد و سایر زندانیان در انتظار اجرای حکم.»

۱۰ زندانی سیاسی زندان قزلحصار شامل جعفر ابراهیمی، زرتشت احمدی راغب، سپهر امام جمعه، لقمان امین پور، احمد رضاحائری، میثم دهبانزاده، رضاسلمان‌زاده، حمزه سواری، سعید ماسوری و رضامحمد حسینی همچنین گفته‌اند مانند «زندانیان زیر حکم اعدام» این زندان هر سه‌شنبه اعتصاب غذا خواهند کرد.

از سویی دیگر، سازمان حقوق بشر ایران اعدام این چهار زندانی سیاسی را شدیدا محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست که به «سکوت خود در قبال موج اعدام‌ها در ایران» پایان دهند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان، در بیانیه‌ای تاکید کرد که اعدام این چهار زندانی بر اساس اعتراف زیر شکنجه و بدون دادرسی عادلانه صورت گرفت و «قتل فراقضایی» محسوب می‌شود. این سازمان همچنین از ندا الناشف، معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، خواست که در اعتراض به اعدام‌ها در ایران، سفر خود به تهران را لغو کند.

بنابر گزارش‌ها، خانم الناشف قرار است از ۱۳ تا ۱۶ بهمن برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران از جمله موضوعات مربوط به حقوق زنان به تهران سفر کند.

شمار دیگری از فعالان و چهره‌های سیاسی و مدنی نیز به اعدام این چهار زندانی واکنش نشان داده‌اند.

شاهزاده رضا پهلوی هشدار داد که «جمهوری اسلامی همزمان علیه مردم ایران و جهان اعلام جنگ کرده است». او در توییتی نوشت که جمهوری اسلامی در جنگ خود علیه مردم ایران چهار زندانی دیگر را اعدام کرد و در اعلام جنگ با جهان، «سه سرباز آمریکایی را در اردن از طریق تروریست‌های نیابتی خود کشت و ده‌ها تن دیگر را زخمی کرد».

شمار دیگری از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی، از جمله حامد اسماعیلیون، نازنین بنیادی و مسیح علینژاد، اعدام این چهار زندانی سیاسی کرد را به شدت محکوم کردند.

گوهر عشقی، فعال مدنی و مادر ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس منتقد جمهوری اسلامی که در زندان جمهوری اسلامی بر اثر شکنجه جان خود را از دست داد، نیز در واکنش به اعدام چهار زندانی سیاسی کرد، در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به رهبر جمهوری اسلامی انتقادات تندی بیان کرد.

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل هم در واکنش به اعدام چهار زندانی سیاسی کُرد در حساب کاربری خود در تلگرام نوشت که اعدام این زندانیان در حالی صورت گرفته است که آن‌ها «از حق دسترسی به وکیل و همچنین از کوچک‌ترین معیارهای دادرسی منصفانه حتی طبق قواعد قضایی کشور برخوردار نبودند.»

او در ادامه اعدام چهار زندانی سیاسی کُرد را نشان «عزم حکومت برای کشتار سریع و سیستماتیک مخالفان» عنوان کرد.

علی کریمی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و از منتقدان جمهوری اسلامی، نیز در استوری حساب کاربری خود در اینستاگرام در واکنش به اعدام چهار زندانی سیاسی کرد از هشتگ «رژیم جنایتکار خامنه‌ای» استفاده کرد و نوشت: «پژمان فاتحی، وفا آذریار، محمد فرامرزی و محسن مظلوم به دست جمهوری اسلامی به قتل رسیدند.»

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری میزان و رادیو فردا؛ س.ن / ح ج
XS
SM
MD
LG