لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

خبرهای کوتاه

وقوع سیل و آب‌گرفتگی در استان‌های یزد و اصفهان

سیل در استان اصفهان (عکس از مهر)
سیل در استان اصفهان (عکس از مهر)

بارش شدید باران در استان‌های اصفهان و یزد باعث وقوع سیل، آب گرفتگی و کندی رفت و آمد در شماری از شهرستان‌های این دو استان شده است.

مدیریت بحران استانداری یزد شامگاه سه‌شنبه چهارم اردیبهشت اعلام کرد: «تمام مقاطع تحصیلی شهرستان یزد به علت بارندگی فردا (چهارشنبه) به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.»

طبق این گزارش، «بارش شدید باران در استان یزد موجب تخریب برخی منازل قدیمی، مسدود شدن برخی جاده‌ها و کندی رفت و آمد در شماری از شهرهای استان شده است.»

سیل در اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان هم عصر سه‌شنبه گفت: «در زمان حاضر بارش‌های رگباری باران و تگرگ در مناطق شمال و شمال شرق استان از جمله شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل. نایین، اردستان و نطنز باعث فعال شدن رودخانه‌های فصلی و بروز سیلاب و روان آب در جاده‌های مواصلاتی شهری و روستایی و نیز آب‌گرفتگی معابر و تعدادی از منازل مسکونی شده است.»

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر اصفهان هم گفته است سیل ۲ دستگاه کامیون را در نائین با خود برد.

او با اشاره به باران سیل‌آسا در این استان اضافه کرد: «امروز سه‌شنبه، ۴ اردیبهشت ماه، گزارش سیل و آب‌گرفتگی در شعب شهرستان‌های نائین، کاشان و آران و بیدگل استان اصفهان اعلام شد.»

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر اصفهان اضافه کرد: «سیل ۲ دستگاه خودروی کامیون را در شهرستان نائین با خود برد و باعث آسیب و خرابی به ۳ باب خانه در شهرستان آران و بیدگل شد.»

کرمان

در استان کرمان نیز رئیس ستاد بحران شهرستان زرند اعلام کرد به دلیل شرایط نامناسب جوی و احتمال بارندگی شدید در روز چهارشنبه، کلیه مدارس این شهرستان تعطیل است.

فرماندار زرند نسبت به مسافرت به مناطق کوهستانی و قرار گرفتن در مسیر رودخانه‌ها هشدار داده است.

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

طرح پلیس جمهوری اسلامی برای برخورد با «جرایم اخلاقی در فضای مجازی»

همزمان با اجرای «طرح نور» و تشدید فشارها بر زنان برای رعایت حجاب اجباری، رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی از اجرای طرح «برخورد با جرایم اخلاقی و مغایر با شئونات اسلامی، اجتماعی و فرهنگی در فضای مجازی» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وحید مجید در توضیح این طرح جدید گفته با افرادی که در فضای مجازی «لایوهای مستهجن و تولید محتوای مبتذل و مدلینگ کنند» برخورد خواهد شد.

او مدعی شد که در یک «طرح پیش‌دستانه» در همین راستا گردانندگان، مدیران و اعضای «۱۰ نشانگاه سایبری فعال» هم شناسایی شده وعلیه آنها اقدام عملیاتی و قضائی انجام شده است.

این در حالی است که پلیس فتا فرماندهی نیروی انتظامی در ماه‌های اخیر صفحات پرطرفدار در شبکه‌های اجتماعی را مسدود کرده و قوه قضائیه نیز به بهانه‌های مختلف افراد را به دلیل اظهارنظر در این شبکه‌ها احضار و علیه آنها اعلام جرم می‌کند.

همچنین مقامات جمهوری اسلامی از روز شنبه ۲۵ فروردین و با هدف بازگرداندن گشت ارشاد به خیابان‌های ایران، برخورد خشن با شهروندان به ویژه زنان را دوباره آغاز کرده‌اند.

برخورد خشونت‌بار و تحمیلی پلیس ایران در زمینه حجاب اجباری با زنان که از آن با عنوان «طرح نور» یاد شده موجی از اعتراض‌ها را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان مدنی به دنبال داشته است.

رئیس پلیس فتا همچنین ادعا کرده است که بر اساس بررسی‌ها ۹۱ درصد از محتوایی که او «آلوده به جرایم اخلاقی» خوانده در اینستاگرام تولید می‌شود.

این ادعا در حالی مطرح شده است که در حال حاضر پلتفرم اینستاگرام به همراه پلتفرم‌های پرطرفداری چون فیس‌بوک، ایکس (توئیتر سابق)، یوتیوب، تلگرام و واتس‌اپ همگی در ایران فیلتر هستند.

با این وجود بر اساس آخرین نظرسنجی ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، که بهمن ۱۴۰۲ منتشر شد، ۴۶.۵ درصد مردم ایران از رسانه اجتماعی ‌اینستاگرام و ۳۵.۳ درصد از پیام‌رسان واتس‌اپ و ۳۴.۶ درصد هم از پیام‌رسان تلگرام استفاده می‌کنند.

خروج «صلح‌آمیز» معترضان طرفدار فلسطین از محوطه دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

ورود نیروهای پلیس به دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
ورود نیروهای پلیس به دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

همزمان با ادامه اعتراضات طرفداران فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده و دستگیری بیش از ۲ هزار نفر در سراسر آمریکا، پلیس لس‌آنجلس می‌گوید در خارج کردن معترضان از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، هیچکس را بازداشت نکرد.

پس از درخواست مسئولان این دانشگاه از پلیس لس‌آنجلس برای پاکسازی محوطه دانشگاه از معترضان، پلیس ساعت ۵ صبح روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت وارد محوطه دانشگاه شد و با همکاری گارد دانشگاه، معترضان به شکلی صلح‌آمیز مکان را ترک کردند.

این درحالی است که در ماه آوریل، پلیس لس آنجلس ۹۳ نفر را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی پس از پاکسازی محوطه، دستگیر کرده بود.

روز شنبه ده‌ها تن از معترضان در دانشگاه‌های سراسر آمریکا پیش از برگزاری مراسم فارغ التحصیلی در این دانشگاه‌ها بازداشت شدند تا این مراسم در روز یکشنبه برگزار شود.

تحلیلگران بر این باورند که این بازداشت‌ها به اوج‌گیری دوباره اعتراضات در این دانشگاه‌ها دامن خواهد زد.

اعتراضات در پردیس‌های دانشگاهی به عنوان نقطه اوج مناقشات سیاسی آمریکا یک سال پیش از انتخابات پیش رو ریاست‌جمهوری شکل گرفته‌‌ است.

میچ لندریو، رئیس مشترک ملی کمپین انتخاباتی جو بایدن، روز یکشنبه گفت که اظهارنظر سناتور برنی سندرز که در آن به مقایسه اعتراضات جاری با اعتراضات دوران جنگ ویتنام پرداخت، «‌اغراق آمیز» ‌بود.

آقای لندریو در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان افزود: «شرایط بسیار متفاوت است، با این حال این بدان معنا نیست که موضوع جدی نیست.»

برنی سندرز، سناتور مستقل ایالت ورمانت، روز ۱۴ اردیبهشت ماه درباره اعتراضات در محوطه دانشگاه‌های آمریکا گفته بود که این اعتراضات می‌تواند «ویتنامِ جو بایدن» باشد.

مقامات امنیتی آمریکا می‌گویند در آخر این هفته به طور جداگانه، حداقل چهار تهدید به بمب‌گذاری در کنیسه‌های منطقه نیویورک وجود داشته است، اما هیچ کدام موثق نبوده‌اند.

کتی هوچول، فرماندار نیویورک، شامگاه روز شنبه گفت: «ما افرادی را که ترس و یهودستیزی بکارند را تحمل نخواهیم کرد. کسانی که مسئول این کار هستند باید پاسخگوی اعمال نفرت انگیز خود باشند.»

اعتراضات در دانشگاه‌های سراسر آمریکا از نیویورک و دانشگاه کلمبیا آغاز شد و به سرعت در سراسر کشور گسترش یافت.

در حالی که بسیاری این اعتراضات را «‌یهودی‌ستیزانه»‌ می‌دانند، دانشجویان و دیگر معترضان با رد این اتهام، از دانشگاه‌ها خواسته‌اند تا روابط مالی خود را با اسرائیل قطع کنند و برای آتش‌بس در جنگ غزه تلاش کنند.

وزیر کشور ایران می‌گوید ۱.۳ میلیون تن از اتباع خارجی در یک سال اخیر «اخراج» شدند

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، از اخراج یک میلیون و ۳۰۰ هزار اتباع خارجی از کشور طی یک سال گذشته خبر داد.

او روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت همچنین گفت: «برای اینکه مانع ورود اتباع غیرمجاز به ایران شویم لازم است که قوانین مربوط به این حوزه در مجلس اصلاح شود.»

در ادبیات مقامات جمهوری اسلامی «اتباع» معمولا اشاره به پناهجویان اهل افغانستان دارد و این مقام‌ها طی یک سال گذشته کارزار اخراج این افراد که مجوز اقامت در ایران را ندارند، تشدید کرده‌اند؛ موضوعی که به انتقادهای حقوق بشری دامن زده است.

آقای وحیدی همچنین گفت برخی از افراد اخراج شده دوباره از مرز وارد ایران شده و باید قوانینی وضع شود که با این افراد «برخورد» شود.

مقامات ایران تاکنون آمارهای متفاوتی از شمار پناهندگان خارجی «غیرمجاز» در کشور ارائه داده‌اند.

بر اساس گزارش به روزرسانی شده آژانس پناهندگان سازمان ملل برای سال ۲۰۲۴، ایران میزبان ۳.۴ میلیون پناهنده خارجی است که بخش عمده آنها را پناهندگان افغانستانی تشکیل می‌دهد.

این نهاد بین‌المللی پارسال برای ایران درخواست کمک ۱۱۴ میلیون دلاری جامعه جهانی را کرده بود و ایران تا نیمه سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۶ میلیون دلار کمک‌های جهانی برای پناهندگان دریافت کرده بود.

هنوز گزارشی از کل کمک‌های پارسال منتشر نشده، اما آژانس پناهندگان برای امسال نیز درخواست ۱۱۰ میلیون دلار کمک به ایران کرده که برخی کشورها مانند ایتالیا، ژاپن، بلغارستان و آلمان برای تامین بخشی از آن متعهد شده‌اند.

ایران همپای ترکیه بیشترین شمار پناهندگان خارجی را در جهان دارد.

مهاجرت افغان‌ها به خارج از کشور، پس از قدرت‌گیری دوباره طالبان دوباره اوج گرفت و یک ارزیابی از سوی معاون امنیتی وزارت کشور در تابستان ۱۴۰۱، مجموع مهاجران و پناهجویان افغان ساکن ایران را تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برآورد کرده بود.

در آن زمان معاون امنیتی وزارت کشور ایران گفته بود حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار اتباع مجاز افغانستان در ایران هستند و دست کم دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز وضعیت غیرمجاز دارند و تا نیم میلیون نفر در سرشماری‌های مرتبط شرکت نکرده‌اند.

اما در آذرماه پارسال، رئیس سازمان ملی مهاجرت برآورد کرده بود که بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار اتباع غیرمجاز افغان در ایران هستند.

روسیه مدعی تصرف شهری کوچک در شرق اوکراین شد

تصویری از شهر ویران‌شده اوچرتین در میانه ماه آوریل
تصویری از شهر ویران‌شده اوچرتین در میانه ماه آوریل

همزمان با برگزاری مراسم عید پاک ارتودکس که در اوکراین و روسیه در حال برگزاری است، حملات روسیه علیه اوکراین همچنان ادامه دارد.

نیروهای روسیه روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه مدعی کنترل شهر شرقی «اوچرتین» در اوکراین شدند که برای دو هفته در برابر حملات مقاومت کرده بود.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید نیروهای نظامی‌اش کنترل این شهر را به دست گرفته‌اند، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده‌ است.

اوکراین تا کنون درباره ادعای روسیه در تصرف اوچرتین واکنشی نشان نداده ‌است.

از دیگر سو در شمال، نیروهای اوکراینی در تلاش هستند تا تلاش روسیه برای تصرف شهر مرتفع «چاسیو یار» را خنثی کنند.

آسوشیتدپرس در مجموعه‌ای از تصاویر که توسط پهپاد گرفته شده، نشان می‌دهد که شهر کوچک اوچرتین که کمتر از ۴ هزار نفر جمعیت داشت، در اثر حملات روسیه کاملا ویران شده و هیچ ساختمانی سالم باقی نمانده است.

در صورت تایید این خبر از سوی مقامات اوکراینی، این آخرین مورد از یک سری از شکست‌های میدان جنگ برای نیروهای اوکراینی است که با کمبود نیروی انسانی و مهمات برای مهار حملات روسیه تلاش می‌کنند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه در مراسم عید پاک با اشاره به اینکه اوکراینی‌ها ۸۰۲ روز است که علیه روس‌ها می‌جنگند گفت که خدا با اوکراین است و پرچم این کشور روی شانه‌های اوست.

هرچند کنگره آمریکا ماه گذشته میلادی ارسال ۶۰ میلیارد دلار تسلیحات و تجهیزات به اوکراین را تایید کرده، اما زمان لازم است تا این اسلحه‌ها و گلوله‌ها به میدان نبرد برسد.

در قانون جدید مصوب در کنگره آمریکا آموزش سربازان اوکراینی نیز در نظر گرفته شده اما این موضوع هفته‌ها و ماه‌ها برای تقویت نیروی انسانی این کشور زمان لازم دارد.

بنابر گزارش‌ها از ۲۲ آوریل تا کنون حملات روسیه به شرق اوکراین گسترش یافته و مناطق مختلفی در این حملات تخریب شده‌ است.

به گفته وزیر انرژی اوکراین، بمباران یک هفته‌ای روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین بیش از یک میلیارد دلار خسارت وارد کرده است که منجر به خاموشی در بسیاری از مناطق شده است.

به گفته هرمان هالوشچنکو این خسارات با تداوم حملات نیروهای روس در حال افزایش است.

روز ۱۶ اردیبهشت نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد روسیه ۲۴ پهپاد شاهد ایرانی را در طول شبانه روز گذشته به خاک این کشور شلیک کرده که ۲۳ فروند از آنها سرنگون شده است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه با اشاره به پیشروی‌های نیروهای روسیه گفت انتظار می‌رود این حملات در آینده بیشتر شود زیرا به گفته او «شما نمی توانید فوراً وضعیت را تغییر دهید».

جیک سالیوان در گفت‌وگو با فایننشال تایمز گفت که کی‌یف این ظرفیت را خواهد داشت که «خط مقدم را برای جلوگیری از پیشروی نیروهای روسیه حفظ کند».

او تاکید کرد که نیروهای اوکراین برای بازپس‌گیری سرزمینی که روس‌ها تصرف کرده‌اند به جلو حرکت می‌کنند.

دادگاه انقلاب محمود مهرابی، زندانی سیاسی، را به اعدام محکوم کرد

تصویر منتشر شده از محمود مهرابی در شبکه‌های اجتماعی
تصویر منتشر شده از محمود مهرابی در شبکه‌های اجتماعی

وکیل محمود مهرابی، معترضی که در فضای مجازی فعالیت می‌کرد و در حبس است، خبر داد که موکلش توسط دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده‌ است.

بابک فارسانی روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت که این حکم، بدون پیوست از جانب شعبه ۵ دادگاه انقلاب اصفهان با اتهام «افساد فی الارض» صادر شده و همکار او با حضور در شعبه و مطالعه پرونده از مفاد آن باخبر شده است.

آقای فارسانی ابراز امیدواری کرده که دیوان عالی کشور «ایرادهای جدی» این رای را با اعتراض مورد توجه قرار دهد.

همزمان خواهر محمود مهرابی با انتشار ویدئویی اعلام کرده که حکم اعدام برادرش روز یکشنبه به‌صورت شفاهی به او اعلام شده است. او از مردم خواسته که صدای برادرش و همه زندانیان سیاسی باشند.

درباره جزئیات پرونده آقای مهرابی اطلاعات زیادی منتشر نشده است اما کانال تلگرام «کانون مدافعان حقوق بشر» اتهام آقای مهرابی را «افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب گسترده نشر اکاذیب در صفحه اینستاگرامی، تبلیغ علیه نظام، تحریک نیروهای نظامی و انتظامی به عدم اجرای وظیفه، تحریک مردم به جنگ و کشتار، توهین به بنیانگذار و رهبر جمهوری اسلامی» عنوان کرده است.

خرداد ماه ۱۴۰۲، حساب ایکسِ «دادبان»، که به بازداشت شدگان و کنشگران مشاوره و آموزش حقوقی می‌دهد، خبر داد که محمود مهرابی به دلیل فعالیت در فضای مجازی به «افساد فی‌الارض» متهم شده است.

آقای مهرابی بهمن ماه ۱۴۰۱ بازداشت شد و به زندان دستگرد اصفهان منتقل شد.

این زندانی سیاسی، فروردین ۱۴۰۲ به قید وثیقه آزاد شد، اما پس از چند ساعت، بار دیگر با حمله ماموران اطلاعات سپاه اصفهان به منزل پدری‌اش در مبارکه اصفهان بازداشت شد.

کنسرت «۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری» مدونا در برزیل برگزار شد

بیش از یک و نیم میلیون نفر در گرمای هوای ساحل کوپاکابانای ریودوژانیرو در کشور برزیل گردهم آمدند تا در کنسرت رایگان مدونا، ستاره پاپ، به رقص و پایکوبی بپردازند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، تخمین زده می‌شود که در این بلوار شنی اطراف ساحل معروف ریودوژانیرو، دست‌کم یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برای این کنسرت که «سلبریشن»‌، یا همان «جشن» نام داشت، حاضر بودند.

بسیاری از آنها ساعت‌ها یا حتی روزها برای یافتن یک مکان خوب در این ساحل حضور داشتند. در حالی که طرفداران ثروتمندتر در ده‌ها قایق موتوری و بادی در نزدیکی ساحل لنگر انداخته ‌بودند وبسیاری از تماشاچیان از آپارتمان‌های اطراف شاهد این کنسرت عظیم بودند.

در آسمان نیز پهپادها و بالگردها در پرواز بودند تا از این مراسم تاریخی تصویربرداری کنند.

مدونای ۶۵ ساله رو به جمعیتی که توسط آتش‌نشان‌ها با آب خنک می‌شدند تا ازدحام و گرمای هوا را تحمل کنند گفت:‌ «اینجا در زیباترین جای جهان هستیم.»

او به منظره اقیانوس، کوه‌ها، و مجسمه «مسیح نجات‌دهنده» اشاره کرد و اضافه کرد: «این مکان جادویی است.»

او سپس برای دو ساعت به اجرای آهنگ‌هایی چون «‌خودت را بیان کن» ‌و «‌مانند یک نمازگزار»‌ پرداخت تا تور مشهور خود را که از اواخر سال گذشته میلادی آغاز شده بود در برزیل به پایان برساند.

به گفته پلیس این شهر بیش از سه هزار افسر پلیس در اطراف منطقه کنسرت مستقر شدند تا بتوانند امنیت این مراسم را مانند آنچه در جشن‌های سال نو دراین شهر رخ می‌دهد، کنترل کنند.

به گفته مقامات ایالتی، آنها برای اجرای این کنسرت ۳.۹ میلیون دلار هزینه کرده بودند. این در حالی است که بقیه هزینه‌ها توسط حامیان مالی خصوصی تامین شد.

گسترش تعطیلی مغازه‌ها و «اعتصاب» طلافروشان به شهرهای مختلف ایران

تعطیلی طلافروشی‌ها در بازار طالقانی شیراز
تعطیلی طلافروشی‌ها در بازار طالقانی شیراز

گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از گسترش اعتراض و اعتصاب طلافروشان به چند شهر ایران حکایت دارد.

روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ویدیوها و تصاویری منتشر شده است که نشان می‌دهد طلافروشان چندین شهر ایران به اعتصاب کسبه این صنف پیوسته‌ و مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند.

شماری از طلافروشان در بازار تهران، از روز یکشنبه نهم اردیبهشت ماه در اعتراض به مصوبه مالیاتی مجلس شورای اسلامی و فعالیت دوباره «سامانه جامع تجارت» دست به اعتصاب زدند و مغازه‌هایشان را تعطیل کردند.

در روزهای بعد طلافروشان در بازار تبریز، همدان و اصفهان نیز به این اعتصاب پیوستند.

فعالیت دوباره «سامانه جامع تجارت» و طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» مهمترین دلیل اعتصاب صنف طلافروشان است که حالا به نظر می‌رسد به اعتصابی سراسری تبدیل شده است.

دولت ابراهیم رئیسی ادعا می‌کند «سامانه جامع تجارت» برای تسهیل دسترسی تجار و بازرگانان به اطلاعات تجارت داخلی و نیز امکان نظارت و سامان‌بخشی به بخش‌های مختلف بازار خرید و فروش و بازرگانی طراحی شده است.

اما حالا از تمام تولیدکنندگان و فروشندگان عمده و خرده طلا و جواهر خواسته شده معاملات خود را در این سامانه ثبت کنند؛ موضوعی که نگرانی بازاریان در این صنف را به دنبال داشته است.

از سوی دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو ماده طرح «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» یا همان «مالیات بر عایدی سرمایه» را برای تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند که به موج اعتراض‌های صنف طلافروشان دامن زد.

این اعتراض‌ها که با تعطیلی مغازه طلا فروشان در برخی شهرها از هفته پیش آغاز شده بود، در روز یکشنبه نیز در شهرهای شیراز، یزد، تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، همدان، ارومیه، زنجان، قم و اردبیل ادامه یافت.

در این روز بازاریان بندرعباس نیز دراعتراض به افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده دست به برگزاری تجمع زدند.

بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۳ کل کشور، از ابتدای سال جاری، نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد افزایش یافت.

برخی کارشناسان می‌گویند افزایش مالیات بر ارزش افزوده چون قرار است از جیب مصرف کننده برود به معنی تورم و افزایش قیمت است.

بر اساس گزارشی که بانک مرکزی ایران به تازگی درباره محاسبه تادیه بدهی و مهریه منتشر کرده، نرخ تورم سال ۱۴۰۲ بالای ۵۲ درصد بوده است.

وزارت خارجه اوکراین از یک سخنگوی هوش مصنوعی رونمایی کرد

سخنگوی تولیدشده توسط هوش مصنوعی به نام «ویکتوریا شی»
سخنگوی تولیدشده توسط هوش مصنوعی به نام «ویکتوریا شی»

اوکراین روز چهارشنبه یک سخنگوی تولیدشده توسط هوش مصنوعی به نام «ویکتوریا شی» را معرفی کرد که قرار است از این پس بیانیه‌های رسمی را از طرف وزارت خارجه این کشور صادر کند.

وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد که «برای اولین بار در تاریخ» از یک سخنگوی دیجیتال برای خواندن بیانیه‌های خود استفاده خواهد کرد اما افزود که متن بیانیه «همچنان توسط انسان‌ها نوشته می‌شود.»

«ویکتوریا شی» در مصاحبه با رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد گفت که فعالیت او «باعث می‌شود زمان بیشتری برای دیپلمات‌های انسانی فراهم شود تا خسته نشوند و کارهای مهم‌تری انجام دهند.»

او در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیو اروپای آزاد که «چه کاری می‌توانی انجام دهی که انسان نمی‌تواند؟» گفت: «می‌توانم بدون نیاز به خوابیدن کار کنم که در زمان جنگ بسیار مفید است. من همچنین به بیش از ۳۰ زبان از رایج‌ترین زبان‌ها مسلط هستم، که کمتر سخنگویی چنین توانی را دارد. دائماً در حال یادگیری زبان‌های جدید هم هستم. و موضوع دیگر این‌که، من همیشه صبح‌ها ظاهری خوب دارم، زیرا شب‌ها تا دیروقت بیرون نمی‌روم.»

این سخنگوی مجازی افزود که «اگر می‌خواهیم در جنگ پیروز شویم، باید یک گام از نظر فناوری جلوتر باشیم.»

این سخنگو که کت و شلوار تیره بر تن دارد و قرار است در بخش خدمات کنسولی وزارت خارجه اوکراین فعالیت کند، در یک ویدئوی معرفی در شبکه‌های اجتماعی، خود را با عنوان «ویکتوریا شی»، یک «شخصیت دیجیتال» معرفی می‌کند. این شخصیت هنگام صحبت حرکات دست و سر خود را تکان می‌دهد.

ظاهر و صدای «ویکتوریا شی» از روی یک شخص واقعی به نام «روزالی نومبره» الگوبرداری شده است. روزالی نومبره، خواننده و شرکت‌کننده سابق در نسخه اوکراینی برنامه تلویزیونی «بچلر» (The Bachelor) است.

روزالی نومبره در شهر دونِتسک اوکراین که اکنون تحت کنترل روسیه است، به دنیا آمده است. حساب اینستاگرام او که ۵۴ هزار دنبال‌کننده دارد، بیشتر به بحث دربارهٔ کلیشه‌های مربوط به اوکراینی‌های چندنژادی یا روس‌زبان می‌پردازد.

وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد که خانم نومبره بدون دریافت هزینه در این پروژه شرکت کرده است و تأکید کرد که شی و نومبره «دو شخص متفاوت» هستند و فقط شخصیت هوش مصنوعی بیانیه‌های رسمی را ارائه می‌دهد.

برای جلوگیری از جعل بیانیه‌ها، هر ویدئوی پخش بیانیه با یک کد کیوآر همراه خواهد بود که استفاده از آن به نسخه‌های متنی خود این بیانیه در وب‌سایت رسمی وزارتخانه می‌رسد.

اوکراین در جبهه جنگ، نسبت به روسیه از نیروی نظامی کمتری برخوردار است، اما در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی متعددی حاکی است که این کشور برای جبران این مسئله، به استفاده هرچه بیشتر از هوش مصنوعی در زمینه‌هایی چون هدف‌گیری دقیق‌تر اهداف نظامی و افشای راه‌های دور زدن تحریم‌های جهانی علیه روسیه روی آورده است.

با استفاده از رادیو اروپای آزاد، گاردین، ایکانامیست؛ پ.پ / ف.دو

انتقاد خواهر زندانی فرانسوی در ایران از سخت‌تر شدن وضعیت او دو سال پس از بازداشت

سسیل کوهلر در کنار خواهرش، نوئمی
سسیل کوهلر در کنار خواهرش، نوئمی

در آستانه دومین سالگرد بازداشت سسیل کوهلر معلم و فعال صنفی فرانسوی و ژاک پاریس، شریک زندگی‌ او، در ایران، خانواده و نزدیکان خانم کوهلر برنامه‌هایی را در شهر زادگاهش در شرق فرانسه تدارک دیده‌اند.

در اردیبهشت ۱۴۰۱، تلویزیون ایران در گزارشی منسوب به وزارت اطلاعات، از بازداشت این دو فرانسوی خبر داد و آنان را به «ارتباط‌گیری» با فعالان معلم و کارگر متهم کرد.

این دو هنگامی که قصد داشتند از ایران به فرانسه بازگردند به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

سخنگوی قوه قضائیه اتهام رسمی این دو فرانسوی بازداشت‌شده را «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور» عنوان کرده است.

در آستانه دومین سالگرد بازداشت این دو شهروند فرانسوی، خواهر سسیل کوهلر به رسانه‌های فرانسه گفته که این دو سال، یک «رنج دائمی» بوده و اکنون نیز خانواده تقریبا هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در پرونده این زندانی سیاسی نمی‌بینند.

نوئمی کوهلر درباره تماس‌های خواهرش از زندان با خانواده‌اش در فرانسه گفته است: «آخرین باری که با او تماس داشتیم روز سیزدهم آوریل بود. او توانست به مادرم زنگ بزند برای سه چهار دقیقه. مثل معمول یک تماس خیلی خیلی کوتاه بود. و در واقع این تماس فقط یک نشانه از زنده بودن او بود، نه ارتباطی واقعی.»

خواهر کوهلر افزود: «او مقاومت می‌کند اما ما نشانه‌هایی واقعا نگران‌کننده حس می‌کنیم و حس می کنیم که شرایط برای او واقعا سخت شده است.»

در شهر زادگاه این زندانی سیاسی در شرق فرانسه از روز شنبه برنامه‌ها و کنسرت‌هایی برای جلب توجه به وضعیت او برگزار شده است.

نوئمی کوهلر درباره این برنامه ها گفته است: «هدف از این کار برگزاری یک برنامه حمایتی بود که و گذراندن لحظاتی شاعرانه تر و حتی خوشبینانه تر از تجمع های قبلی که ما عادت داشتیم در حمایت از او برگزار کنیم. زیرا سسیل کسی است که زندگی، رقص و موسیقی را دوست دارد و ما امیدواریم که با این برنامه، بتوانیم همه امواج خوبی را که او به آنها نیاز دارد برایش بفرستیم.»

جمهوری اسلامی متهم است که با بازداشت اتباع خارجی یا شهروندان دوتابعیتی در پی فشار بر دولت‌های غربی در جهت برآورده کردن خواسته‌ها و مطالبات خود است.

نهادهای حقوق بشری و زندانیان پیشین این سیاست را با عنوان «دیپلماسی گروگان گیری» توسط جمهوری اسلامی محکوم کرده‌اند.

آخرین شهروندان فرانسوی آزادشده از زندان‌های ایران بنجامین بری‌یر و برنار فیلان بودند که اردیبهشت سال گذشته در حالی که از نظر جسمی و روحی ضعیف شده بودند، از زندان‌های جمهوری اسلامی آزاد شدند.

علاوه بر سسیل کوهلر و ژاک پاریس، لویی آرنو و فردی دیگر که هویتش اعلام نشده، دو شهروند دیگر فرانسوی هستند که در ایران زندانی‌اند و هیچ مشخص نیست که آنان چه زمانی و احتمالا تحت مبادله با چه کسانی آزاد خواهند شد.

وزیر اسرائیلی حمله تلافی‌جویانه به ایران از طرف اسرائیل را تأیید کرد

لاشه موشک شلیک شده توسط ایران در نزدیکی بحرالمیت
لاشه موشک شلیک شده توسط ایران در نزدیکی بحرالمیت

سه هفته بعد از حمله منتسب به اسرائیل علیه پایگاه نیروی هوایی اصفهان به تلافی حمله بی‌سابقه نظامی مستقیم جمهوری اسلامی، یک وزیر دولت اسرائیل به طور تلویحی مسئولیت این کشور در این حمله را تأیید کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، میری رِگِو، وزیر راه‌ و ترابری و هم‌حزبی بنیامین نتانیاهو در حزب حاکم لیکود، شنبه‌شب، ۱۵ اردیبهشت، در گفت‌وگوی زنده با شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل که حامی دولت است، تأیید کرد که اسرائیل در پاسخ به حمله ایران به اسرائیل، در ایران اقدام کرد.

جمهوری اسلامی ایران شامگاه ۲۵ فروردین به تلافی حمله اسرائیل به «کنسولگری» جمهوری اسلامی در دمشق که به کشته شدن هفت افسر ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران منجر شد، با صدها فروند پهپاد و موشک‌های بالیستیک و کروز به اسرائیل حمله کرد.

حمله ایران نخستین اقدام مستقیم نظامی جمهوری اسلامی از خاک و آسمان ایران علیه اسرائیل بود، حمله‌ای که تنها به زخمی شدن یک دختربچه از اعراب مسلمان بادیه‌نشین در جنوب اسرائیل منجر شد و آسیب دیگری در میان شهروندان اسرائیلی نداشت.

سخنگوی ارتش اسرائیل تأیید کرد چند موشک بالیستیک «خسارت بسیار جزئی» به پایگاه «نواتیم» وارد کرد. رسانه‌های آمریکایی شمار موشک‌هایی را که در مجموع وارد حریم اسرائیل شد ۹ فروند اعلام کردند.

خانم رگو که سرهنگ بازنشسته و سخنگوی اسبق ارتش نیز هست، در گفت‎‌وگوی شنبه شب با شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل اظهار داشت: «ابعاد معجزه عظیمی که در آن شب حمله نظامی ایران علیه اسرائیل رخ داد، همچنان در آینده مورد بحث قرار خواهد گرفت و اگر یک موشک اصابت کرده بود، خدا می‌داند چه می‌شد اما با یاری خدا و به لطف فناوری پیشرفته و تصمیمات (درست)، ما پرتابه‌های ایران را رهگیری کردیم.»

او افزود: بعد «ما واکنش نشان دادیم، و پیام (از سوی تهران) دریافت شد، ایرانی‎‌ها فهمیدند که اسرائیل کشوری نیست که با وارد شدن ضربه به خود مدارا کند».

این وزیر اسرائیلی افزود بعد از آن اقدام، حال باید مسئولانه عمل کنیم و عرصه‌هایی را که در آن درگیر نبرد هستیم، مدیریت کرده و ابتدا شهروندان ربوده شده خود را از غزه آزاد کرده و حماس را از بین ببریم».

ساعاتی پس از حمله منتسب به اسرائیل در ایران، ابتدا تالی گوتلیب، یک نماینده مجلس اسرائیل در پستی در فیسبوک نوشت ارتش اسرائیل مردم خود را سرافراز کرده و باید به چنین توان ارتش مفتخر بود.

اما ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل که حزب راستگرای او متحد دولت بنیامین نتانیاهو است، ساعاتی پس از حمله در اصفهان، در پیامی یک کلمه‌ای در شبکه ایکس نوشت: «مترسک». او ظاهرا اقدام اسرائیل در پاسخ به حمله ایران را ضعیف و بی‌اهمیت دانسته بود.

وزیر راه و ترابری اسرائیل در حالی به صراحت از اقدام کشورش در ایران سخن گفت که به گزارش رسانه‌های اسرائیل، دولت بنیامین نتانیاهو به مقامات این کشور دستور داده بود هیچ اظهارنظری در این باره نکنند تا بحران نظامی ایجاد شده میان اسرائیل و ایران فروکش کند.

دولت و حزب لیکود به سخنان خانم رگو واکنش نشان ندادند.

مهدی چمران: بعد از ماه رمضان احساس کردیم باید در پارک لاله ساخت‌وسازی انجام شود

یکی از شهروندان تهرانی نگران قطع درختان کهنسال در پارک لاله تهران. پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت
یکی از شهروندان تهرانی نگران قطع درختان کهنسال در پارک لاله تهران. پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت

درپی تجمع شماری از شهروندان در اعتراض به حصارکشی در پارک لاله تهران، رئیس شورای شهر تهران روز یک‌شنبه توضیحاتی در مورد علت این حصارکشی داد و گفت که این اقدام مربوط به طرح «ساخت مسجد و کتابخانه» در همه پارک‌های بزرگ شهر است.

روز پنج‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت، تعدادی از شهروندان تهرانی در اعتراض به حصارکشی و تخریب فضای سبز توسط شهرداری تهران در پارک لاله تجمع کردند و به نوشته شبکه خبری «شرق»، این شهروندان در پرس‌وجو از مدیر پارک و شهرداری منطقه این پاسخ را دریافت کرده‌اند که قرار است در این نقطه از پارک، «فرهنگسرا» ساخته شود و درختان محوطه قطع می‌شوند.

سه روز بعد از این تجمع، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در حاشیه جلسه این شورا با بیان این‌که «در دوره سوم طرحی مصوب شد که در بوستان‌هایی با مساحت بیش از یک هکتار مسجد و کتابخانه احداث شود» در مورد بوستان لاله تهران نیز به خبرنگاران گفت که «بعد از جشن ماه رمضان احساس شد که فضاهایی برای چنین طرح‌هایی مورد نیاز است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای چمران در مورد مسئله قطع درختان این پارک نیز گفت: «البته طرح باید به شورا ارائه شود و هیئت مورد نظر طرح را مورد بررسی قرار دهد و اگر نیاز بود احداث شود به شرطی که درختی قطع نشود.»

رئیس شورای شهر تهران ادعا کرد: «ما اجازه نخواهیم داد درختی قطع شود، باید منتظر باشیم طرح ارائه شود.»

اظهارات آقای چمران در مورد قطع نکردن درختان در حالی بیان می‌شود که محوطه حصارکشی‌شده در پارک لاله بیش از سه هزار مترمربع است و ویدئوهای مربوط به منطقه حصارکشی‌شده نشان می‌دهد درختان تنومند بسیاری در داخل محوطه حصارکشی‌شده قرار دارد.

سخنان رئیس شورای شهر تهران در مورد این‌که شهرداری قرار است هنوز منتظر ارائه این طرح باشد نیز درحالی بیان شده که به نوشته شبکه خبری «شرق»، روز ۱۳ اردیبهشت تعدادی از شهروندان تهرانی دلیل این حصارکشی و استقرار کانکس را از یکی از نیروهای خدماتی پرسیدند و گفته شد که امشب برق محوطه قطع شده و عملیات ساختمانی آغاز می‌شود.

آقای چمران در مورد این‌که آیا عملیات ساختمانی در این محل آغاز شده یا نه توضیحی نداد.

تأکید مهدی چمران بر مصوبه احداث «مسجد و کتابخانه» در بوستان‌هایی با مساحت بیش از یک هکتار درحالی است که تهران یکی از شهرهایی است که با بیشترین آلودگی هوا دست به گریبان هستند و در سال‌های گذشته بیش از خبر ایجاد فضای سبز، خبر قطع و «جابه‌جا کردن» درختان منتشر شده است.

پیش از این ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، روز ۱۹ اردیبهشت‌ماه، اعلام کرد که دو هزار درخت در راستای اجرای پروژهٔ عمرانی بسیج در منطقهٔ ۱۴ «جابه‌جا» شده‌اند. «در بزرگراه صیاد شیرازی نیز برای ساخت یک زیرگذر تعداد قابل توجهی درخت جابه‌جا شد.»

این اخبار در حالی منتشر می‌شود که پس از طرح ساخت مسجد در پارک قیطریه، انتقادات شدیدی علیه علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در فضای رسانه‌ای و مجازی ایران مطرح شده است.

سازمان ملل: شمال نوار غزه هم‌اکنون با «قحطی تمام‌عیار» دست به گریبان است

وضعیت کمبود غذا در رفح، جنوب غزه
وضعیت کمبود غذا در رفح، جنوب غزه

پس از هشدارهای فراوان، مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل خبر داد که مردم در شمال نوار غزه در حال حاضر با «قحطی تمام‌عیار» دست به گریبان هستند.

سیندی مک‌کین، مدیر آمریکایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، در مصاحبه‌ای که روز یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت منتشر شد به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «وحشتناک است، شمال نوار غزه وارد قحطی تمام‌عیار شده و این وضعیت در حال حرکت به سمت جنوب نوار غزه است.»

او بلندپایه‌ترین مقام بین‌المللی است که تاکنون اعلام کرده که غیرنظامیان گرفتار مانده در شمال غزه از مرز قحطی عبور کرده‌اند.

خانم مک‌کین افزود: «آتش‌بس و افزایش بسیار زیاد کمک‌ها از طریق مسیرهای زمینی و دریایی برای مقابله با فاجعه انسانی فزاینده در غزه که جمعیتی ۲.۳ میلیون نفری دارد ضروری است.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اسرائیل که گذرگاه‌های ورود به نوار غزه را کنترل می‌کند هنوز در مورد این اظهارات و وضعیت قحطی در غزه واکنشی نداشته است.

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند که اکنون برای ورود غذا و سایر کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه‌های زمینی به غزه اجازه صادر کرده‌اند.

با این حال به نوشته آسوشیتدپرس، یک مقام امور بشردوستانه آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده در غزه به این خبرگزاری گفت: «از ماه مارس، شمال غزه، کمک‌های لازم برای جلوگیری از قحطی را دریافت نکرده است.»

از هفت ماه پیش که جنگ ارتش اسرائیل با گروه افراطی حماس در غزه به دنبال حمله غافلگیرانه حماس به خاک اسرائیل آغاز شد، آمریکا بارها بر لزوم گسترش کمک‎‌رسانی به غیرنظامیان غزه تأکید کرده است.

اسرائیل می‌گوید قحطی در غزه در کار نیست و ادعا می‌کند که نیروهای حماس صدها کامیونی را که روزانه از سوی انروا و سایر نهادهای بین‌المللی برای مردم غزه ارسال می‌شود، به کنترل خود درآورده و برای اهداف حماس مصادره می‌کنند.

حماس که از سوی آمریکا و اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود، این اتهام را رد کرده است.

هفته گذشته وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد نیروهای این کشور ساخت یک اسکله دریایی در سواحل غزه را با هدف تسریع در کمک‌رسانی به ساکنان این باریکه آغاز کرده‌اند.

حدود یک هزار سرباز آمریکایی در هماهنگی با قبرس و اسرائیل در اجرای این طرح مشارکت دارند.

در همین حال گزارش‌های متعدد حکایت از آن دارد که خشم مردم در نوار غزه از گروه حماس، به‌دلیل نتایج حملهٔ این گروه به اسرائیل و همچنین مدیریت «فاسد» حماس بر این منطقه، رو به افزایش است.

ده‌ها نماینده دموکرات در آمریکا خواستار فشار بیشتر بایدن بر دولت نتانیاهو شدند

جو بایدن (راست) در سفر به اسرائیل پس از حمله هفتم اکتبر به اسرائیل توسط حماس
جو بایدن (راست) در سفر به اسرائیل پس از حمله هفتم اکتبر به اسرائیل توسط حماس

ده‌ها عضو دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا از رئیس‌جمهور هم‌حزبی خود خواستند اسرائیل را در خصوص عملکردش در جنگ غزه زیر فشار قرار دهد و فروش تسلیحات به این کشور را متوقف کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل و خبرگزاری فرانسه، نامه دموکرات‌های کنگره روز جمعه، ۱۴ اردیبهشت، به کاخ سفید تحویل شد اما از واکنش دولت جو بایدن به این درخواست هنوز گزارشی منتشر نشده است.

این گزارش‌ها حاکی است، ۸۸ عضو کنگره در نامه خود نوشتند دولت بایدن باید موضعی محکم‌تر در قبال اسرائیل در پیش گیرد و در صورتی که رفتار جنگی اسرائیل در غزه تغییر نکند، فروش تسلیحات به این کشور متحد آمریکا متوقف شود.

پیشتر هم ده‌ها عضو مجلس نمایندگان آمریکا، از جمله نانسی پلوسی، رئیس پیشین این مجلس و از متحدان جو بایدن، خواستار توقف موقتی ارسال تسلیحات ایالات متحده به اسرائیل شده بودند.

این قانونگذاران آمریکایی از اسرائیل به دلیل «جلوگیری عمدی» از ارسال کمک‌های بشردوستانه در غزه ابراز «نگرانی جدی» کرده و نوشتند این محدودیت‌ها غزه را با یک «فاجعه انسانی بی‌سابقه» روبه‌رو کرده است.

با این حال، امضاکنندگان این نامه تأکید کردند که هر گونه توقف احتمالی در بودجه نظامی در قبال اسرائیل نباید بر تأمین نیازهای سامانه دفاع راکتی گنبد آهنین تأثیر بگذارد.

آن‌ها نوشتند «قویا از ارائه بودجه دفاعی نجات‌بخش به اسرائیل» حمایت می‌کنند.

جو بایدن به دلیل حمایت گسترده خود از اسرائیل از آغاز جنگ غزه با انتقادهای بیشتری در داخل آمریکا روبه‌رو شده، ولی فشارها بر کاخ سفید از زمان گسترش اعتراضات طرفدار فلسطین و ضد دولت اسرائیل در دانشگاه‌های آمریکا تشدید شده است.

این اعتراضات در سه هفته اخیر در صدر اخبار آمریکا قرار گرفته است.

این در حالی است که آمریکا در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری است که قرار است شش ماه دیگر برگزار شود و دموکرات‌ها نگران از دست رفتن قدرت خود هستند. پیشتر پیش‌بینی شده بود که بسیاری از عرب‌‌های آمریکایی از رأی دادن به بایدن خودداری کنند.

هم‌حزبی‌های جو بایدن که عضو کمیته نیروهای مسلح و کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان هستند، در میان امضاکنندگان نامه جدید به کاخ سفید در ارتباط با اسرائیل دیده می‌شوند.

دولت اسرائیل همواره ادعا کرده است که مانعی در ورود کمک‌های امدادی به غزه قائل نشده و کمبودهای موجود نتیجه ناتوانی نهادهای امدادرسانی در توزیع کمک‌ها و مصادره بخشی از سوخت و محموله‌های کمکی به دست نیروهای گروه افراطی حماس در غزه است.

حماس که توسط آمریکا و اروپا همچون اسرائیل گروه تروریستی تلقی می‌شود این اتهام را رد کرده است.

۲۳ استان ایران درگیر «سیل و بارندگی»؛ باران هزاران تن گندم را از بین برد

سازمان مدیریت بحران ایران دیروز اعلام کرد به‌ دلیل تداوم بارش، ستادهای آمادگی بحران در چندین استان‌ تشکیل شده است
سازمان مدیریت بحران ایران دیروز اعلام کرد به‌ دلیل تداوم بارش، ستادهای آمادگی بحران در چندین استان‌ تشکیل شده است

رئیس سازمان امداد و نجات می‌گوید در چهار روز گذشته ۲۳ استان ایران درگیر سیل و بارندگی بودند و برخی شهروندان در این استان‌ها به خدمات امدادی نیاز داشتند.

بابک محمودی روز یک‌شنبه،‌ ۱۶ اردیبهشت‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت از روز ۱۲ اردیبهشت تاکنون «امدادگران به ۵۰۲۲ نفر امدادرسانی کردند».

آقای محمودی در ادامه گفت در این میان برخی از شهروندان نیاز به «اسکان اضطراری»، «انتقال به مناطق امن» و «پمپاژ آب» از منازل مسکونی داشتند.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان نیز روز یک‌شنبه گفت که بر اثر بارندگی و سیل در این استان «۲۰۰ هزار تن گندم آماده برداشت از دست رفته است».

او در ادامه گفت: «در طوفان و بارندگی‌های اخیر، به بیش از صد هزار هکتار از گندم‌زارهای آماده برداشت استان تا ۵۰ درصد خسارت وارد شده است.»

سازمان مدیریت بحران ایران نیز دیروز اعلام کرد به‌ دلیل تداوم بارش، ستاد آمادگی بحران در چندین استان‌ تشکیل شده و نیروهای امدادی در مناطق شمالی، غربی و شمال غرب کشور در حالت آماده‌باش هستند.

حسین ظفری، سخنگوی این سازمان، روز شنبه، ۱۵ اردیبهشت، در تشریح آخرین وضعیت استان‌های سیل‌زده گفت که شب گذشته بارش‌های شدیدی در استان‌های غربی و جنوبی کشور داشتیم، به‌ طوری که در استان خوزستان و شهر دزفول میزان بارش به ۱۲۷ میلیمتر رسید.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران نیز از گرفتار شدن سه خودرو در گل و لای در بزرگراه خرازی خبر داد.

جلال ملکی روز شنبه به خبرگزاری ایلنا گفت که بارش زیاد «باعث ریزش گل‌ولای و سنگ از کوه‌ها و تپه‌های اطراف معبر شده بود» و یک دستگاه وانت مزدا، یک دستگاه ام‌وی‌ام و یک دستگاه سمند به همین دلیل «به حالت نیمه‌واژگون» درآمده بودند.

کارشناسان هواشناسی کماکان نسبت به تداوم بارش باران، وزش باد، رعد و برق و وقوع سیلاب در مناطق مختلف کشور از جمله در استان خراسان شمالی، قزوین، کاشان هشدار می‌دهند.

اماکن تاریخی شیراز در «روز ملی» این شهر به روی مردم بسته شد

نهادهای تحت نظارت جمهوری اسلامی در برخی از روزهای مهم فرهنگی و بر خلاف رضایت شهروندان از حضور آن‌‌ها در اماکن تاریخی مهم ممانعت به عمل آورده‌اند
نهادهای تحت نظارت جمهوری اسلامی در برخی از روزهای مهم فرهنگی و بر خلاف رضایت شهروندان از حضور آن‌‌ها در اماکن تاریخی مهم ممانعت به عمل آورده‌اند

درِ «همهٔ اماکن تاریخی و فرهنگی» استان فارس در روز ملی شهر شیراز به دلیل همزمانی با سالگرد کشته‌ شدن امام ششم شیعیان (جعفر صادق) به روی مردم بسته ماند.

محمد ثابت اقلیدی، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس، به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا گفت روز شنبه، ۱۵ اردیبهشت، مجموعه‌‌های تاریخی چون تخت جمشید، پاسارگاد، کاخ اردشیر، حافظیه و ارگ کریم‌خانی «پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان نخواهند بود».

مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس در حالی تنها دو روز پیش از «روز ملی شیراز» این مطالب را مطرح کرد که به نوشته برخی از رسانه‌های داخلی به دلیل تعطیلی چندروزه «گردشگران زیادی» به شیراز رفته بودند.

همزمان مقامات جمهوری اسلامی به دلیل سالگرد کشته‌ شدن امام ششم شیعیان از حضور گردشگران در طاق بستان کرمانشاه نیز جلوگیری کردند.

نهادهای تحت نظارت جمهوری اسلامی در برخی از روزهای مهم فرهنگی و ملی از حضور شهروندان در اماکن تاریخی مهم ممانعت به عمل آورده‌اند. این اقدام بر خلاف رضایت شهروندان و تنها به دلیل همزمانی این روزها با بعضی مناسبت‌های مذهبی انجام می‌شود.

روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی اوایل آبان سال ۱۴۰۱ نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مجموعه تاریخی پاسارگاد و تخت جمشید به مدت سه روز تعطیل هستند.

در فروردین‌ماه گذشته هم وزارت کشور به دلیل تقارن سیزده بدر با سالروز کشته‌ شدن امام اول شیعیان اعلام کرد: «همه پارک‌ها، بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها در روز ۱۳ فروردین بسته خواهند بود و یک ساعت قبل از اذان مغرب بازگشایی خواهد شد.»

همچنین همه ساله همزمان با آغاز سال نو فشارها در مورد برگزاری عمومی مراسم نوروز در مناطق کُردنشین ایران افزایش می‌یابد.

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG