لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

بریتانیا وابسته دفاعی مسکو را «اخراج» و مدت ویزای دیپلمات‌های روسیه را کم می‌کند


جیمز کلورلی
جیمز کلورلی

وزیر کشور بریتانیا با اشاره به این که کشورش در حال حاضر «یک محیط عملیاتی بسیار چالش‌برانگیز برای سرویس های اطلاعاتی روسیه» است، از اخراج وابسته دفاعی مسکو خبر داد.

جیمز کلورلی که روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در پارلمان بریتانیا صحیت می‌کرد، گفت: «‌این کشور مدت ویزای دیپلماتیک روسیه را در پاسخ به «فعالیت مخرب مسکو» در بریتانیا، محدود خواهد کرد.»

از زمان تهاجم تمام‌عیار مسکو علیه اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، ‌بریتانیا چندین موج تحریم را علیه شرکت‌ها و افراد روسی اعمال کرده ‌‌است.

وزیر کشور بریتانیا در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که دولت محافظه‌کار لندن در حمایت ازکی‌یف کوتاه نخواهد آمد و افزود: «ما وابسته دفاعی روسیه را که یک افسر اطلاعاتی نظامی است اما [‌این موضوع] اعلام نشده است، اخراج خواهیم کرد.»

این مقام ارشد دولت ریشی سوناک همچنین تاکید کرد که لندن عنوان «اماکن دیپلماتیک» را از چندین ملک مرتبط با روسیه در بریتانیا حذف خواهد کرد.

به گفته آقای کلورلی، این کشور همچنین محدودیت‌های جدیدی را بر روادید دیپلماتیک دیپلمات‌های روسیه اعمال می‌کند.

این در حالی است که هفته گذشته، اعضای ناتو اعلام کردند که نگران حملات منتسب به روسیه هستند که کشورهایی چون جمهوری چک، استونی، آلمان، لتونی، لیتوانی، لهستان و بریتانیا را تحت تاثیر قرار داده است.

ماه گذشته میلادی یک شهروند بریتانیایی به دلیل استخدام چند تن برای حمله به املاک تجاری اوکراین در لندن و «فعالیت‌ خصمانه دولتی» به نفع روسیه در بریتانیا دستگیر شد .

در ماه آوریل، دو مرد هنگام تلاش برای به آتش کشیدن انبار حاوی کمک‌های نظامی برای اوکراین بازداشت و متهم شدند که برای دولت روسیه کار می‌کنند.

این در حالی است که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت که ادعاهای بریتانیا مبنی بر دخالت روسیه در آتش‌سوزی «بیهوده و بخشی از یک جنگ اطلاعاتی است».

در واکنش به سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، وزیر کشور بریتانیا گفت: «پیام ما به روسیه روشن است، این جنگ غیرقانونی را متوقف کنید، نیروهای خود را از اوکراین خارج کنید، و فعالیت‌های بدخواهانه خود را متوقف کنید.»

روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه سازمان‌های اطلاعاتی اروپا نسبت به برنامه‌ریزی مسکو برای افزایش عملیات خرابکارانهٔ آن کشور در سراسر اروپای غربی هشدار دادند.

سازمان‌های اطلاعاتی اروپایی روسیه را متهم می‌کنند که همزمان با جنگ علیه اوکراین، اقدامات خرابکارانه علیه متحدان کی‌یف در اروپا را نیز افزایش داده و به قربانیان احتمالی در میان غیرنظامیان اهمیت نمی‌دهد.

به گزارش روزنامهٔ بریتانیایی فاینشنال‌تایمز، این سازمان‌ها به دولت‌های خود گفته‌اند که شواهد از چند کشور اروپایی نشان می‌دهد روسیه در کنار حملات سایبری، انتشار اطلاعات دروغین و حمایت از نیروهای افراط‌گرا در اروپا، اقداماتی چون بمب‌گذاری، ایجاد حریق و اقدامات خرابکارانهٔ دیگر را نیز در اروپا افزایش داده است.

این روزنامه نوشت سازمان‌های امنیتی اروپا معتقدند این اقدامات خرابکارانه به آن دلیل تشدید شده که سیاست‌گذاری کرملین مبتنی بر مناقشهٔ دائمی با غرب است.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز سه‌شنبه در مراسم تحلیف پنجمین دوره ریاست‌جمهوری خود مذاکرات امنیتی و هسته‌ای بین مسکو و غرب را «امکان‌پذیر» دانست و گفت برای تحقق این موضوع، غرب نباید از موضع قدرت با کرملین برخورد کند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ پ.و/ ع.م
XS
SM
MD
LG